Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

DVD-spelare fungerar inte i Snow Leopard

Tråden skapades och har fått 24 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2009-11-13 10:01

Hej,

Jag installerade Snow Leopard på releasedagen och allt var frid och fröjd. Trodde jag. Igår märkte jag att min DVD-spelare (Superdrive) på min Macbook Pro inte känner igen några skivor - alls. De snurrar runt ett tag innan de spottas ut. Gäller både film- och skivor med data på.

Hårdvaruproblem trodde jag först (vilket förvånade mig mkt då min dator stått mer eller mindre på exakt samma plats sedan installationen av SL). En snabb googling gav dock att det verkar osannolikt, och att faktiskt är Snow Leopard som är boven i dramat. Det finns en tråd på Apple Support om detta.

Det är, minst sagt, INTE bra. Är det någon som har haft samma problem och hittat en lösning? Någon som har något förslag på åtgärd? Ska jag sitta snällt i båten och vänta på att apple plöstligt erkänner att de har ett problem med detta och släpper en fix (enligt support-tråden gör inte apple detta - att flera användare samtidigt skulle få hårdvaruproblem med sin Superdrive efter installation av SL verkar dock helt osannolikt)? Tips mottages tacksamt.

Kolla att du har rätt lands kod på dvd:n. Skivor spottas ut utan att felkod visas på grund av det oxå.

Ursprungligen av pepparkaka:

Kolla att du har rätt lands kod på dvd:n. Skivor spottas ut utan att felkod visas på grund av det oxå.

Men han säger ju att det gäller både film-skivor och data-skivor. Data-skivorna har ingen regionskod?

  • Medlem
  • 2009-11-13 16:49
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Men han säger ju att det gäller både film-skivor och data-skivor. Data-skivorna har ingen regionskod?

Precis så. Det spelar inte någon roll vad det är för skiva.

Det finns många trådar på nätet där många som uppdaterat till SL vittnar om samma sak. Kan SL ha slängt med ett nytt firmware som inte lirar som det ska, tro?

Blir nog att ringa till apple på måndag och fråga om de känner till det här problemet.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-11-13 17:42
Ursprungligen av FrrH:

Precis så. Det spelar inte någon roll vad det är för skiva.

Det finns många trådar på nätet där många som uppdaterat till SL vittnar om samma sak. Kan SL ha slängt med ett nytt firmware som inte lirar som det ska, tro?

Blir nog att ringa till apple på måndag och fråga om de känner till det här problemet.

Jag hade samma problem med min MBP förut. Köpte en rengöringsskiva hos Classe som fixade biffen.
Låter kanske lite bonnigt, men värt att pröva.

  • Medlem
  • 2009-11-13 19:32
Ursprungligen av Konrad:

J, men värt att pröva.

Ja, varför inte? Ska ta och göra det.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-11-16 17:32
Ursprungligen av Konrad:

Jag hade samma problem med min MBP förut. Köpte en rengöringsskiva hos Classe som fixade biffen.
Låter kanske lite bonnigt, men värt att pröva.

Jag med. Funkar fint.

  • Medlem
  • 2009-11-20 16:45
Ursprungligen av acke:

Jag med. Funkar fint.

Jag ska testa. Efter vidare läsning har jag testat lite mer - och det visar sig, precis som för många andra, att vanliga CD-skivor fungerar alldeles utmärkt (musik- som data). DVD-skrivor däremot spottar den raskt ut, oavsett vad de innehåller.

Jag betvivlar att det är så lättlöst som en rengöringsskiva är jag rädd .

Här finns en gigantisk tråd på apples diskussionsforum; den är uppe i 36 sidor, fullt av människor som vittnar om samma problem. Appleinsider har skrivit om problemet här, och hävdar att "apple utreder frågan". Enligt en siffra i tråden (har inte räknat själv) är det ca 300 läsare som rapporterats med samma problem. Mest förekommande är den läsare jag har (modell: HL-DT-ST DVDRW GSA-S10N).

Jag ringde och talade med apple idag, utan några vidare förhoppningar. Apple kände mycket riktigt "inte till" problemet, och vägrade ta emot länktips till sitt eget supportforum eller till appleinsider. Istället hävdade de med bestämdhet att det är ett mystiskt hårdvarufel som alltså drabbade läsaren sekunden efter färdig SL-installation, med det bisarra resultatet att DVD:s spottas ut, medan CD:s fungerar utmärkt.

Det är förvisso möjligt att de har rätt - indikationerna tyder dock på att de åtminstone borde erbjuda sig att gratis ta en titt på fenomenet. Garantin är givetvis nyss utgången, och jag gissar att det är billigare för mig att bara byta Superdrive än att låta någon felsöka.

Två reflektioner:

1) apple är ett företag med ypperliga produkter som jag gladeligen använder (& har gjort så i flera år). Men det är ett hopplöst otrevligt företag att ha att göra med när saker inte lirar som det ska. De är löjligt snåla med garantier och annat.

2) det vore klädsamt om svensk macpress faktiskt skrev om omfattande problem, istället för att bara gulla med företaget.

  • Medlem
  • 2009-11-20 16:50
Ursprungligen av FrrH:

Jgissar att det är billigare för mig att bara byta Superdrive

Någon som vet vad detta kan tänkas kosta?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-11-20 17:29
Ursprungligen av FrrH:

att vanliga CD-skivor fungerar alldeles utmärkt (musik- som data). DVD-skrivor däremot spottar den raskt ut, oavsett vad de innehåller.

Precis som för mig och 2 andra jag löst det för.

Ursprungligen av FrrH:

Mest förekommande är den läsare jag har (modell: HL-DT-ST DVDRW GSA-S10N).

Precis den jag har och 3 andra jag löst det för.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-11-20 17:37

Samma här.
Jag vet två till som löst problemet med en billig rengöringsskiva.

  • Medlem
  • 2009-11-13 20:48

En sak jag funderar på - hjälp mig ifall jag tänker rätt eller fel.

Efter installationen går det inte ens att boota från skiva. Om SL har lämnat några rester och/eller förstört något i installationsprocessen är det rimligtvis firmware-relaterat. Det vore intressant att testa att installera om firmware för superdrive, och se vad som händer. Någon som vet var jag kan hitta denna (Superdrive, Macbook Pro (id 3,1) inköpt feb. 2008?

  • Medlem
  • International user
  • 2009-11-13 21:35

Har du ingen extern optisk drive som du kan boota från och installera om?

  • Medlem
  • 2009-11-14 01:01
Ursprungligen av Konrad:

Har du ingen extern optisk drive som du kan boota från och installera om?

Jag har ju inte det.

Jag har däremot en Firewire-disk, vilken man skulle kunna göra bootbar med en diskimage. Problemet är ju då att det är svårt att göra en image av en skiva när spelaren bara spottar ut den...

Borde man inte kunna installera om firmware?

  • Medlem
  • 2009-11-20 19:43

Jo, alltså - jag ska givetvis testa med en rengörningsskiva och hoppas så klart på det bästa.

Det är ju dock sällan man stöter på en tråd på 36 (och växande) sidor som beskriver ett problem på apple forum. Som appleinsider dessutom skriver om. Det är dock inte alls ovanligt att apple är fruktansvärt nonchalanta och avvisar problembeskrivningar med "att de inte känner till det". Tyvärr.

  • Medlem
  • 2009-11-23 17:22

Haha. Tack för tipset, igen, igen & återigen.

En simpel rengörningsskiva löste problemet - nu snurrar alla dvd:er som vanligt igen. Vilken glädje & lättnad!

Om jag hade en frustrerad ton innan beror det på den gigantiska tråden hos apple forum & apple insider som vittnade om allvarligare fel. När det dessutom uppstod direkt efter installation av SL steg min oro.

---
Kritiken mot Apple består dock: detta tips hade det kunna ge mig från supporten istället för att säga att det "enda åtgärden" skulle vara "att lämna in och reparera".
--

Men, tack!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-11-23 18:39

Kul!
Om du har ett konto, logga in på Apples forums och föreslå detta. Så hjälper vi lite fler macmänniskor.

  • Medlem
  • 2009-11-23 20:38
Ursprungligen av acke:

Kul!
Om du har ett konto, logga in på Apples forums och föreslå detta. Så hjälper vi lite fler macmänniskor.

Done & done.

Precis som du skriver hjälper det förhoppningsvis någon. Vi får väl se. Tråden i sig indikerar ju att det faktiskt finns ett (mjukvarurelaterat) problem...

Jag är dock lättad, glad & nöjd med skivtipset!

  • Medlem
  • International user
  • 2009-11-23 23:11
Ursprungligen av FrrH:

Done & done.

Precis som du skriver hjälper det förhoppningsvis någon. Vi får väl se. Tråden i sig indikerar ju att det faktiskt finns ett (mjukvarurelaterat) problem...

Jag är dock lättad, glad & nöjd med skivtipset!

Ja, du ser. Det var som acke och jag sa.

Jag försökte med allt på min drive också när den slutade fungera. Var inställd på att byta den, men jag tänkte; vafan, det är värt att pröva med en sån där fånig skiva. Och tjillevippen! Det funkade.
Har två bekanta som haft samma problem som fått igång sina med en sådan skiva.

Vill du länka till rengöringsskivan du använde? Vore schyrre.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-12-02 07:02
Ursprungligen av glaskross:

Vill du länka till rengöringsskivan du använde? Vore schyrre.

Clas Ohlson - Rengöringsskiva datortillbehör

Tackar! Ska testas!

Här är ännu en med en dum spelare av samma sort som de andra som har haft dumma spelare och som nu har en snäll igen efter en genomkörning av classes skiva, tänk vad lätt det kan vara ibland, har inte använt min på över ett år för att det strulat och jag har varit sur och försökt att få den att läsa skivor genom att stå upp och ner och vara snäll och försökt skicka in dem på speciella sätt, men den har bara tuggat och spottat ut dem, men har snällt ätit alla cdskivor.
Nu varken spottar den eller kastar upp längre utan tuggar glatt i sig det den får, 59 kronor fattigare och glad.
Tack alla.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-01-25 19:30
Ursprungligen av nyulrika:

Här är ännu en med en dum spelare av samma sort som de andra som har haft dumma spelare och som nu har en snäll igen efter en genomkörning av classes skiva, tänk vad lätt det kan vara ibland, har inte använt min på över ett år för att det strulat och jag har varit sur och försökt att få den att läsa skivor genom att stå upp och ner och vara snäll och försökt skicka in dem på speciella sätt, men den har bara tuggat och spottat ut dem, men har snällt ätit alla cdskivor.
Nu varken spottar den eller kastar upp längre utan tuggar glatt i sig det den får, 59 kronor fattigare och glad.
Tack alla.

Ja, ibland är det lättare än man tror. Undrar hur många som kostat på utbyte av sina optiska drajvar i onödan.

Tänkte att jag också skulle prova o köpa en skiva.
Men min cd-rom läser inte ens skivan =/ Gör precis som med vanliga
skivor, snurrar en stund o sen spottas den ut.

1
Bevaka tråden