Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

OpenTTD: Introduktionskurs för tågbyggare

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Järnväg är både ett kostadseffektivt och snabbt sätt att transportera på när man väl fått kläm på det. Att transportera med bil långa sträckor blir snabbt ohållbart och flyg lämpar sig bäst för passagerartrafik samt post.

Vi kommer att börja med en mycket grundläggande järnvägskonstruktion, mest för att visa var de viktigaste verktygen hittas. När du sedan lärt dig kan man bygga mycket avancerade lösningar med signaler av många olika slag samt MÅNGA tåg som delar på MÅNGA spår.

Menyförklaring

Tågmenyn kommer man till genom att klicka på rälsknappen (

) i huvudmenyn.

Räls i olika vinklar.

"Auto-räls".

Riva en hel ruta.

Bygga tågdepå. I dessa bygger man och servar tågen.

Bygg "waypoint". Man använder dessa för att få tågen att hitta rätt i mycket komplexa system. Denna behövs oftast inte alls om man använder den nya "path-findern" (Slå på "Ny [sic[/img] globalt sätt att hitta rutt" under "Diverse inställningar" -> "Konfigurera patchar").

Bygga station.

Bygga signaler.

Bygga bro.

Bygga tunnel.

Ta bort spår från ruta utan att förstöra det andra som finns där. Används i kombination med de olika rälsknapparna. Kan med fördel även användas ihop med stations-knappen för att ta bort enstaka bitar av en station. Då kan man skapa stationer som inte hängerihop utan att behöva gå emellan med lastbilskajer eller dylikt.

Konvertera räls mellan olika rälstyper. Inte aktuellt från början av ett spel.

Öppna terrängmanipuleraren.

Att bygga järnväg

Använd minikartan eller sök runt efter en råvaruproducent samt en fabrik som kräver den producerade råvaran. T ex en kolgruva och ett kraftverk. Bygg en tågstation vid vardera. Ett spår räcker till att börja med. Sammanbind de två stationerna med hjälp av de fyra första rälsbyggarknapparna, eller med auto-rälsen - men den är lite knepig om man frågar mig.

Det kan vara smart att såhär första gången välja en råvarutillverkare och fabrik som ligger ganska nära varandra för att det inte ska ta så lång tid att bygga, men kom ihåg att man får mer pengar om stationerna ligger långt ifrån varandra.

När stationerna är sammanbundna är det dags att i anslutning till en av stationerna. Lämpligast är att bygga depån vid kolgruvan eftersom stationen inte börjar ta in råvaror förrän ett tåg har varit på stationen, så genom att låta tåget gå direkt in på denna station sparar man lite tid.

Klicka på depån och klicka på knappen "Nytt fordon"/"New Vehicles". Bygg ett lok, vilket som helst duger, och bygg 3-4 kolvagnar/"Coal Truck" (eller någon annan sorts vagn om du valt en annan råvarutillverkare). När du byggt loket dyker en ny ruta upp där du kan göra olika saker med ditt tåg. För tillfället nöjer vi oss med att trycka på den gula pilen för att ge vårat tåg ordrar.

Tryck på "Gå Till"/"Go To" och klicka på gruv-stationen. Klicka på samma knapp igen och klicka på kraftverks-stationen. Nu kan du stänga orderfönstret.

Tryck slutligen på knappen längst ned på din tåginformationsruta "Stoppat"/"Stopped" för att köra igång ditt tåg. Nu är det bara att vänta och se pengarna strömma in

Detta är på inget sätt det bästa sättet att bygga järnväg, men det är nog det enklaste.

Här finns en liten film i OGG-format också för den som är intresserad.

Kul med en guide, bra jobbat. Om någon mera är intresserad av vad OpenTTD är så är det en Open Source klon av Transport Tyccon Deluxe. Mera info + nedladdning här:

OpenTTD

Senast redigerat 2009-11-23 19:58
  • Medlem
  • Malmö
  • 2009-12-06 18:53

Har klurat ut det med mesta nu med tåg, båt och bil. Men har blviit lite förvirrad av dem industrierna som "tillverkar" gods`. Till vem ska jag leverera godset till?

Kör in skiten till städerna!

  • Medlem
  • Malmö
  • 2009-12-06 22:11

bara göra en lastbilsavlastning eller tågstation vid en stad o släppa det där?

Japp. Om jag inte glömt något väsentligt.

Städer accepterar inte gods förrän de börjar bli lite större. Det är de där stenbelagda trottoarerna som finns i de lite större städerna som accepterar godset. Gissar att dina fraktsnubbar/-or bara dumpar dem där, utanför butikerna.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2009-12-13 03:30

aha ja och jag har hittat hur man "uppgraderar" städer. Nu börjar cirkeln slutas Tack för hjälpen

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-01-24 16:09
Ursprungligen av Kajan:

aha ja och jag har hittat hur man "uppgraderar" städer. Nu börjar cirkeln slutas Tack för hjälpen

Hur gör man?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2010-01-24 17:54

Klicka på stadens namn sen väljer du "lokala myndigheter" sen kan du välja olika saker där som t.ex. "bekosta ombyggnation av vägar" eller "muta de lokala myndigheterna" jag tror vilka du än väljer så kommer staden att växa... dock så kanske ombyggnation av vägar hjälper mer än en "liten reklamkampanj" som man också kan göra.

GLHF

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-01-25 06:44
Ursprungligen av Kajan:

Klicka på stadens namn sen väljer du "lokala myndigheter" sen kan du välja olika saker där som t.ex. "bekosta ombyggnation av vägar" eller "muta de lokala myndigheterna" jag tror vilka du än väljer så kommer staden att växa... dock så kanske ombyggnation av vägar hjälper mer än en "liten reklamkampanj" som man också kan göra.

GLHF

Okej, tack!

  • Medlem
  • Varberg
  • 2010-01-25 17:43

"Ombyggnation av vägar" är väl till för att sabba för andra spelare som kör buss/lastbil i den staden? Så använde jag iaf den funktionen back in the days när jag lirade Transport Tycoon.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2010-01-25 19:44

Hehe ja det kanske det är johanf men den bygger om staden det ser man iallafall. Men kanske just det laternativet är kanske dumt då...

Fantastiskt spel, det var säkert tio år sen sist, och nu sitter jag här igen.. håhåjaja. Dock får jag inte motspelarna att fungera denna gång, är det något jag själv ska lägga till i datafilerna? börjar bli lite ensamt

openttd ai download
AI:Main Page - OpenTTD
Jahaaa..

1
Bevaka tråden