Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

trasig skärm, iMac G3 400 DV

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-05-12 23:17

Hej!

Försöker förgäves hjälpa min macvän med sin iMac som skärmen blivit helt galen hos.

Datorn är en iMac G3 400MHz DV, 13GB samt 256MB.

Dom hade OSX 10.1.5 och skulle ta steget till jaguar när dom efter installationen fick helt kaijko skärm. Dom hade dock haft samma problem tidigare fast inte fullt så illa men nu så var det verkligen illa. Och inte försvann det efter en omstart som det ofta gjorde tidigare.
Nu har dem alltså OSX 10.2.1(jag vet, de finns självklart 10.2.6 i dagsläget men deras internet var nere) och efter en helt clean-install så är skärmen fortfarande weirdo.

Någon som har tips på vad som kan vara fel?
Se bilder nedan.

Jag kan köpa loss den av dem.. :rolleyes:

Stekt HDn och installera från scratch.
Det är säkert nåt junk med 10.1.x

  • Medlem
  • Malmö
  • 2003-05-13 00:48

Testa att koppla in en extern bildskärm i VGA-porten baktill. Om inte felet framträder där så är det med all säkerhet ett fel på den inbyggda skärmen. Då är det billigaste alternativet att sälja/slänga och köpa nytt eller fortsätta med en extern skärm.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-05-13 07:39
Citat:

Skrevs ursprungligen av Nurell
Stekt HDn och installera från scratch.
Det är säkert nåt junk med 10.1.x

Med "efter en helt clean install" menar jag just det. Jag formaterade bort vartenda jädra etta.

Skall be dem prova koppla in en extern skärm för att prova just om det är den interna skärmen som är trasig.

Lillebror i familjen såg trots allt något positivt i hela det här dramat. Om datorn var trasig så fanns möjligheten till att dom får sig en ny dator hem

Tack för tipsen!

  • Oregistrerad
  • 2003-05-13 10:02

Hade liknande problem med min. Kopplade in en extern skärm och det blev samma fel på den Lämnade in den hos macoteket och de bytte analog eller logik-kort. Kostade en del men det tog apple care hand om. Så den betalade sig i ett svep

/johan

  • Oregistrerad
  • 2003-05-13 10:18

Lösningen är skitenkel:
Uppgradera firmware i enlighet med instruktioner på apple.com

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-05-13 10:43

Ivar, är du säker på att du inte var full när du tog bilderna?

1
Bevaka tråden