Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Köpa Ficklampa

Tråden skapades och har fått 21 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Just nu pluggar jag till fastighetstekniker och gör praktik just nu.

Mängders med springa i kulvertar, spana i botten på hiss-schakt, lysa in i elskåp, i driftundercentraler och kika in i värmeväxlare....

Väldigt kul, men när man är beroende av en ficklampa 12ggr om dagen, då vill man ha ngt bra att lysa med. Min från Clas Ohlson (röd, 49:-) duger inte riktigt...

Jag hittar hos DealExtreme: Cool Gadgets at the Right Price - Site-Wide Free Shipping (Page 1) några modeller från SSC

Bl a en serie som bygger på en sjuhelvetes lysdiod som klarar 900 lumen i ljus...

En kille där jag praktiserar har TVÅ. fästa på ngt hjälmfäste när han kör crosshoj i skogen...

Jag tror det är en sådan här nedan.
MTE SSC P7 900-Lumen 5-Mode Super LED Flashlight (18650)

Eftersom jag inte är det minsta ficklampsnörd så vänder jag mig till 99:s ficklampsmästare. Förslag på bättre? Annorlunda?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2009-11-21 23:39

Med den här behöver du inte oroa dig att batteriet ska ta slut...

Clas Ohlson Internetbutik - Allt för en enklare vardag

  • Medlem
  • Malmö
  • 2009-11-21 23:47

Vore inte en pannlampa praktiskt?

Tre proffsmodeller: Pannlampa.com

Pannlampa är guld. Praktiskt när man mekar.

EDIT: Om trådskaparen hittar en MTE SSC P7 900-Lumen 5-Mode Super LED Flashlight (eller liknande) så får han gärna skriva var man finner den i Sverige. Har länge letat själv som en tok efter en bra ficklampa.

Senast redigerat 2009-11-22 00:13
Ursprungligen av Snabeldrake:

Pannlampa är guld. Praktiskt när man mekar.

EDIT: Om trådskaparen hittar en MTE SSC P7 900-Lumen 5-Mode Super LED Flashlight (eller liknande) så får han gärna skriva var man finner den i Sverige. Har länge letat själv som en tok efter en bra ficklampa.

Allt som finns i Sverige är:

a) Över 1000kr
b) 9-19 vita lysdioder som ger pissljus.

Det finns ingenting som kommer i närheten av lampan i början av tråden rent ljusmässigt - som inte kostar en förmögenhet.

Rei, jag kan ju int egå omkriing med en vev i näven, inte heller med en pannlampa.
Jag behöver en stav-lampa, handhållen sak, att ha i snickarbyxorna (jag har dessutom 25 andra saker som skall vara med) och tas fram när den behövs.

Killen på jobbet beställde från dealextreme och var väldigt nöjd, de tar inget för frakten.

Jag ville sondera lite här, hade den funnits nån hundring dyrare från en svensk butik så hade jag ju beställt direkt.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2009-11-22 21:00
Ursprungligen av Goflorp:

Allt som finns i Sverige är:

a) Över 1000kr
b) 9-19 vita lysdioder som ger pissljus.

Det finns ingenting som kommer i närheten av lampan i början av tråden rent ljusmässigt - som inte kostar en förmögenhet.

Rei, jag kan ju int egå omkriing med en vev i näven, inte heller med en pannlampa.
Jag behöver en stav-lampa, handhållen sak, att ha i snickarbyxorna (jag har dessutom 25 andra saker som skall vara med) och tas fram när den behövs.

Killen på jobbet beställde från dealextreme och var väldigt nöjd, de tar inget för frakten.

Jag ville sondera lite här, hade den funnits nån hundring dyrare från en svensk butik så hade jag ju beställt direkt.

Ok, så ficklampa med vev eller pannlampa funka inte för dig. Ja, den du valt verkar vettig. Såg att modellen fanns på Cyberphoto, men var slut på lager. Det hade kanske varit smidigast, men antar att du nu har beställt och att den är på fraktväg.

  • Medlem
  • Hillared
  • 2009-11-22 10:58

Själv köpte jag följande ficklampa för att använda när man letar efter plankare mm ibland mörka ställen när de försökt smita sig in på festivaler mm: Ficklampa Rebel 90 ALX-77R92L

Fungerar väldigt bra, starkt ljus mm och inte fruktansvärt dyr (skall vara c:a 210 luminen).

MagLite?

Ursprungligen av Stefan Swales:

MagLite?

MagLIte är stor och tunga "batonger" om man inte vill nöja sig med en rätt vissen ljusbild.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-11-22 13:41

Säker bra för sina 4050:- .....

Nä, det verkar inte finnas ngt i närheten.
och pannlampor är uteslutet.

Har en Silva L1 och den ger riktigt bra ljus.

http://www.silva.se/en/Products/Mobile-Lighti...

Varför är pannlampa uteslutet? Är 100 ggr bättre om man faktiskt ska jobba med något samtidigt som man vill ha lyse.

Nä, jag beställer en SSC p7

Ursprungligen av Goflorp:

Nä, jag beställer en SSC p7

Du, hur är det med batterier till den lampan? Det verkar inte ingå. Om det ser ut som det gör på bilden drivs den med CR123A å de brukar kosta skjortan. Finns det laddbara att köpa?

Jag skulle rekomendera LED LENSER® P7. En liten smidig men fortfarande ljusstark diodlampa. Drivs med R03-batterier, så det är lätt att ha laddningsbara eller bara köpa.
170 lumen och 120 timmars drifttid på en uppsättning batterier!
849 kr på conrad.se!

  • Medlem
  • Malmö
  • 2009-11-22 21:03
Ursprungligen av Snabeldrake:

Du, hur är det med batterier till den lampan? Det verkar inte ingå. Om det ser ut som det gör på bilden drivs den med CR123A å de brukar kosta skjortan. Finns det laddbara att köpa?

Finns på t ex Cyberphoto.se för 25 kr styck eller 10-pack för 220 kr.

CyberPhoto - Digitalkameror, videokameror och fototillbehör. Personlig service på nätet!

Batteriexperten bör ha sådana också och kanske billigare. Har ej kollat.

  • Medlem
  • Schtåkkhålm
  • 2009-11-23 02:53

Kan intyga att den där P7:an från DealExtreme är brutal i ljusstyrka - Rena bilstrålkastaren

Har beställt den vattentäta varianten att ha som dyklampa...

Ursprungligen av oskich:

Kan intyga att den där P7:an från DealExtreme är brutal i ljusstyrka - Rena bilstrålkastaren

Har beställt den vattentäta varianten att ha som dyklampa...

Vad Kul!

Beställt lite grejer:
MTE SSC P7 C-Bin 900-Lumen 2-Mode LED Flashlight (1*18650)
2 x 18650 batteri, en laddare.

Strax under 400:-

Skall bli spännande se hur det funkar med leverans, kvalitet och allt.

Jag har fått lära mig en sak om batterier...

Det finns CR123, vanliga, lithium, laddningsbara etc, de är rätt korta.
Sedan finns det 18650, dubbelt så långa, dubbla energiinnehållet...

Dessa batterier finns i 3,6V OCH 3V.
En del saker TÅL inte 3,6V, lampan brinner åt pipan....

Vidare finns det laddare som inte fixar skillnaden mellan dessa spänningar.

Nästa aber är att när man laddar dem så finns det batterier med och utan överladdningsskydd.
"Protected" är helt klart the way to go... det vet man om man vart med om en explosion vid laddning av Li-Ion batterier...

Så, rätt batterispänning, rätt laddare och protected-typen....
Det är ingen större skillnad dem emellan prismässigt.

Gör ni som jag och beställer från dealextreme så betänk att de lägger sig aldrig i (enl uppgifter från två som är vana att beställa från dem) vad du beställer.
Du får inget mail med att - "du, de batterierna passar inte till den lampan" .... du får EXAKT det du beställer...

Varde Ljus , eller "ficklampan har kommit"

Så, nu kom den häromdagen.

Leverans i ett gult madrasskuvert som såg ut som skrutt, ingen följesedel i.
En printad adress på (min). Pappen i madrasskuvertet kändes som mjuk filt, det här paketet hade nog vart med om ett och annat...

Nåja, öppnar. Allt med. Allt helt. lampan i en vit pappkartong.
Då ställde jag ändå till med att ändra på ordern innan den gått iväg och tänkte - det fixar de aldrig... men jodå.

En ficklampa, fyra batterier av den dyrare typen, en laddare med US-plugg i änden.

Hade läst på lite om laddare och den är universalspänning till, så den bytte jag kontakt på bara. Tog fem minuter och kontakten hade jag liggande.

Ljuset är reglerbart i två lägen Helvetesljus - Sparlåga - avstängt.
Lite dumt att för att stänga av den måste man trycka två ggr då...
Sparläget är grymt bra, det kan bli FÖR mycket ljus.

Noterar att det sitter infettade o-ringar runt gänggången som låser ihop lampan baktill, gängor verkar helt ok skurna. Finish känns helt OK.

Infästningen till remmen är ett väldigt tunt hål och remmen känns lite leksak, men det är ingen fara för min del.

Jag söker en lampa att ha i snickarbyxerna för att lysa in i apparatskåp, ner i hisschakt, inne på vindar, nere i källare. Med fyra batterier kan jag ha ett extra i fickan.

Jag funderar på ngn form av sölja/väska att ha lampan i så den kan hänga i livremmen.

Att lysa ngn rakt i nyllet på två meters håll leder till illvrål och folk som man får leda fram i tillvaron. Grannen kom när jag öppnade bildörrn och skulle skoja. "Hit med stålarna" sa han och skrattade. "Ett ögonblick" sa jag och lös honom rakt i synen...
han hittade knappt entrédörrn efter det

1
Bevaka tråden