Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tappade batteriet i golvet MB late 2006

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Ja som rubriken säger så tappade jag mitt batteri golvet från mindre än 1 meter. Det har inga synliga skador och visar 4:57 h batteritid nu när jag stoppat in det igen.

Bör jag oroa mig för nåt, typ att datorn spontat brinner upp eller dyl? Det står på Apples hemsida att man ska undvika att tappa batteriet. Apple - Support - MacBook - Vrd och hantering Kändes som att jag visste det sedan tidigare, men om det funkar som det ska och inga synliga skador så borde det vara lugnt, vad tror ni?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-11-25 22:54

Om det inte är några synliga skador, så antar jag att det inte kommer att vara några problem. Men jag skulle nog hålla ett öga på den - samt inte låta den stå på, med öppet lock och laddaren i över natten när jag sover,

Ja, tänker samma sak själv. Kommer att dra ut sladden och sova med ett öga öppet. Nä, men laddar det nu och känner då och då, känns inte varmt och det beter sig som vanligt. Systeminfo säger att batteriet är i bra skick så även iStat pro. Får väl lite på dem och som sagt inte ha den inkopplad inatt.

  • Medlem
  • 2009-11-25 23:23

Rent teoretiskt kan ett batteri bli överhettat och börja ryka utan att det ens är insatt i en dator. Var en artikel på en känd dagstidning för ett halvår sen om en människa som hade haft sitt batteri liggande. Alltså inte ens inkopplat i datorn, som hade blivit överhettat. Så visst kan skador uppkomma, men risken är nog minimal. Ett batteri är ju i stort sett bara blyplattor och vatten/gel.

http://www.aftonbladet.se/pryl/article4489202.ab

Senast redigerat 2009-11-26 00:19

Det batteriet går väl att skruva upp med en torx-nyckel? Om du hittar någon guide på nätet om hur man gör (så du inte råkar förstöra det helt) så kan du skruva upp och kolla så att cellerna ser fina ut. Jag skulle inte oroa mig alls då det inte var någon kraftig smäll, alla batterier kan gå sönder när som helst och jag har sovit brevid en potentiell handgranat i 4 år nu.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-11-28 08:52

Ett tips, öppna inte batterier - någonsin

Ursprungligen av Tangen:

Ett tips, öppna inte batterier - någonsin

Tror jag håller mig till detta tips, nog för att jag har torxmejslar men jag är alldeles för rädd om mina vackra anletsdrag för att chansa på ett batteri som kan exlpodera i fejjan.

Kan ju förövrigt i princip blåsa den akuta faran över angående mitt batteri. Inga bränder, tårar, förstörelse eller nåt i den kalibern har inträffat. Ekparketten dämpade tydligen fallet bra...

  • Medlem
  • International user
  • 2009-12-02 17:38
Ursprungligen av Tangen:

Ett tips, öppna inte batterier - någonsin

Nja,

Ett tips, öppna inte battericeller - någonsin.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-12-03 00:19
Ursprungligen av shandar:

Nja,

Ett tips, öppna inte battericeller - någonsin.

sant som det är sagt, vill bara inte att det står på nåt forum om att man ska pilla isär sina batterier - det är inte bra om man inte vet exakt vad man gör

1
Bevaka tråden