Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur få till ett WiFi-nät hemma?

Tråden skapades och har fått 23 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej alla,

Tänkte bara fråga ifall någon vet hur jag ska få WIFI uppkoppling i min Touch hemma? :confused:Jag använder ingen router, bara tänkte se ifall det går på nåt lätt sätt. Jag kommer vilja använda WIFI i hela vårt hus (vi har datorn på nedervåningen och jag vill kunna surfa i mitt rum, på övervåningen).
Har någon nån bra idé?
Erik Linge
Kalmar

Det blir nog till att knata iväg och köpa dig en router med WIFI...

Ok, kan du ge ett bra exempel?

Erik

Funkar med vilken som helst... 300 spänn och uppåt..

Om du vill kanske du ska spendera pengarna på en router som klarar 802.1n standarden ( snabbare ) , men just för iPhone spelar det ingen roll då den ändå inte klarar N.

Tex denne : PC City - Netgear RangeMax? NEXT Wireless Router

Tack, undrar bara lite hur lång räckvidd en sådan där router har?

  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2009-09-08 23:19
Ursprungligen av ekepeke:

Tack, undrar bara lite hur lång räckvidd en sådan där router har?

Jag har en Dlink DIR-655, den täcker ca 500 kvadratmeter. Jag har wifi med bra signal i hela huset (187 kvadrat i två plan) och hyfsad signal i trädgården.

Sätt routern efter ditt modem och dra sladd till din MacPro. Så har jag gjort med min och kör en MacBook och Mini via wifi.

Hjälp med att sätta upp nätverk för mediadelning hemma i hemmet.

Hej Boys&Girls!

Skulle någon kunna vara mig behjälplig med att få ordning på lite funderingar.

Bor i hus på två plan. På bottenvåningen står en iMac. Använder mig av telia smart. (deras vita lilla låda)
På övervåningen kommer det att stå en Mac mini med extern HDD kopplad till Tv och reciever. Där finns även min Airport express.

Vad kan det tänkas behövas mer för att smidigast upprätta nätverk för mediadelning? Jag kan surfa på min laptop där uppe, så jag kommer åt nätet, men om jag vill lyssna på musik å se på film? Men vad vet jag, de grejer jag har kanske duger? Eller?

//Fredrik

Omöjligt att säga, beror b.la. på hurdana väggar ni har. Min spontana gissning är att den fixar kanske 10-15 meter med lite tur. Om det är inomhus och genom väggar alltså. Utomhus utan hinder kan den nog fixa åtminstone det dubbla, men det var väl inte det frågan gällde.

Ok, undrar ifall den kan gå genom taket då?

Det går antagligen, men inte helt säkert. Hemma i mitt föräldrahem kan man surfa två våningar upp men det är som sagt inte helt säkert att det går hemma hos dig.

Min router klarar att sända genom två betongväggar och ca 8 meter horisontellt utan besvär. Och det med en Siemens-router som enl manualen inte klarar Mac-datorer !

"Genom taket" ? Nu blev jag nyfiken. Ska du sitta på taket med din iPod Touch ? Eller det kanske är en balkong ?

Välkommen hit förresten ekepeke ! Ser att du är ny här. Ipod Touchen är verkligen bra. Den är som en liten minidator. Med AppStore kan man numera lägga in massor med roliga program förutom att maila, se på videos, surfa, lyssna på radio, lyssna på musik och mycket mer.

Ursprungligen av KaRo:

"Genom taket" ? Nu blev jag nyfiken. Ska du sitta på taket med din iPod Touch ? Eller det kanske är en balkong ?

Genom innertaket naturligtvis. Eller genom golvet om man hellre vill.

Aha, inte mer spännande än så ! Såg framför mig någon som satt ute på en takterass. Har alltid bott i lägenheter med ett plan så tänker inte på det här med att ha ett innertak också.

sätt en switch (150kr, funkar ungefär som en elektrisk fördelningsdosa fast för nätverk) direkt efter Internetmodemet. Plugga i kabeln som redan finns till det befintliga nätverket i port 1, en x meter lång kabel till din router med antenn på.
Dra kabeln upp till i närheten av ditt rum. Plugga i routern.

Routern skall stå i bryggläge (alltså inte dela ut DHCP-adresser - det skall man bara ha EN pryl per nät som gör och det sköter antagligen ditt Internet-modem (ADSL-modemet)).

Kanske får du koppla en sladd mellan datorn och routern och starta webläsaren och gå till adressen som brukar stå på routerns botten och logga in i den. Sedan kan man ställa in en del saker, vilken säkerhet, lösenord (byt från Standard-lösenorden direkt)
Lösenord, WEP är halvkass, WPA är bättre.

Tuta och kör.

Nu kan du ansluta direkt med din iPhone / iTouch eller en bärbar dator med Wifi inbyggt....

Jag har nog det mest överdrivna nätverket/m2 i Helsingborg. En AirPort Extreme och två AirPort Express i en tvåa på 65m2. Men det är ju bara för AIrTunes och Time Machine, samt för att slippa ha MacBooken kopplad med Ethernetkabel för att dela ut mitt mediabibliotek till min Xbox 360.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2008-09-04 09:32

Ska vi tävla? ;)

Ursprungligen av henkebarn:

Jag har nog det mest överdrivna nätverket/m2 i Helsingborg. En AirPort Extreme och två AirPort Express i en tvåa på 65m2. Men det är ju bara för AIrTunes och Time Machine, samt för att slippa ha MacBooken kopplad med Ethernetkabel för att dela ut mitt mediabibliotek till min Xbox 360.

Har visserligen 2 kvadratmeter större lägenhet, men det kompenserar jag med två olika WLAN. Ett med Airport Extreme och en Airport Express (2,4 Ghz) som räcker ut på balkongen. Sladd från Extremen till en TimeCapsule som kör ett 5Ghz nät för TM där jag backupar MBP'n.

"Sladden" kör via HomePlug (nästan trådlöst ) och på TimeCapsulen hänger också min ATV som jag använder för AirTunes.

Tack för alla svar, jag menade självklart att den ska nå till andra våningen i ett trähus Funderar att skaffa en Ipod Touch 16Gb, den nyaste versionen, innan man åker på semester, vad jag har förstått är att man kan få in en del filmer plus ganska mkt musik i en Tpod Touch, men då drar den antagligen rätt mycket batteritid. Så man får ta det rätt lungt med filmer ifall man ska sitta på ett flyg i flera timmar, eller hur är det?
Kan någon som har en Ipod Touch , ge mig en kort recension ang Filmvisning mm.
Är det värt att köpa sig en ?

Erik
Kalmar

  • Medlem
  • 2008-09-13 19:24

den senaste touchen skall klara 6h video, enl. apple.se

  • Avstängd
  • International user
  • 2009-09-07 23:31

Finns det någon som kan ge ett tips på en strulfri lättkonfigurerad WiFi pryl som man kan ansluta till ett nätverksuttag.
Har MacPro utan wifi, en 1Gb switch, 1 bred-bandsrouter samt comhems bredbands vad det nu är som man kopplar in i väggen. Det vill säga inget trådlöst finns men jag behöver det nu.
Det finns ju en uppsjö av donglar och stickor att koppla in men om någon har tips på en bra en så tar jag gärna emot förslag.

Senast redigerat 2009-09-08 00:12
  • Avstängd
  • International user
  • 2009-09-08 09:10

Ok, har ändrat mig då intensivt letande inatt visade att det inte fimns vad jag frågade om ovan.

Så jag frågar igen om någon vet en bra krångelfri och enkel USB WiFI enhet för USB som man även kan ha på en bärbar.

  • Avstängd
  • International user
  • 2009-09-08 18:28

Finns det någon som kan berätta vad som är nytt eller gammalt med dessa data, eller vad man behöver för att få rätt och inte något gammalt när man ska köpa en USB-WiFi sticka?

WLAN: IEEE 802.11b/g/pre-n

Frekvens: 2.4 - 2.4835GHz

Säkerhet: 64/128-bit WEP, WPA/WPA2

Ursäkta att jag frågar men har ingen aning om detta och vad som funkar bra till en mac pro.

Ursprungligen av Cekari:

Finns det någon som kan berätta vad som är nytt eller gammalt med dessa data, eller vad man behöver för att få rätt och inte något gammalt när man ska köpa en USB-WiFi sticka?

Angående de olika Wifi-standarderna, och alla begreppen och förkortningarna, så kan jag rekommendera att läsa lite här:
IEEE 802.11 - Wikipedia
IEEE 802.11 - Wikipedia, the free encyclopedia

Och om du nu vill ställa frågor om Wifi via USB - vore det inte bättre att göra det i en tråd som faktiskt handlar om den frågan, och inte kasta in dina frågor i första bästa tråd som har något lite med Wifi att göra?

Den här tråden handlar om att bygga ett hemmanätverk - inte riktigt samma sak som dina frågor... Besläktat ämne - ja. Samma ämne - nej, definitivt inte.

Här har du några förslag på trådar:
http://www.99.se/n-tverk-s-kerhet/255692-zyxel-usb-wifi.html
http://www.99.se/n-tverk-s-kerhet/215811-tips-fungerande-drivrutin-till-nyare-belkin-usb-wifi.html
http://www.99.se/n-tverk-s-kerhet/90083-tr-dl-st-via-usb.html
http://www.99.se/internet/85600-usb-adapter-f-r-tr-dl-st-n-tverk-till-mac.html
http://www.99.se/n-tverk-s-kerhet/98674-vilket-wifi-kort-f-r-usb.html
http://www.99.se/naetverk-saekerhet/222737-usb-wifi.html
http://www.99.se/emac-imac/256577-tradloes-usb-sticka-till-gammal-imac.html
http://www.99.se/mac-mini/69862-extern-usb-wi-fi-stick-till-mini-n.html

/Mod

  • Medlem
  • 2009-11-24 22:44

En iMac på undervåningen, och en Mini på ovanvåningen? Om du har internetåtkomst på ovanvåningen. Vad vill du då åstadkomma? Ska du streama en film tex så skapa ett dator-dator-nätverk mellan Minin och iMacen tex. Behövs ingen Express för det...

Nej det vet jag, använder expressen för spotify just nu(har inte införskaffat minin ännu). Duger trådlöst för HD mtrl? Jag frågar eftersom jag inte vet.

1
Bevaka tråden