Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

winscp till mac?

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2004-12-01 18:55

Hej hej
För att komma åt min mapp på skolans server (krypterad) så använder jag ett program som heter winscp till windows. Finns det något liknande till mac?

Har testat att ta mig in via diverse olika program men lyckas inte. Via terminalen kan jag dock ssh mig in till skolans server men det borde väl finnas något grafiskt alternativ?

Kan man mounta en ssh-kontaktad server?

cF

  • Medlem
  • Växjö
  • 2004-12-01 19:05

Du kan ju testa med Fugu.

  • Oregistrerad
  • 2004-12-01 19:13

Har testat FUGU får det inte att funka .. Request for subsystem 'sftp' failed ..

Är det någon skildnad på sftp och scp (secure copy??)

Andra program ni kan rekommendera mig att testa?

cF

  • Medlem
  • International user
  • 2004-12-01 19:31

Om du kan ssh:a in till servern testa köra "scp (-r) fil/filerna/mappen dittanvändarnamn@dittdomännamn".

  • Medlem
  • Umeå
  • 2004-12-01 19:34

Cyberduck

Fugu är Ok, men en annan klient som jag tycker är bra är Cyberduck .

  • Oregistrerad
  • 2004-12-01 21:00

det är något som är fel eller nått.
Fugu och cyberduck funkar inte .. jag testade "scp filnamn ...." och det verkade funka men filen skickades aldrig..

Alltså jag kan ssh in på servern .. jag kan använda winscp för att få en katalog-vy över mitt användkonto men winscp funkar bara på windows .. när jag använder samma server / användarnamn på macen så funkar det inte ..

Nån som har någon aning om vad jag gör för fel..?

cF

  • Oregistrerad
  • 2004-12-01 21:04

kom på att både fugu och cyberduck ger exakt samma fel medelande .. subsystem 'sftp' could not be initialized .. Vad beyder detta och vad beror det på??

cF

  • Medlem
  • International user
  • 2004-12-01 21:16
Ursprungligen av carnalForge:

kom på att både fugu och cyberduck ger exakt samma fel medelande .. subsystem 'sftp' could not be initialized .. Vad beyder detta och vad beror det på??

cF

De har i sshd_config avaktiverat alt inte aktiverat sftp-funktionen.

  • Medlem
  • International user
  • 2004-12-01 21:18
Ursprungligen av carnalForge:

det är något som är fel eller nått.
Fugu och cyberduck funkar inte .. jag testade "scp filnamn ...." och det verkade funka men filen skickades aldrig..
cF

Har du kryssat i "remote login" under Sharing (i system preferences) på din mac?

  • Oregistrerad
  • 2004-12-02 00:03
Ursprungligen av Lm:

Har du kryssat i "remote login" under Sharing (i system preferences) på din mac?

På vilket sätt skulle detta hjälpa mig? Handlar inte "remote login" om att jag kan shha min mac från skolan och inte tvärtom??

Men om det fungerar med program som winscp, finns det inget sådant program för macen? Om nu skolan inte tillåter sftp .. låter inte det konstigt när dom stängt ner all den okrypterade ftp-trafiken till förmån för scp ..?

Finns här inga andra som läser vid Liu? Hur gör ni? Eller iof så kanske det bara är på ITN som dom har krypterat allt ..

cF

  • Medlem
  • Skellefteå
  • 2004-12-02 10:29
Ursprungligen av carnalForge:

Men om det fungerar med program som winscp, finns det inget sådant program för macen? Om nu skolan inte tillåter sftp .. låter inte det konstigt när dom stängt ner all den okrypterade ftp-trafiken till förmån för scp ..?

cF

från "man scp":

DESCRIPTION
scp copies files between hosts on a network. It uses ssh(1) for data
transfer, and uses the same authentication and provides the same security
as ssh(1). Unlike rcp(1), scp will ask for passwords or passphrases if
they are needed for authentication.

Utan att ha tillgång till en Mac och kunna verifera detta så bör du kunna använda scp i terminal fönstret och kopiera filer tills dess du hittar ett grafiskt skal.

scp userid@skola.xx.yy.se:/path/to/file .

kopiera filen från remoteserver till din aktuella katalog.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-12-02 11:55

Använder Fugu (ansluter också till mitt konto i skolan via ssh) och tycker det fungerar helt utmärkt!
Har du inte installerat fullständigt OSX (bsd subsystem) eller något sånt?
Kanske därför som du får fel med "subsystem 'sftp' not found"...

  • Oregistrerad
  • 2004-12-02 14:28
Ursprungligen av ivar:

Använder Fugu (ansluter också till mitt konto i skolan via ssh) och tycker det fungerar helt utmärkt!
Har du inte installerat fullständigt OSX (bsd subsystem) eller något sånt?
Kanske därför som du får fel med "subsystem 'sftp' not found"...

Har aldrig installerat OSX själv. Har bara haft min mac i knappt en månad nu Hur undersöker jag om bsd subsystem är installerat och hur installerar jag det om det inte finns förinstallerat?

Det går juh att föra över filer via terminalen och scp men jag vill hellre ha ett grafiskt gränssnitt som det är nu så ftpar jag över filerna till min filmdator (windows) och använder sen winscp för att få dom till skolans och det känns inte så skoj ...

cF

Först och främst, sftp och scp är inte samma sak, se jar's inlägg. Dock så stödjer Fugu som många säger SCP, det finns ett menyval som heter just "SCP".

Har inte användt winscp, så jag vet inte om det är någon specifik funktion du letar efter (det låter lite så?), men det funkar ungeför som i terminalen i Fugu...

  • Medlem
  • Solna
  • 2004-12-02 17:25

scp följer med Mac OS X. Möjligtvis inte i en standardinstallation, du kanske måste installera BSD Subsystem, men hur som helst finns den. Eller du kanske vill ha en häftig GUI-klient?

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2009-09-08 20:15

Att använda Fugu är ju precis detsamma som att köra via terminalen. Ett bläddringsgränssnitt vore kanon. MEN, har jag förstått det rätt om det fortfarande inte finns någon klient som stödjer bläddring på servern via SCP?

Rätta mig om jag har fel, men det finns väl inget sätt att lista filer med scp? Det som scp gör är att koppla upp, skicka över filen/filerna och sedan koppla ner när det är klart, alltså ett rent överföringsprotokoll.

Jag undrar också över detta - jag har tidigare kört WinSCP (mycket trevligt program för övrigt), och har bytt till mac nu. WinSCP ger ett GUI som är ganska likt en FTP-klient med enda skillnaden att den kör via SSH istället :). Den har två vyer för lokala filer och remote, sedan kan man enkelt klicka sig fram i mappar och dra/släppa filer för att ladda upp samt ladda hem. Finns även så att man kan öppna ett terminalfönster med en knapptryckning osv..

Men det är just enkeltheten och överblicken som är praktisk. Det tar några sekunder att koppla upp, klicka sig fram till rätt mapp, dra/släppa filer och koppla ner. Personligen tycker jag det är så mycket smidigare är textkommandon. Finns inget bra sådant program till mac?

Cyberduck fixar SFTP

http://cyberduck.ch/

1
Bevaka tråden