Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ansluta med SSH i Terminal

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-11-25 12:20

Läser en kurs i server-administration och ska ansluta till en server med SSH för att köra kommandon. Försöker göra detta genom Terminal i Mac OS X men får det inte att fungera.

I Terminal skriver jag "ssh" följt av adressen till min server.
Får felmeddelande typ "operation timed out".

Nån som vet om man måste ändra några inställningar lokalt, typ i brandväggen, för att få det att funka?

I brandväggen på servern (om den är igång) måste du ju tillåta ssh. (port 22)

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-11-25 12:29

Servern ska vara ok enligt min lärare, han kan logga in från sin dator.

kan du pinga servern?

ping ipnummer

Om du får svar på ping så fungerar ju nätverket iaf.. Ansluter du till ipnummer eller hostname?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-11-25 12:45

Japp, pinga går bra. Ansluter med hostname.

Och du kan pinga både hostname samt ip?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-11-25 23:31
Ursprungligen av simeon:

I Terminal skriver jag "ssh" följt av adressen till min server.

Du kanske behöver skriva
$ ssh user@address.to.server.com

(dvs ange ett användarnamn)
Om du inte anger användarnamn kör man med det användarnamn man har på den lokala maskinen. Dessutom bör du veta att man oftast inte tillåter att ssh-a in som användaren root.

För att kolla öppna portar på servern kan du starta programmet "Nätverksverktyg" på Macen (sök i Spotlight). Välj fliken "Port Scan". Knappa in server-adress och starta avsökningen. För att köra SSH måste som sagt port 22 vara öppen.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-11-25 23:47
Ursprungligen av pesc:

För att köra SSH måste som sagt port 22 vara öppen.

Njae, så är det inte. Port 22 är standardport för ssh och just av den anledningen väljer man ibland att konfigurera sshd att lyssna på en alternativ port. För att ansluta via ssh men på en alternativ port kan man skriva

ssh -p 2525 anvä[email protected]

där 2525 är den alternativa porten. Funkar ping men inte att ssha in till servern på standardporten är det inte otroligt att sshd lyssnar på annan port. Jag själv konfigurerar ofta sshd på alternativa portar. Alltid stoppar det nån...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-11-26 08:24

Det har du förstås rätt i!

Men förmodligen är det standard eftersom det är en kurs och han skall lära sig att ansluta till SSH

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2009-11-26 22:12

Jag kör alltid med ssh -l namn ip/hostname då jag har andra konton på skalen än vad jag kör på min mac med. Sen kör jag iofs inte med terminal utan använder alltid iTerm istället

Om du ger oss servernamnet och rootlösenord kanske vi andra kan testa ansluta?

1
Bevaka tråden