Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Finns det något snyggt sätt att lägga dom externa diskarna på?

Tråden skapades och har fått 25 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hejsan, använder mig mycket av externa hårddiskar!

Idag så lägger dom sig på skrivbordet och jag undrar nu och man jag kan lägga dom på något bättre ställe?

Jag la dom i dockan först, det var ju rätt bra, men dom ligger ju där även fast jag drar ur den externa hårddisken vilket inte är så kul!

Går det att få ner dom i dockan och att dom försvinner när den är urkopplad, eller kanske lägga upp dom i menyraden?!

Tips och trix från er?

PS: Använder SL

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-11-22 14:14

Själv kör jag med att ha dem på skrivbordet, men med texten till höger om symbolerna och med "Visa info om objekt" ikryssat. Det känns mer elegant på något sätt än att bara ha dem i den vanliga symbolvyn.

En annan variant är att ta bort dem från skrivbordet och bara använda sidofältet i Finder. Om det är många diskar kan man fälla upp/ner pilen för Enheter, alternativt ta bort dem så att de inte ligger direkt i sidofältet och i stället lägga "Dator" där, som man kan gå in i för att se alla diskar där.

Vill du ha dem i Dock på ett mer praktiskt sätt kan du göra följande:
I Finder: Tryck cmd-skift-G.
Skriv /Volumes och tryck Gå
Nu visar sig mappen Volumes, som innehåller alla enheter som är monterade just nu. Denna mapp kan du dra till Dock, så får du den som en trave. I denna trave ser du sedan alla just nu monterade enheter.

  • Oregistrerad
  • 2009-11-22 14:54
Ursprungligen av Rajje:

Vill du ha dem i Dock på ett mer praktiskt sätt kan du göra följande:
I Finder: Tryck cmd-skift-G.
Skriv /Volumes och tryck Gå
Nu visar sig mappen Volumes, som innehåller alla enheter som är monterade just nu. Denna mapp kan du dra till Dock, så får du den som en trave. I denna trave ser du sedan alla just nu monterade enheter.

Det där var faktiskt ett smart tips som jag ska testa lite. Praktiskt då man har väldigt många volymer, som jag. Är dom inte monterade så ligger dom ju inte i Volumes.

  • Medlem
  • 2009-11-22 14:20

Jag har aldrig förstått varför man vill ha dem på skrivbordet från början när man kan slippa. Jag tror att det är en rest från gamla system när man inte kunde öppna nya fönster utan att de hörde till en mapp (eller disk).

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-11-22 14:34
Ursprungligen av Baron:

Jag har aldrig förstått varför man vill ha dem på skrivbordet från början när man kan slippa. Jag tror att det är en rest från gamla system när man inte kunde öppna nya fönster utan att de hörde till en mapp (eller disk).

Håller i grunden med. Att Macintosh HD som standard har legat på skrivbordet ända fram till 10.5 är märkligt. De flesta vanliga användare behöver aldrig någonsin se innehållet direkt i /.

Men när man har massor av externa enheter är det annorlunda. Dessa kan vara praktiska att ha på skrivbordet, för väldigt ofta när man skall in i dem är det just ett nytt fönster man vill ha. Ofta vill man dra filer från ett befintligt fönster längre in i en annan enhet, utan att tappa bort det första fönstret.

  • Oregistrerad
  • 2009-11-22 14:53
Ursprungligen av Baron:

Jag har aldrig förstått varför man vill ha dem på skrivbordet från början när man kan slippa. Jag tror att det är en rest från gamla system när man inte kunde öppna nya fönster utan att de hörde till en mapp (eller disk).

Det är ju en smaksak. Har man många volymer, även nätverksmonterade (afp/smb/ftp etc.) så tycker jag det går bra mycket snabbare att öppna dom från skrivbordet. Av gammal vana brukar jag även använda en disk som shortcut till "nytt" finder fönster för att exempelvis komma till Applications, ja det går med kortkommandon men det är ju en vanesak och ibland går ju det som man vant sig vid snabbare än att lära sig något nytt

  • Medlem
  • 2009-11-22 15:11
Ursprungligen av studiox:

Det är ju en smaksak. Har man många volymer, även nätverksmonterade (afp/smb/ftp etc.) så tycker jag det går bra mycket snabbare att öppna dom från skrivbordet. Av gammal vana brukar jag även använda en disk som shortcut till "nytt" finder fönster för att exempelvis komma till Applications, ja det går med kortkommandon men det är ju en vanesak och ibland går ju det som man vant sig vid snabbare än att lära sig något nytt

Snabbare än vad då? Det kan väl inte bli snabbare än att trycka cmd-N? Jag tror också att det är en vanesak. Jag säger lite bryskt "Gör om, gör rätt."

Rajje, jag dnd:ar inte speciellt ofta sedan jag förstod att cmd+c/v fungerar även i Finder.

  • Oregistrerad
  • 2009-11-22 17:18
Ursprungligen av Baron:

Snabbare än vad då? Det kan väl inte bli snabbare än att trycka cmd-N? Jag tror också att det är en vanesak. Jag säger lite bryskt "Gör om, gör rätt."

Klart det kan, Det går bra mycket snabbare att dubbelklicka på en enhet på skrivbordet än att trycka Cmd-N. Dessutom måste du redan ha findern aktiv för att kunna göra detta.

  • Medlem
  • 2009-11-22 19:37
Ursprungligen av studiox:

Klart det kan, Det går bra mycket snabbare att dubbelklicka på en enhet på skrivbordet än att trycka Cmd-N. Dessutom måste du redan ha findern aktiv för att kunna göra detta.

Vi har nog olika ingång i detta. Jag jobbar helst utan mus så långt det är möjlgt. Att dubbelklicka på npt man inte behöver dubbelklicka på har inget med nån sorts skrivbordshygien att göra utan är en rent ergonomisk fråga.

Jag ser skrivbordet som något man kan ha som mellanlagringsstation på kort eller lång sikt. Som ett skrivbord "på riktigt". Om jag ska ha nåt i garaget/sovrummet/serverhallen/biblioteket/whatever så skapar jag inte en rutin att gå över skrivbordet för att hitta dit. En del saker mår väl skkrivbordet bra av att ha mer eller mindre permanent, men HD är för mig inget sådant, eftersom jag inte ser HD som en väg någon annan stans.
Jag kan begripa att man lägger alias på skrivbordet för att nå någon annan stans, typ "Documents" eller "Pågående jobb", men det måste ju vara ohyggligt sällan man pillar med något direkt i roten, vem man än är.

Vad jag säger är att HD inte är den bästa genvägen till vart man än ska och att HD inte behövs på skrivbordet om man inte ska just till platsen HD.

För övrigt har jag själv 183 objekt på mitt eget skrivbord as we speak.

Den senaste årens spridda nevros att en dators skrivbord ska vara rent förbryllar mig. Är det någon form av autism? När Wozniak och grabbarna utvecklade/uppfann en dators skrivbord så var ju den logiska förebilden ett riktigt skrivbord. Detta gjorde - enskilt mera än något annat - att persondatorer exploderade och idag finns i var mans/kvinnas hem. Explosionen distribuerades av kopian Windows.
Varför nu denna psykos när något ligger på detta skrivbord? Är era riktiga skrivbord också helt tomma? Var har ni ställt dator, skrivbord, tangentbord, etc?
Själv använder jag mitt skrivbord - både det riktiga och det i datorskärmen - på det traditionella och i mina ögon mest rationella sättet; jag lägger saker på det - saker jag behöver och använder just nu - och saker jag alltid vill ha omedelbar tillgång till. Jag använder GUI som det är meningen att man ska använda det med andra ord - som det skapades för att vara. :-D.
Vad ska man ha datorns grafiska skrivbord till annars? Som bildvisare av desktop picture? Tom yta för djupa tankar? Tell me.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-11-22 18:08
Ursprungligen av Zimmerman:

Den senaste årens spridda nevros...

Bra poäng.

  • Oregistrerad
  • 2009-11-22 19:43
Ursprungligen av Zimmerman:

Varför nu denna psykos när något ligger på detta skrivbord? Är era riktiga skrivbord också helt tomma? Var har ni ställt dator, skrivbord, tangentbord, etc?

Detta har vi ju konstaterat att faktiskt så är fallet bland alla inlägg på http://www.99.se/allt-om-mac/46884-ta-bild-ditt-skrivbord.html

Ursprungligen av Zimmerman:

Själv använder jag mitt skrivbord - både det riktiga och det i datorskärmen - på det traditionella och i mina ögon mest rationella sättet; jag lägger saker på det - saker jag behöver och använder just nu - och saker jag alltid vill ha omedelbar tillgång till

Tycker iofs. att tråden spårar ur här. Jag gillar ordning och reda också. Varje gång jag flyttar alla mina filer som ligger och skräpar på skrivbordet så smyger en viss känsla av välmående genom kroppen Det betyder inte att saker som jag vill ha åtkomst till inte får finnas där. Kommer så väl ihåg AmigaOS där jag placerade genvägar till mappar som jag ofta använde (oftast program) - där varje folder öppnades på en speciell position så att alla (sub)foldrarna hamnade under varandra och var exakt lika stora. Kunde lägga en hel dag på det. Men det betydde inte för den sakens skull att skribordet var tomt - tvärtom hade jag en shortcut till nästan varenda program som jag använde där. Nu behöver man ju inte det med OSX då man har en docka, men mappar som jag ofta använder ligger ändå där. Jag öppar ju inte VLC först och letar reda på mina filmer, jag öppnar genvägen till filmer och hittar dom där direkt såklart.

  • Medlem
  • 2009-11-22 19:45
Ursprungligen av Zimmerman:

Den senaste årens spridda nevros att en dators skrivbord ska vara rent förbryllar mig. Är det någon form av autism? När Wozniak och grabbarna utvecklade/uppfann en dators skrivbord så var ju den logiska förebilden ett riktigt skrivbord. Detta gjorde - enskilt mera än något annat - att persondatorer exploderade och idag finns i var mans/kvinnas hem. Explosionen distribuerades av kopian Windows.
Varför nu denna psykos när något ligger på detta skrivbord? Är era riktiga skrivbord också helt tomma? Var har ni ställt dator, skrivbord, tangentbord, etc?
Själv använder jag mitt skrivbord - både det riktiga och det i datorskärmen - på det traditionella och i mina ögon mest rationella sättet; jag lägger saker på det - saker jag behöver och använder just nu - och saker jag alltid vill ha omedelbar tillgång till. Jag använder GUI som det är meningen att man ska använda det med andra ord - som det skapades för att vara. :-D.
Vad ska man ha datorns grafiska skrivbord till annars? Som bildvisare av desktop picture? Tom yta för djupa tankar? Tell me.

Om du ska arbeta med en fil från Finder, lägger du ut den på skrivbordet då om den råkar ligga nån annan stans?
Jag håller med om att Skrivbordet är en naturligt plats för filmer att hamna på när de fört uppträder, men den som vill städa redan innan filen sas skapas, dvs spara den första gången på "rätt" plats är väl inte psykotisk för det?

Jag går mot strömmen och ifrågasätter koketteriet med att ha det stökigt omkring sig för att det på nåt sätt skulle indikera ett fritt sinne, en kreativ själ eller nåt annat flummigt.

Ursprungligen av Baron:

Om du ska arbeta med en fil från Finder, lägger du ut den på skrivbordet då om den råkar ligga nån annan stans?
Jag håller med om att Skrivbordet är en naturligt plats för filmer att hamna på när de fört uppträder, men den som vill städa redan innan filen sas skapas, dvs spara den första gången på "rätt" plats är väl inte psykotisk för det?

Jag går mot strömmen och ifrågasätter koketteriet med att ha det stökigt omkring sig för att det på nåt sätt skulle indikera ett fritt sinne, en kreativ själ eller nåt annat flummigt.

Om det gäller enstaka filer som man arbetar med så kan man ju ha dem någonstans i mapphierarkin, men om de är flera eller många, så är ju överblicken inte alldeles enkel.

Ligger viktiga filer "framme" så finns de till, du slipper då att lägga energi på att leta, och framförallt ha full kontroll över vad du ska leta efter, när, var och varför.

Ett "rörigt" skrivbord som inte bara innehåller skräp, utan istället filer med varierande värde är associativt och har potential att inspirera i de mest oväntade situationer.

Spontan korsbefruktning kan uppstå, bara sådär. Filerna söker helt enkelt upp dig och ber lite försynt om att kunna få vara med på ett hörn.

Särskilt bildfiler med förhandsvisning kommunicerar effektivt och kan vara skillnaden mellan inspiration och tomhet.

Jag gör en jämförelse:

Det samlade värdet av alla filer som är nåbara via Internet är för dig mycket nära noll om du inte har en aning om vad det är du vill söka efter. Websidor söker inte upp dig, och med en tom, prydlig startsida som möjligen tilltalar ditt ordningssinne är du inte särskilt dynamisk, och en sådan sida kittlar inte heller din nyfikenhet.

Jag skulle vilja gå så långt som att påstå att i en uppkopplad värld är den personliga kunskapen mindre värd, och förmågan att istället komma på frågorna av högre vikt.

  • Medlem
  • 2009-11-22 22:47
Ursprungligen av Olav Rust:

Om det gäller enstaka filer som man arbetar med så kan man ju ha dem någonstans i mapphierarkin, men om de är flera eller många, så är ju överblicken inte alldeles enkel.

Ligger viktiga filer "framme" så finns de till, du slipper då att lägga energi på att leta, och framförallt ha full kontroll över vad du ska leta efter, när, var och varför.

Ett "rörigt" skrivbord som inte bara innehåller skräp, utan istället filer med varierande värde är associativt och har potential att inspirera i de mest oväntade situationer.

Spontan korsbefruktning kan uppstå, bara sådär. Filerna söker helt enkelt upp dig och ber lite försynt om att kunna få vara med på ett hörn.

Särskilt bildfiler med förhandsvisning kommunicerar effektivt och kan vara skillnaden mellan inspiration och tomhet.

Jag gör en jämförelse:

Det samlade värdet av alla filer som är nåbara via Internet är för dig mycket nära noll om du inte har en aning om vad det är du vill söka efter. Websidor söker inte upp dig, och med en tom, prydlig startsida som möjligen tilltalar ditt ordningssinne är du inte särskilt dynamisk, och en sådan sida kittlar inte heller din nyfikenhet.

Jag skulle vilja gå så långt som att påstå att i en uppkopplad värld är den personliga kunskapen mindre värd, och förmågan att istället komma på frågorna av högre vikt.

Det där håller jag med om i princip. Till din utvikning om kunskap och frågor vill jag lägga att man för att kunna formulera frågor måste besitta en vis kunskap.

Men samtidigt undrar jag vad man inspireras av när man öppnar sin HD? Min rot ser ut som på bilden nedan. Det upplägget måste väl vara ganska vanligt...? (InDesign-mapparna används inte manuellt.)
Jag har som sagt inget emot mycket filer på skrivbordet med mina 184 objekt (nedanstående skärmdump har tillkommit sedan sist).

Kravet på ett rent skrivbord hänger utan tvekan ihop med inre kaos. Yttre ordning är en verksam metod för att få struktur i sitt inre.

Jag har själv en ganska seriös släng av detta - en lindrigare form/variant av Asberger som gör att jag måste ha ordning och reda kring mig - helst symetriskt - för att kunna arbeta effektivt...framför allt för att kunna starta ett nytt projekt. Men...att rensa helt verkar rejält sjukt. Då bör man ju också ställa in alla möbler i förråd när dom inte används. Packa ner teven och stereon varje gång dom inte används. Etc. Det riktiga skrivbordet bör ju också vara helt rent och bara belastas med dator etc just i det ögonblick man använder det. Att ha kläder framme - på stolar i sovrummet när man sover t.ex. - måste ju vara tabu. Jag antar att allt hängs in i garderob varje kväll innan läggdags. Hatthyllan i hallen? Man kan väl inte ha mössor och vantar på den...dom måste läggas ner i en låda som plcaras i garderob varje gång. För att inte tala om skor; dessa har man absolut inte på hallgolvet.

Ursprungligen av Olav Rust:

Kravet på ett rent skrivbord hänger utan tvekan ihop med inre kaos. Yttre ordning är en verksam metod för att få struktur i sitt inre.

  • Medlem
  • 2009-11-22 19:40
Ursprungligen av Zimmerman:

Jag har själv en ganska seriös släng av detta - en lindrigare form/variant av Asberger som gör att jag måste ha ordning och reda kring mig - helst symetriskt - för att kunna arbeta effektivt...framför allt för att kunna starta ett nytt projekt. Men...att rensa helt verkar rejält sjukt. Då bör man ju också ställa in alla möbler i förråd när dom inte används. Packa ner teven och stereon varje gång dom inte används. Etc. Det riktiga skrivbordet bör ju också vara helt rent och bara belastas med dator etc just i det ögonblick man använder det. Att ha kläder framme - på stolar i sovrummet när man sover t.ex. - måste ju vara tabu. Jag antar att allt hängs in i garderob varje kväll innan läggdags. Hatthyllan i hallen? Man kan väl inte ha mössor och vantar på den...dom måste läggas ner i en låda som plcaras i garderob varje gång. För att inte tala om skor; dessa har man absolut inte på hallgolvet.

Håller inte med alls. Om man jobbar med Filen X kan man väl lika gärna förvara den i ~/Documents/Mappen Y/ som på skrivbordet? Det finns väl ingen oomtvistlig vinst med att ha den på skrivbordet?
Vidga vyerna lite...

  • Medlem
  • 2009-11-22 19:38
Ursprungligen av Olav Rust:

Kravet på ett rent skrivbord hänger utan tvekan ihop med inre kaos. Yttre ordning är en verksam metod för att få struktur i sitt inre.

Det där låter mest som en projektion.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-11-22 20:15

Nu vill jag inte lägga ord i Zimmermans mun men allt han säger (på typiskt Zimmermanskt vis) är ju att ett tomt skrivbord mer och mer tillskrivs ett egenvärde av många användare. Jag antar att det hos vissa kan vara försök att gå i linje med Apples stilrena design. Jag har stött på mer än en som samlar ett mindre antal "skrivbordsmappar" i en mapp på skrivbordet bara för att hålla skrivbordet rent, trots att det samtidigt innebär krångligare åtkomst. Det gäller naturligtvis inte alla, men det är något av en trend som även jag tycker mig ha sett. Jag tycker: man ser ju i alla fall inte skrivbordet 99% av tiden man arbetar med datorn, så då är det ju en ideal, väldigt lättåtkomlig yta att samla aktuella projekt på.

Senast redigerat 2009-11-22 20:45

Nu handlade det ju om att till och med bli av med disk-symboler på skrivbordet. M.a.o. att helt förinta alllt på skrivbordet göra det helt tomt - förutom systemdiskens ikon, men den framkallar säkert också stress kan jag tänka mig :-D. Jag fattar fortfarande inte psyket som tickar bakom en sådan önskning. Det finns inga rätt eller fel - alla ska trivas och alla gör precis vad fn dom vill med sin burk - jag vill bara förstå. Ursäkta OT.

Själv har jag alltid tyckt det är underbart intuitivt och logiskt att man direkt ser en extern disk på skrivbordet när den monteras. Har aldrig förstått Windows som gömmer detta.

Är det så att önskningen beror på långt Windowsanvändande? En switcher-psykos? En del vill ju också ha en startmeny längst nere i vänstra hörnet :-D.

  • Medlem
  • 2009-11-22 20:41
Ursprungligen av Zimmerman:

Nu handlade det ju om att till och med bli av med disk-symboler på skrivbordet. M.a.o. att helt förinta alllt på skrivbordet. Göra det helt tomt. Jag fattar fortfarande inte psyket som tickar bakom en sådan önskning. Det finns inga rätt eller fel - alla ska trivas och alla gör precis vad fn dom vill med sin burk - jag vill bara förstå. Ursäkta OT.

Det är det där "till och med":et jag tycker är extra intressant. Jag tycker att just diskarna är det första som ska bort, för det är ju något man vet att man inte behöver komma åt.
Okej då, en del volymer kanske man skriver direkt eller läser på, men... näe...

Önskningen kan formuleras så här: ha på skrivbordet det du använder. Använder du katalogen Volumes/HD/ kan den väl ligga där, annars: Varför ha den framme?

edit: Jag har jobbat med mac i hela mitt datorliv, med windows sporadisakt under ett år för säkert fem år sedan.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-11-22 20:52

Åfysatan, nån som vet hur mycket steriliseringsslussen i entrén kostar att driva? Kan ju knappast vara lönsamt i det stora hela, om ni frågar mig.

  • Oregistrerad
  • 2009-11-22 22:57
Ursprungligen av sodemus:

Åfysatan, nån som vet hur mycket steriliseringsslussen i entrén kostar att driva? Kan ju knappast vara lönsamt i det stora hela, om ni frågar mig.

Ster... vaddå?

Twitter har ju lurat ett par riskkapitalister på ett par miljarder..

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-11-22 23:01
Ursprungligen av studiox:

Ster... vaddå?

Twitter har ju lurat ett par riskkapitalister på ett par miljarder..

Jag vet. Jag syftade inte på företaget som sådant, just bara att slussen inte var lönsam.

Senast redigerat 2009-11-22 23:12
1
Bevaka tråden