Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vilken typ av DVI-kontakt på Apples MiniDVI-till-DVI-adapter?

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Hässleholm
  • 2009-11-24 00:18

Hej! Jag har köpt en Mac mini.

Vilken sorts DVI är det som sitter i adaptern?

Har vga på min skärm som jag vill koppla till min Mac mini.

Jag har raderat några inlägg som bara gjorde tråden rörig och svårläst

/Mod

På frågeställningen så låter det som om du hade tänkt dig att köra med två adapters - först Apples MiniDVI-till DVI och sedan en DVI-till-VGA. Stämmer det?

Det går inte.

Du får skaffa en MiniDisplayport-till-VGA-adapter.

http://store.apple.com/se/product/MB572Z/A?fnode=MTY1NDA3Ng&mco=MTA4NDU0NjA

Kanske funkar det också med Apples MiniDVI-till-VGA-adapter - men det står inget om Mac Mini i beskrivningen, så jag är inte helt säker. Men det finns säkert någon som kan svara på det.

http://store.apple.com/se/product/M9320G/A?fnode=MTY1NDA3Ng&mco=MTE0MTQyMzA

Senast redigerat 2009-11-25 09:15
  • Medlem
  • Hässleholm
  • 2009-11-24 11:36

Ok, för det första så hann jag se det sedvanliga svaret att man ska Googla. Då vill jag säga att jag har Googlat men blev inte klokare av det. För det andra går man ju till sådana här forum för att man antar att någon har svaret direkt och man inte ska behöva leta bland tusentals svar på Google. Så vet man svaret så säg det, om inte låt bli att svara. Om man vet svaret kan man lika gärna säga det istället för att skriva att man ska googla. Jag är nybörjare på Mac men sådana vill ni kanske inte ha här, för det är just oss ni skrämmer bort.

Med det sagt så får jag förtydliga vad jag vill:

Jag har en plattskärm som jag kopplar via DVI till en PC. Kvar är då endast en vga-kontakt. Denna hade jag tänkt koppla in i min Mac mini. Nu är det också fel på min plattskärm så jag måste använda en vanlig CRT så länge.

Tänkte att det kanske var billigare och enklare att använda en standardsladd men det är kanske bättre att köpa något av förslagen direkt.

Ursprungligen av larsp777:

Ok, för det första så hann jag se det sedvanliga svaret att man ska Googla. Då vill jag säga att jag har Googlat men blev inte klokare av det. För det andra går man ju till sådana här forum för att man antar att någon har svaret direkt och man inte ska behöva leta bland tusentals svar på Google. Så vet man svaret så säg det, om inte låt bli att svara. Om man vet svaret kan man lika gärna säga det istället för att skriva att man ska googla.

Bland de inlägg jag raderade så nämns inte Google en enda gång, så jag vet inte var du har fått det ifrån. Jag vet inte vad det var som du "hann se".

Så tagga ner lite... Du har ju fått svar... Även om det blev lite rörigt först.

Försök tänka på att skriva tydliga frågor - hellre för mycket information än för lite. T.ex så var det ju inte helt självklart vilken Mac Mini-modell du har köpt. Det kunde ju varit en begagnad äldre modell med andra bildskärmsportar, eller hur?
Att sätta rubriker som tydligt visar vad tråden handlar om är också viktigt för att få personer med rätt kunskap att hitta till tråden..

/Mod

  • Medlem
  • Hässleholm
  • 2009-11-24 13:33

Ok, jag kanske överreagerade lite men är ganska säker på att någon föreslog att jag skulle använda Google och att tråden skulle stängas.

Bortsett från det så var det absolut inte meningen att klaga på övriga svar. Jag vet att det inte var så tydligt och visst kunde det ha varit en begagnad som jag köpt.

Är bara trött på folk som skriver "Googla". Jag menar, vad är forum till för? (även om man visst kan googla först.)

Ursprungligen av larsp777:

Jag menar, vad är forum till för? (även om man visst kan googla först.)

Nja, här håller jag nog inte riktigt med.

Så här står det i våra forumregler:
"2. Innan du skapar en ny diskussion - sök!"

Så att bara kasta ur sig en fråga, för att "det är vad forum är till för", är inte rätt, tycker jag.

Jag tycker att man är skyldig alla de andra forummedlemmarna att först försöka hitta svaret genom sökningar (på forumet, eller Google, eller någon annanstans), för att de ska slippa se samma frågor om och om igen.

Men observera att detta är en allmän riktlinje, och avser inte just den här tråden specifikt - för i den här tråden är det faktiskt ingen som bett dig "Googla först", så därför tycker jag att vi härmed lämnar detta lilla sidospår.

/Mod

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-11-24 23:57
Ursprungligen av larsp777:

Vilken sorts DVI är det som sitter i adaptern?.

Det är DVI-D.

1
Bevaka tråden