Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Rökare vägras Mac-reparation hos Apple

Tråden skapades och har fått 39 svar. Det senaste inlägget skrevs .

I det stora landet i väst är ju som bekant det mesta lite annorlunda. Senaste rapporten som vittnar om det när det nu börjar komma in fler och fler rapporter om hur Apple inte bara vägrar reparera datorer som utsatts för "passiv rökning" utan också menar att garantin på de datorer som lämnats in för reparation har upphört då cigarettrök finns med på en lista över biologiska gifter.

Jag är helt för alla former av rökförbud och tycker cigaretter och dess rök är bland det vidrigaste som finns men detta är, ärlig talat, lite väl va?

Läs mer här. Smoke Gets In Your Imac: Smoking Near Apple Computers Creates Biohazard, Voids Warranty

Fast jag undrar om det skulle stå sig i Sverige
Tror inte ARN skulle hålla med

Visst man kan tycka vad man vill om rökning, att reparera saker som luktar rök, har nikotinlager (eller vad den gula hinnan består av) eller liknande men det är trots allt tillåtet att röka utom på angivna platser. Ja, det är så att rökning är inte generellt förbjudet utan förbuden är undantagen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-11-23 17:26

Hur är det med Macar som har besudlats av människor som ätit t ex leverpastejsmörgås, pommes frites eller Plopp utan att tvätta händerna? Eller som besökt herrummet utan att tvätta sig ordentligt?

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2009-11-23 17:36

All yttre påverkan begränsar garantin. Vin, cigarettrök, färgdamm, svett, vad är skillnaden?

Jag har full förståelse. Har reparerat riktigt vidriga maskiner, totalt igensatta med brungult damm som luktat så förbannat illa. Klart något sådant inte ska gå på garanti.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-11-23 17:45
Citat:

All yttre påverkan begränsar garantin. Vin, cigarettrök, färgdamm, svett, vad är skillnaden?

Men nu verkade det ju snarare som att garantin begränsades på grund av potentiell hälsorisk för reparatören snarare än att datorns innanmäte skulle vara påverkat. Det tycker jag också är lite att ta i. Men vem vet, jag har har aldrig pysslat i en rökares dator, kanske är som att öppna en halvåret gammal likkista...

Edit: Capeman vet...

Ungefär så är det, sodemus... Ungefär lika illa som att öppna en bärbar dator som är helt ingrodd av hår, mjäll och hudavlargringar under tangentbordet... Smaskigt.

  • Oregistrerad
  • 2009-11-23 18:07
Ursprungligen av Capeman:

Ungefär så är det, sodemus... Ungefär lika illa som att öppna en bärbar dator som är helt ingrodd av hår, mjäll och hudavlargringar under tangentbordet... Smaskigt.

Jag har jobbat som TV-reparatör och att öppna en gammal TV som stått i ett sovrum där personen/personerna rökt dygnet runt är faktiskt hälsofarligt. Gör du det 10 ggr om dagen så får du en stor dos passiv rökning.

Sen kan vi ju tala om fjärrkontroller, att laga dessa är något av det vidrigaste jag gjort. Hundhår i all ära, men människohår, matrester, annat klegg där man inte kan identifiera vad det är..

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2009-11-23 18:08

Har också sett min beskärda del av "geggia" burkar.

Listan är lång på sånt som gör garantin ogiltig...

"Jaha, det var garanti reparation då?"
"Japp!"
"Ok, och var används datorn?"
"Ehm, 103 33 Stockholm..."
"Huh?! Regeringskansliet?"
"Ehm, ja..."
"Ok, då gäller inte garantin, skitsnacksförgiftning vettu!"

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-11-23 19:14

Men ok, om vi ska vara sakliga då... finns det någon begränsningsklausul i Apples garanti som skulle kunna täcka in passiv rökning (p.g.a. hälsorisk för reparatören)? Om inte så är det ju trots allt Apples ansvar i så fall att förse anställda med lämplig utrustning, eller vad man nu ska kalla det. Så vitt jag kan se står det bara "misuse/abuse" och tja, rökning är väl ett gränsfall tycker jag. Här i Sverige var det ju inte allt för länge sedan rökning var tillåten på t.ex. danskrogar, men nu kan man kanske argumentara att rökning ska ske på speciell plats, att något annat faktiskt är avvikande beteende/behandling.

Kolla in
http://sv.wikipedia.org/wiki/Passiv_rökning

edit: Apple menar alltså kanske att något som är norm i det allmänna rummet kan vara riktlinje för vad som anses vara norm i det privata.

  • Oregistrerad
  • 2009-11-23 22:57
Ursprungligen av sodemus:

Men ok, om vi ska vara sakliga då... finns det någon begränsningsklausul i Apples garanti som skulle kunna täcka in passiv rökning (p.g.a. hälsorisk för reparatören)?

Tänk på att detta gäller USA och som vi alla vet är ALLT möjligt där... (Både Gott och Ont).

I Sverige - Knappast!

Det är väl ganska många partiklar som tränger in överaööt från rökningen.

Teoretiskt så kan jag förstå det, men praktiskt... Nja...

Men jag måste säga att när jag i Micronic's monteringshall (de bygger
maskiner som tillverkar TFT skärmar, inkl. Apples) och renligheten med
hårnät och allt var på sjukhus nivå!!

LCR

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-11-23 19:25
Ursprungligen av LCR:

Det är väl ganska många partiklar som tränger in överaööt från rökningen.

Teoretiskt så kan jag förstå det, men praktiskt... Nja...

LCR

Vad menar du med "praktiskt"?

Ursprungligen av sodemus:

Vad menar du med "praktiskt"?

Motsatsen till teoretisk... Faktisk, att de små partiklarna skulle ha någon
effekt i verkligheten.

Som många andra har jag skruvat isär datorer som har haft så mycket
damm och skit i dem att de antingen inte skulle ha fungerat eller ha
börjat brinna, och då ser jag ingen trolig risk att rökpartiklar skulle ha
någon praktisk effekt.

LCR

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-11-24 00:37
Ursprungligen av LCR:

Motsatsen till teoretisk... Faktisk, att de små partiklarna skulle ha någon
effekt i verkligheten.

Som många andra har jag skruvat isär datorer som har haft så mycket
damm och skit i dem att de antingen inte skulle ha fungerat eller ha
börjat brinna, och då ser jag ingen trolig risk att rökpartiklar skulle ha
någon praktisk effekt.

LCR

Ok, det var bara det jag menade. Ville bara vara säker på vad du trodde? Jag är inte lika övertygad, åt något håll. Hårddisken lär väl vara tillräckligt tät men t.ex. accelererad korrosion på logikkortet och försämring av fläktar borde väl vara möjlig. Det skulle vara intressant att veta verkliga fakta.

Edit: men jag kan inte riktigt förstå hur det skulle skilja sig från andra ångor man troligen utsätter sin dator för dagligen.

Senast redigerat 2009-11-24 01:52

Att tobaksrök är hälsofarligt är det väl ingen som betvivlar
Men är där rök i datorerna efter att de lämnas in?

Äckligt, liksom annat som det vittnats om i tråden, kan jag hålla med om
Men hur hälsofarliga är ämnena i fast form? Tobakstjära, nikotin och krom i fast form (kolmonoxiden måste ha försvunnit)
Ja, det är en fråga eftersom jag inte vet

Jag tänker på att vanlig tjära ju inte är särskilt farlig - vi använder sådan varje vår
Däremot är röken när den förbränns farlig
Tobaksvatten för att bekämpa ohyra på växter är farligt för dem men anses inte hälsofarligt att handskas med

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-11-25 00:38

Oavsett vad sensationslystna media försöker framställa det som, har de ärenden som omskrivs inte nekats p.g.a. att användarna som personer är rökare. Och inte heller p.g.a. att datorn bara luktar lite rökigt eller lite spontant anses ha utsatts för "passiv rökning".

Om en dator nekas reparation med hänvisning till rökning beror det på att certifierad tekniker har kunnat konstatera följande:

1. Abuse. Rökningen har varit så omfattande att ett lager med bl.a. tjära har lagt sig på datorns komponenter. Detta är en form av yttre åverkan på elektroniken. Vatten, mjukost, Zingo, blod, tjära eller oxbuljong - det spelar ingen roll vilken substans det är fråga om, hur den har hamnat där eller när. Om en substans av något slag som inte ska vara i datorn befinner sig i datorn är garantin förbrukad. Det är ingen diskussion.

2. Hälsofara. Rökningen är i vissa fall t.o.m. så omfattande att det lager med tjära som befinner sig i datorn är om inte direkt hälsovådligt, mycket obehagligt att jobba med. Enligt Apples regler och enligt all form av sunt förnuft behöver en tekniker inte jobba med sådana maskiner och har rätt att neka reparation, även om kunden kan tänka sig att betala för reparationen utanför garantin. Detta gäller även för datorer förstörda av kattpiss eller valfri annan hälsovådlig och/eller mycket obehaglig substans.

Det finns tydligen teorier om att detta handlar om politik eller om åsikter eller om att döma folk. De teorierna är alltså fel.

För min trovärdighets skull kan jag nämna att jag jobbar på Apple-serviceverkstad och har sett fall som dessa personligen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-11-25 03:11
Ursprungligen av Rajje:

Oavsett vad sensationslystna media försöker framställa det som, har de ärenden som omskrivs inte nekats p.g.a. att användarna som personer är rökare...

Det där var ju ett rätt vettigt och troligt, sanningsenligt inlägg. Tack för det, Rajje!

Rökare är ju också människor, fast kanske inte lika länge...

  • Medlem
  • Skellefteå
  • 2009-11-25 11:13

Har jag inte fattat det fel så handlar det om två datorer och som flera andra redan har påtalat - en duktigt inrökt dator kan faktiskt vara en hälsofara för den som ska tvingas att öppna och rengöra den.

Sedan är det rätt uppenbart att om felet orsakas av tjära och beläggningar så omfattas det inte av garantin.

  • Medlem
  • Sverige
  • 2009-11-25 12:03

Alla garantiärenden bör upphävas om man nu inte lägger en inlämnad maskin i karantän i en vecka eller två innan en reparatör ens ska röra nånting. Tex H1N1 överlever i 4 dagar på olika typer av objekt, handtag, bankautomatknappar osv... alltså även datorer. Informationen att det viruset överlever i 4 dagar fick jag av en läkare, huruvida det stämmer vet jag inte. Om man utesluter en viss typ av människor garantiärenden borde hela befolkningen uteslutas.
Häxjakt på rökare är vad det är...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-11-25 19:57
Ursprungligen av Peppe:

Om man utesluter en viss typ av människor garantiärenden borde hela befolkningen uteslutas.
Häxjakt på rökare är vad det är...

Ingen utesluter någonsin människor från garantiärenden. Däremot utesluter man i bland datorer - om komponenter i dem har skadats p.g.a. yttre åverkan och/eller om de innehåller något som är skadligt/obehagligt att jobba med.

Vilka kunder som röker är inget som man rimligtvis kan veta och än mindre bryr sig om. Att datorns innanmäte har en beläggning av tjära kan man däremot väldigt lätt ta reda på, genom att slänga en snabb blick inuti, och det är av allra högsta relevans när man bedömer en garantis giltighet. Om denna tjära har hamnat där p.g.a. rökning eller p.g.a. att någon har spillt ut en hink med substansen över datorn medan de jobbade på båten, spelar ingen roll.

Så kommer du in med fem tända cigaretter i munnen och ser hysterisk ut av nikotin och lämnar in två datorer varav en är skadad av cigarettrök och en inte, kommer den skadade datorn att nekas garanti och den oskadade datorn kommer att repareras utan problem.

Teoretiskt skulle man också kunna neka en dator reparation om man misstänkte att den innehöll en skadlig smitta, ja. Detta är dock så klart inget man oftast har möjlighet att se med blotta ögat och man skyddar sig hyfsat genom att använda handsprit (men jag kan lova att om det kom in en dator där logikkortet var fullt av uppenbart snor, skulle den nekas omedelbart). Rester från rökning i en dator är i vissa fall väldigt uppenbara och kan ganska snabbt framkalla yrhet/huvudvärk/illamående eller liknande hos den som böjer sig över datorn för att skruva i den.

Står det i Apples garantivilkor att datorerna inte skall användas i rökiga miljöer?

Jag vet att det står min/max temperaturer, luftfuktighet osv, men inte rök.
Och står det inte det så har jag svårt att se att man skulle kunna säga något
från service håll.

Jag har katt (surprise surprise) och allt damm som han alstrar är något helt
otroligt, och mina datorer blir dammigare tack vare honom, så snart blir
det väl så att man inte får ha katt heller eftersom en dammfylld dator är
betydligt känsligare än en med rökpartiklar.

LCR

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-11-25 21:42
Ursprungligen av LCR:

Jag har katt (surprise surprise) och allt damm som han alstrar är något helt
otroligt, och mina datorer blir dammigare tack vare honom, så snart blir
det väl så att man inte får ha katt heller eftersom en dammfylld dator är
betydligt känsligare än en med rökpartiklar.

Du har alldeles rätt. Komponenterna är känsliga för damm.
Just därför nekas en dator garanti om tekniker kan konstatera att felen har orsakats av damm.

Att dammet skulle komma från just en katt är dock helt irrelevant. Men det skulle inte förvåna mig om tidningarna en dag skrev en artikel med rubriken "Apple hatar katter - vägrade garanti för att användaren ägde katt".

  • Medlem
  • Skellefteå
  • 2009-11-29 19:19
Ursprungligen av LCR:

Står det i Apples garantivilkor att datorerna inte skall användas i rökiga miljöer?

Jag vet att det står min/max temperaturer, luftfuktighet osv, men inte rök.
Och står det inte det så har jag svårt att se att man skulle kunna säga något
från service håll.

Jag har katt (surprise surprise) och allt damm som han alstrar är något helt
otroligt, och mina datorer blir dammigare tack vare honom, så snart blir
det väl så att man inte får ha katt heller eftersom en dammfylld dator är
betydligt känsligare än en med rökpartiklar.

LCR

Det är väl klart att du har katt men om du kommer in med en dator fylld med katthår och det kan antas vara orsak till att datorn gått sönder så kanske du får leva med att det inte går på garantin.

Finns det fortfarande folk som röker inomhus? Är rökare och känner rökare, men ingen som röker inomhus varken hemma eller på arbetsplatsen.

Jo Hagelin, hos oss röks det inomhus när vi har gäster
När jag slutade röka bestämde jag mig för att inte bli en missionerande icke-rökare och den andre säger att har han stått ut med min rök under åren så klarar han rökning vid enstaka tillfälle. Naturligtvis röks det inte när det finns någon som störs av det men annars är det fritt fram. Tror inte våra datorer mår illa av det heller. Då är det nog värre vad gäller matos för den datorn som står i köket, men den är så gammal ...

Aj, aj LCR Katthår som är så allergiframkallande ...

Men åter till det egentliga ämnet. Om det är så att det är beläggningar på grund av tobaksrök som orsakar felet så ser jag vägran som lika självklart som om det vore cola eller kattpiss men då förstår jag inte varför man blandat in "cigarettrök finns med på en lista över biologiska gifter."

Jag har full förståelse för att det kan vara äckligt att öppna en dator som är full av diverse "saker". Men jag undrar lite över

Ursprungligen av Capeman:

Ungefär så är det, sodemus... Ungefär lika illa som att öppna en bärbar dator som är helt ingrodd av hår, mjäll och hudavlargringar under tangentbordet... Smaskigt.

Det kan väl ändå inte krävas att man använder hårnät och handskar? Kanske borde man konstruera tangentbord så att de är lättare att hålla rena.

Kan inte låta bli en instickare

Ursprungligen av macwitty:

...å ser jag vägran som lika självklart som om det vore cola eller kattpiss men då...

Min frus katt (innan hon flyttade hemifrån hem till mej) pissade i brödrosten!!
Mm, gott os där...

Men för att hålla inlägget på ämnet så detta med matos måste ju vara mycket
värre och relevant med tanke på alla som har en dator i köket.

LCR

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-11-26 00:55
Ursprungligen av LCR:

Kan inte låta bli en instickare

Min frus katt (innan hon flyttade hemifrån hem till mej) pissade i brödrosten!!
Mm, gott os där...

Men för att hålla inlägget på ämnet så detta med matos måste ju vara mycket
värre och relevant med tanke på alla som har en dator i köket.

LCR

Kan man anta att ni inte rostade något samtidigt som den passade på?

Skämt åsido, jag tycker fortfarande att vad som anses vara norm är relevant: Det utgör ju liksom det som resulterar i vad som kallas "normal användning".

En dator är tänkt att användas av människor, om normen anses vara att rökare (förutsatt att de utgör en tillräckligt stor del av befolkningen) röker inomhus, då ska datorn hålla för det, alternativt ska datorn repareras på garantin. Återigen, det handlar bara om vad som är normal användning, eller hur? Det är inte många gångjärn på Macbook Air som skulle repareras på garantin om normal användning ansågs vara att använda datorn stationärt utan att någonsin öppna/stänga locket.

Det är ju egentligen en självklarhet jag påtalar, tyckte bara att det skulle vara explicit.

Bevaka tråden