Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Varning för varningar

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag börjar bli lite lack på alla dessa varningar.

Nån blir lite kantstött i en affär och helt plötsligt skall vi varnas, avsvära oss all kontakt med detta onda företag och manas till bitterheter och bojkotter.

Jag blir förbannat sur på dessa i mitt menande ofta rättshaverist-light-figurer som skall få utlopp för att de blivit kränkta i livet.

Om man drar i med storsläggan och skriver ett inlägg här eller startar en tråd så finns den kvar i ett antal år, oftast obesvarad från företaget i fråga. Det är väl endast i undantagsfall som företagen går i svaromål i ett offentligt forum.

Det blir oftast väldigt ensidigt, fruktansvärt känsloladdat och sällan 100% sakligt.
Fem år efter det var ett ärende öht taget jobbar helt andra personer på företaget, folk slutar, byter funktioner och nya människor tillkommer. Men inläggen består.

I en del fall verkar det som om det inte spelar ngn roll heller att man löser problemet åt dem - de måste liksom få fortsätta vara sura, som ngn slags emotionell supertanker på livets hav. En supertanker vänder man ju inte så lätt...

Jag fäster inte mkt tid eller ork vid dessa händelser, varför?

Jo, ett ärende där dator valsats fram och tillbaka och som var en katastrof servicemässigt
fick lite dimension och djup häromdagen då jag även fick "B-sidan" av ärendet.

Jag fick höra att det mesta kunden sagt inte alls stämde, det företaget gjort gick långt utanpå vad som krävdes och att vad som än gjordes var kunden inte nöjd.

Jag brukar ändra trådrubrikerna så att de blir lite mer neutrala, och man slipper det där med "Varning" (som gärna skrivs med versaler och en massa utropstecken).

Det har jag också gjort i de senaste två fallen (varningen för Kullander, och varningen för iPod Nano)

  • Medlem
  • Skövde
  • 2009-11-24 15:49

Jag håller med dig i stora drag.

Visst finns det plats för "Varning-trådar" men det krävs att trådstartaren har tänkt igenom sitt inlägg samt INTE skriver i affekt. Den gamla regeln om att räkna till tio innan man skriver är en klassiker, även om man får göra det om och om igen. Det skadar väl inte att sova på saken heller.

Kan inte annat än hålla med. Det är sällan man får höra mer än en sida av ärendet, gärna mer vinklat än vad Janne Josefsson själv skulle klarat av.

Ursprungligen av Goflorp:

...Om man drar i med storsläggan och skriver ett inlägg här eller startar en tråd så finns den kvar i ett antal år, oftast obesvarad från företaget i fråga. Det är väl endast i undantagsfall som företagen går i svaromål i ett offentligt forum...

De kanske de gör det fast under annat namn för att inte verka partiska? Eller så tycker de att du gör jobbet lika bra fast gratis?

Oftast rör väl dessa varningstrådar dock skumraskföretag eller personer som säljer på Blocket men inte levererar?

Håller med om att upprördheten i varningstrådar kan vara oproportionerlig och på gränsen till patetisk. Men det är antagligen skönt att anonymt få klaga av sig även då man vet att man får skylla sig själv.

Ursprungligen av M. Sundbom:

Men det är antagligen skönt att anonymt få klaga av sig även då man vet att man får skylla sig själv.

Jo, varningstrådarna fyller säkert en funktion som "ventil" - att man får klaga av sig.

Men då har man ändå problemet att trådarna står kvar i all evighet, och de dyker upp t.ex. vid sökningar på företagsnamnet. Och även om kritiken är oproportionerlig, och även om detta reds ut längre ner i tråden, så tvingas företaget ändå leva i många år med att denna överdrivna kritik existerar.

Vi hade ett sådant fall nyligen, då ett företag ville ha en flera år gammal tråd raderad.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Men då har man ändå problemet att trådarna står kvar i all evighet, och de dyker upp t.ex. vid sökningar på företagsnamnet. Och även om kritiken är oproportionerlig, och även om detta reds ut längre ner i tråden, så tvingas företaget ändå leva i många år med att denna överdrivna kritik existerar.

Vi hade ett sådant fall nyligen, då ett företag ville ha en flera år gammal tråd raderad.

Power of Google™

Ursprungligen av M. Sundbom:

De kanske de gör det fast under annat namn för att inte verka partiska? Eller så tycker de att du gör jobbet lika bra fast gratis?

Jo, en och annan plattskalle har ju fått för sig att jag som studerar till fastighetstekniker JOBBAR på MacForum eller liknande,tror ngn sa att jag jobbar på MediaMarkt också, eller så var det NETONNET....

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2009-11-24 19:25

Jag känner mig kränkt av denna tråd!

Varningar för rena bedrägerier är väl en sak, de kan ju ha sin plats.
Men Varningar för att ngn's hårddisk inte blev utbytt medans de väntade eller ngt annat bagatellartat är ju det som blir....så overkill.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-11-25 00:41

Välkommen till Internet!

En liten undersökning:

site:99.se "varning för" - Google Search 266 träffar
site:forum.macworld.se "varning för" - Google-sökning 106 träffar
site:eforum.idg.se "varning för" - Google Search 188 träffar
site:sweclockers.com "varning för" - Google-sökning 109 träffar

Högst ovetenskaplig slutsats: macanvändare är kräsna kunder särskilt vi på 99.

Utom tävlan:
site:flashback.info "varning för" - Google Search 4940 träffar!

1
Bevaka tråden