Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mac mini Server vs Mac mini

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Staffanstorp
  • 2009-11-24 11:33

Är sugen på en Mac mini. Eftersom den kommer att användas som en server så har jag låst eller kan inte släppa tanken på att köpa just en mac mini server.

Kruxet är att just fullblodsserver för mig är svårt, otillgängligt, och massa funktionalitet och frihetsgrader.

Vad jag förstått så innehåller Mac mini server Snow leopards server OS. Och i och med detta infinner sig ett par frågor.

Är det stor skillnad på dessa OS om man pluggar in och jobbar på mini'n lokalt.?
Vilka begränsningar har server OS versus Snow Leopard?

Kan man installera Snow leopard (vanligt OS) på mac mini Server, om man skulle vilja gå tillbaka till att bli lite mindre nördig?

Jag vet att frågorna är för många för en post men det var ytterst lite jag kunde hitta om denna apples mest intressanta produkt här på forumet.

Mac OS X Server består av Mac OS X + serverprogram. Ingen större skillnad alltså, annat än att serverprogrammen är bra. Så du kan låta bli att köra serverprogrammen om du vill vara mindre nördig och stänga av de tjänsterna.

Det finns massa info på Apples sidor om Mac OS X Server, från säljinfo till kompletta manualer, instruktionsfilmer osv.

Det är inte stor skillnad på Mac OS X Server och "vanliga OS X". Förutom Server Admin och ett par andra menyer är dom nästan identiska. Och ja - du kan köra vanliga OS X om du vill det men det finns ingen anledning.

Ursprungligen av magric:

Vilka begränsningar har server OS versus Snow Leopard?

Inga begränsningar, däremot fler möjligheter.

En "begränsning" är att Sno Leopard Server inte har några andra språk än Engelska.

Det kan vara bättre med den vanliga minin och en FW800-disk, om du inte absolut behöver ha OS X server. Som redan nämnt funkar vanliga OS X bra som server det med, för exempelvis web, mail och filserver. Tror du behöver installera lite grejer själv, som kommer färdiginstallerat med OS X server.

  • Medlem
  • Staffanstorp
  • 2009-11-24 14:28

Tack för snabba uttömmande svar.

Har funnit följande genom att följa Taz rekommendation att söka själv: ILife är inte med. Hmm betyder det att man inte kan sitta och jobba lokalt i dessa program, ffa itunes o iPhoto? det står ej heller om det är möjligt att installera iWork fråns start.

Det blir nog en sådn iallafall....:-)

Ursprungligen av magric:

Tack för snabba uttömmande svar.

Har funnit följande genom att följa Taz rekommendation att söka själv: ILife är inte med. Hmm betyder det att man inte kan sitta och jobba lokalt i dessa program, ffa itunes o iPhoto? det står ej heller om det är möjligt att installera iWork fråns start.

Det blir nog en sådn iallafall....:-)

För mig innebär "server" att man inte kör på datorn. En server står i ett skåp inlåst och servrar.

Om du sitter och kör iPhoto eller iMovie kommer serverns prestanda påverkas rejält...

  • Medlem
  • Staffanstorp
  • 2009-11-24 15:44
Ursprungligen av Björnström:

För mig innebär "server" att man inte kör på datorn. En server står i ett skåp inlåst och servrar.

Om du sitter och kör iPhoto eller iMovie kommer serverns prestanda påverkas rejält...

Ja, jag håller med. Men Mac mini med serverprogramvara har dock vänt mina begrepp något. Jag behöver egentligen ingen server, men vem vill det som behövs.

Ursprungligen av magric:

Tack för snabba uttömmande svar.

Har funnit följande genom att följa Taz rekommendation att söka själv: ILife är inte med. Hmm betyder det att man inte kan sitta och jobba lokalt i dessa program, ffa itunes o iPhoto? det står ej heller om det är möjligt att installera iWork fråns start.

Det blir nog en sådn iallafall....:-)

Så här står det på Macotekets webbsida om Mac Mini Server:

Mac mini levereras med nya Mac OS X 10.6 Snow Leopard Server och iLife '09 förinstallerat.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-11-24 23:50

Mac OS X Server är som sagt i princip vanliga Mac OS X fast med en rad medföljande serverprogramvaror och en del skillnader i förinställningarna. Du kan installera vilka program du vill på Mac OS X Server, inkl. iLife och iWork.
Mac mini server är hårdvarumässigt en helt vanlig Mac mini, fast de har tagit bort den optiska enheten och satt i en extra hårddisk.

Men det kanske är läge att börja från början och fråga: Exakt vad kommer du behöva använda datorn till?
Har du tänkt ha datorn på ditt skrivbord och köra iLife och iWork, är det egentligen inte en server du är ute efter. Är det den extra hårddisken som ändå lockar, kommer du billigare undan med en vanlig Mac mini + extern hårddisk.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-11-25 20:52

Men deras sida är nog fel, för snow leopard server innehåller inte iLife.
Kollar man på Apple - Mac mini with Snow Leopard Server under tech specs så står det included software bara servermjukvaran och inget om iLife.

1
Bevaka tråden