Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple: har du fått din jailbreakade telefon hackad? Taskigt...

Tråden skapades och har fått 22 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Apple, som i tid och otid varnar för vad som kan hända om man jailbreakar sin telefon, har på förekommen anledning gått ut med ett uttalande som inte kan tolkas som något annat än "synd för er då...":

“The worm affects only a very specific set of iPhone users who have jail broken their iPhones and hacked it with unauthorized software. As we’ve said before, the vast majority of customers do not jailbreak their iPhones, and for good reason. These hacks not only violate the warranty, they will also cause the iPhone to become unstable and not work reliably."

Det är verkligen inte svårt att ta sig in i en jailbreakad telefon, vilket denna artikel visar.

Så mitt råd till alla som jailbrekar är detta: se till att du vet vad du gör, och se till att du inte slarvar med säkerheten för när du öppnat telefonen går du runt med en liten Unixdator med SSH-inloggning påslaget i innerfickan. Och om du inte ändrat root-lösenordet så vet alla om det.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-11-24 13:24

Tar man bort de flesta säkerhetsfunktionerna i en telefon kan man väl räkna ut med lilltån att något sådant här kommer hända förr eller senare.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-11-24 17:40

Då var det slut på det roliga då.

  • Oregistrerad
  • 2009-11-24 18:12

SSH måste jag väl själva installera först?? ..

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-11-24 18:35

Japp, det ska bara gälla de som installerat OpenSSH och inte bytt lösenord:
Protect yourself from SSH-based iPhone worms

Vad skall Apple säga då, grattis? "Lycka till?"

Om man vet så dåligt vad man gör att man knäcker sin lur och i princip gör den till en liten unixmaskin öppen ut på nätet med ett standardlösenord. Då SKALL man ha sitt konto länsat och Rick Ashtley dansande på skärmen tills jesus kommer tillbaka.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-11-24 19:16

Underbar kommentar!

  • Medlem
  • Trollhättan
  • 2009-11-25 00:19

Bra rutet Goflorp!

Det här är ju nackdelen med pöbeln som jailbreakar sin telefon utan att ha en aning om vad de pysslar med egentligen. Jag minns att innan jag breakade och unlockade min Iphone 2G läste jag in mig ordentligt på vad som gjorde vad och sådär. Med de enkla verktyg som finns idag är det ingen "ny" användare som orkar läsa in sig.
"Det var jätte-enkelt. Man tryckte bara på en knapp och nu kan jag ladda hem alla apps på wärz-sidan"... Då får man stå sitt kast helt enkelt.

Det som man verkligen funderar på är hur stor sannolikheten är att bli hackad, om man inte ändrar root-pw unt så vajter.

  • Oregistrerad
  • 2009-11-25 20:39

Hur stor sanolikhet är det att Nisse B, storpedofil använder ditt öppna trådlösa bredband för att surfa på barnporrsidor och sedan sätta dit dig? - Obefintlig, men det lär ju inte bli så trevligt om det händer.

Det är som att kissa på sig, varmt och skönt i början, men jävligt kallt och klibbigt sen. Så byt lösenord!

Nackdelen med "pöbeln som jailbreakar sin telefon" och får den hackad är väl att "mannen på gatan" får för sig att en iPhone inte är säker.

Osäker på hur mkt det skulle påverka, men jag har redan på min praktikplatsfått höra över fikabordet att iPhone är hackad av ryska maffian och risken finns att de själ alla ens pengar...

Nu skall det ju nämnas att det är medarbetaren som är allmänt VÄLDIGT skeptisk till allt som saknar startvev... och att han skall gå i pension om två månader...

Oavsett är det ju inte kul när folk lyckas få en hel världsdel bakom foten....:-)

  • Medlem
  • Skellefteå
  • 2009-11-29 19:22
Ursprungligen av Goflorp:

Nackdelen med "pöbeln som jailbreakar sin telefon" och får den hackad är väl att "mannen på gatan" får för sig att en iPhone inte är säker.

Osäker på hur mkt det skulle påverka, men jag har redan på min praktikplatsfått höra över fikabordet att iPhone är hackad av ryska maffian och risken finns att de själ alla ens pengar...

Nu skall det ju nämnas att det är medarbetaren som är allmänt VÄLDIGT skeptisk till allt som saknar startvev... och att han skall gå i pension om två månader...

Oavsett är det ju inte kul när folk lyckas få en hel världsdel bakom foten....:-)

Instämmer och när det dessutom ges rådet, nära nog uppmanas till, att knäcka telefonen i olika forum och "experterna" tvärsäkert fastslår att det inte finns några risker alls med det så ges helt igenom felaktiga uppgifter rätt omfattande spridning.

Ursprungligen av Northwiz:

Instämmer och när det dessutom ges rådet, nära nog uppmanas till, att knäcka telefonen i olika forum och "experterna" tvärsäkert fastslår att det inte finns några risker alls med det så ges helt igenom felaktiga uppgifter rätt omfattande spridning.

Prexis. När t o m idioterna som skriver i Tabloidpressen uppmanar en till Jailbreak...

  • Medlem
  • Skellefteå
  • 2009-11-30 10:33
Ursprungligen av Goflorp:

Prexis. När t o m idioterna som skriver i Tabloidpressen uppmanar en till Jailbreak...

Det är så enkelt att utmåla Apple som "storebror" och att regelverket, API och instruktionerna finns där bara därför att Apple skulle ha ett omotiverat kontrollbehov över plattformen. Reglerna finns där för att program inte ska påverka andra funktioner, inte göra hela telefonen instabil och för att programmen ska använda funktioner som utanför de som Apple förbundit sig ska fungera även efter det att iPhone OS har uppdaterats.

Liknande regelverk finns för praktiskt taget alla plattformar och reglerna finns för att det inte ska bli ett fullständigt kaos.

Allt det här väljer självutnämnda experter att bortse ifrån och precis som du skriver, även krönikörer och journalister.

Var och en får naturligtvis göra vad han/hon vill med sin telefon men innan du skrider till verket så bör du i all fall vara klar över vad du gör, vilka risker du tar och vad som kan inträffa.

  • Oregistrerad
  • 2009-11-30 12:26
Ursprungligen av Northwiz:

Instämmer och när det dessutom ges rådet, nära nog uppmanas till, att knäcka telefonen i olika forum och "experterna" tvärsäkert fastslår att det inte finns några risker alls med det så ges helt igenom felaktiga uppgifter rätt omfattande spridning.

Där kan jag nog inte hålla med. Det är faktiskt inte så många som rekommenderar att man hackar sin telefon. Dom enda som verkar skriva om det är IDG men där läser ju inte min farmor direkt.

  • Medlem
  • Skellefteå
  • 2009-12-03 11:28
Ursprungligen av studiox:

Där kan jag nog inte hålla med. Det är faktiskt inte så många som rekommenderar att man hackar sin telefon. Dom enda som verkar skriva om det är IDG men där läser ju inte min farmor direkt.

Kvällstidningarna, Mac-tidningar och diverse forum. Listan kan göras lång på de som skriver om hur du knäcker din telefon och vilka fantastiska fördelar det finns med att göra det. Ta vilket forum du vill så kommer du att hitta massor av aningslösa uppmaningar.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-12-03 12:02
Ursprungligen av Northwiz:

Kvällstidningarna, Mac-tidningar och diverse forum. Listan kan göras lång på de som skriver om hur du knäcker din telefon och vilka fantastiska fördelar det finns med att göra det. Ta vilket forum du vill så kommer du att hitta massor av aningslösa uppmaningar.

Det är upp till var och en om man vill hacka sin iPhone. De som gör det vill ha det mest för att installera hackade app store program eller låsa upp iPhonen så att den kan köras med andra operatörer.
Men det varnas alltid att jailbreakar man iPhonen så försvinner garantin och att du gör det på egen risk.

OpenSSH är inte standard vid normal jailbreak utan måste installera den extra. Det enda som jag kanske skulle ge en viss del utav skulden är bigboss som inte ger någon möjlighet att stänga av openssh helt med SBSettings. Man kan stänga av OpenSSH med SBSettings men vid nästa uppstart är den aktiv igen. Men som sagt det är inte standard.

//Rob

  • Medlem
  • Skellefteå
  • 2009-12-04 16:17
Ursprungligen av Robo-X:

Det är upp till var och en om man vill hacka sin iPhone. De som gör det vill ha det mest för att installera hackade app store program eller låsa upp iPhonen så att den kan köras med andra operatörer.
Men det varnas alltid att jailbreakar man iPhonen så försvinner garantin och att du gör det på egen risk.

OpenSSH är inte standard vid normal jailbreak utan måste installera den extra. Det enda som jag kanske skulle ge en viss del utav skulden är bigboss som inte ger någon möjlighet att stänga av openssh helt med SBSettings. Man kan stänga av OpenSSH med SBSettings men vid nästa uppstart är den aktiv igen. Men som sagt det är inte standard.

//Rob

Ingen har sagt något annat än att det är upp till var och en. Det som diskuteras är de aningslösa rekommendationer som sprids där det påstås att det är fullständigt riskfritt, utan några som helst nackdelar.

  • Oregistrerad
  • 2009-12-12 20:56
Ursprungligen av Northwiz:

Kvällstidningarna, Mac-tidningar och diverse forum. Listan kan göras lång på de som skriver om hur du knäcker din telefon och vilka fantastiska fördelar det finns med att göra det. Ta vilket forum du vill så kommer du att hitta massor av aningslösa uppmaningar.

hacka iphone | Aftonbladet Sök
Sök på IDG.SE - IDG.se

Kan du ge ett konkret exempel på en tidning som berättar EXAKT HUR du gör och VARFÖR man ska göra det?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-11-25 21:29

Vad skulle Apple rimligtvis ha kunnat göra bättre?

De har ursprungligen gjort en produkt som är mycket stabil och säker. Och trots att de har blivit hårt kritiserade från alla håll och kanter har de (till skillnad från andra tillverkare) byggt upp en gigantisk industri kring tanken att samtlig programvara, även tredjeparts, måste gås igenom noggrant av Apple själva innan den släpps till användarna. De har varnat sina användare för att försöka kringgå kontrollsystemet och använda andra programvaror än de säkra och testade programvaror som Apple har godkänt. De försöker även konstant göra det tekniskt omöjligt för folk att göra detta och har skrivit in det i massor av licensavtal och vägrar t.o.m. garanti om de kan se att man har gjort det.

Om sedan användare ändå kämpar och lyckas lägga in sin egna programvara trots alla hinder, kan inte Apple beskyllas för att säkerhetsproblem uppstår.

Nu slår det mig förresten plötsligt varför att Apple har så hård kontroll på App Store. iPhone OS är lite som det nya Windows i den bemärkelsen att en överväldigande majoritet av den stora massan intet ont anande användare inom en snabbt växande marknad (smartphones) kör det systemet. Tack vare denna kontroll (i kombination med Unix så klart) undviker Apple redan från början att iPhone OS går samma virusfyllda och säkerhetsproblematiska öde till mötes som Windows gjorde.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-11-30 11:57

Unix och SSH???? Vad e det?

Berätta för en stackars okunnig Iphone- och Mac-innehavare...:)

Ursprungligen av Sivan:

Berätta för en stackars okunnig Iphone- och Mac-innehavare...:)

Unix - Wikipedia, the free encyclopedia
Secure Shell - Wikipedia, the free encyclopedia

Ursprungligen av Sivan:

Berätta för en stackars okunnig Iphone- och Mac-innehavare...:)

Om man bara vill ha det kort.

UNIX är ett operativsystem, ur "gamla Unix" från 70-talet har det sprungit fram en del moderna operativsystem, MacOSX och alla dessa Linuxvarianter.
Enkelt uttryckt det som gör datorn till dator.

SSH, Secure Shell Login, att man kan koppla sig till datorn, över nätet och få upp en terminalruta, där man kan skriva kommandon i bästa Unix-stil.
Secure för att kommunikationen är krypterad.

1
Bevaka tråden