Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Alternativ till iTunes

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hallo,

Har idag köpt mig en iPhone 3GS, jäkligt nöjd! Men jag gillar inte iTunes...

Finns det något alternativ till itunes när det kommer till att skicka över mp3or och videos?

Mvh
C

  • Medlem
  • Härnösand
  • 2009-11-22 18:39

Ja, det finns. Jag använde ett sånt program temporärt för något år sedan. Jag hittade det på sourceforge. Jag minns tyvärr inte vad det hette men det bör inte vara så svårt att söka reda på.

Jag tycker dock att du ska ge iTunes en andra chans. Det är lite bakvänt tänk om man jämför med andra mobiltelefoner eller mp3-spelare, men när du kommit in i det funkar det bra. Jag tycker att iTunes många gånger är smidigare än att manuellt dra över filer.

Hallo,

tackar för svar!

Problemet med iTuntes är att jag får dubbla kopior samt att även om jag har taggat albummet till tex: "album1" så blir det massa album, får jag bara det att funka så kör jag lätt kvar...

Ursprungligen av soulman79:

Hallo,

tackar för svar!

Problemet med iTuntes är att jag får dubbla kopior samt att även om jag har taggat albummet till tex: "album1" så blir det massa album, får jag bara det att funka så kör jag lätt kvar...

Om du ser till att av markera "Kopiera filer till mappen iTunes Media..." under inställningar på fliken "Avancerat" slipper du dubbla kopior.

Se här.

Senast redigerat 2009-12-01 10:49
  • Medlem
  • International user
  • 2009-12-01 10:31
Ursprungligen av Sumonator:

Om du ser till att av markera "Kopiera filer till mappen iTunes Media..." under inställningar på fliken "Avancerat" slipper du dubbla kopior.

Itunes trivs bäst när det får göra som du vill.

Den (enligt mig) bästa lösningen är att ge upp tanken på att organisera bilblioteket själv. Öppna itunes, skapa ett nytt (tomt) bilbiotek och kryssa i "ordna mappen itunes music" samt "Kopiera filer till...." eller vad det nu heter så att itunes skapar kopior av musiken. Ta sedan din gamla musiksamling och dra och släpp hela skiten på itunes så att all musik kopieras in i ditt "nya" bilbliotek. Sen kan du slänga din gamla musikmapp. Det förutsätter att dina musikfiler är ID3-taggade men det är väl all musik som rippats efter 1999...

Visst finns det andra lösningar men det är tyvärr så att iphone är så tight integrerad med itunes att man gör sig själv en otjänst genom att inte använda det. Vad är det eg som är så hemskt med itunes (när man slagit av den irriterande "mini-butiken" eller vad den nu heter)? Tanken på att inte får organisera sin egen musikmapp? Det är ju ett typexempel på en uppgift som en dator löser bättre än en människa

Ursprungligen av soulman79:

Hallo,

tackar för svar!

Problemet med iTuntes är att jag får dubbla kopior samt att även om jag har taggat albummet till tex: "album1" så blir det massa album, får jag bara det att funka så kör jag lätt kvar...

Du har förmodligen .mtu-filer i dina musikmappar, det blir dubletter i iTunesarkivet då.

Ursprungligen av Snabeldrake:

Du har förmodligen .mtu-filer i dina musikmappar, det blir dubletter i iTunesarkivet då.

.m3u heter det väl?

.mtu har jag aldrig sett.

Precis, .m3u menar jag. Tack.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-11-23 13:35

Har du provat att markera hela albumet, trycka cmd+i (ctrl+i i win) så du får upp en inforuta, titta under Alternativ och kryssa i "Del av samling". Då borde alla album som heter samma, men blir "olika" grupperas tillsammans.

nej, det har jag missat... ska kollas direkt när jag kommer hem... återkommer... tackar för tipset / svaret!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-11-24 15:24

Jag har fått för mig att den buggen (?) är fixad, antingen i iTunes 9, eller i OSX 10.6.X.. Var det bara en dröm? Jag måste leta lite..

alright, tackar för alla svar. uppskattas. Men jag är ingen itunes människa.

Finns det något alternativ där man kan hantera sin musik och video ( uppdateringar m.m tar jag ff från iTunes )

Jag kände samma som du för iTunes när jag skaffade min första iPod för några år sedan. Favoriten bland alternativen blev Yamipod, fungerar såvitt jag vet inte för iPhone.

"Googlat" och fann denna.
Testat lite snabbt och den verkar göra det du önskar, "hantera musik och video" (inte "Program"). Om den är bättre än iTunes får du själv avgöra.
Lycka till!

Kan ju tilläggas att den bara är för Windows.

Jag fick en crashcourse av en polare i iTunes i söndags, och har lite mera grepp om det nu, nyckeln är att jobba med playlist!

skam den som ger sig !

alright, en fråga... Har nu taggat om alla mina låtar som ligger i min blandat folder till taggen "blandat" i album raden. Dvs, alla mina blandat låtar heter blandat som album. Kör man via playlist så ser man albummen korrekt och även en stor blandat playlist. so far so good. men, när jag kollar i album vyn på iphonen, så står även artist namnet, vilket gör att alla singellåtar lägger sig som ett eget album... inget problem i den bemärkelsen eftersom att det bli rätt när jag kollar i playlist vyn. Men ff störigt eftersom att det blir typ 600 album i album vyn, istället för 20 album och en blandat folder... kan man ta bort artist visningen i album vyn?

Ursprungligen av soulman79:

...står även artist namnet, vilket gör att alla singellåtar lägger sig som ett eget album...

Har du markerat att alla låtarna är "Del av samling" ("Part of a compilation")?

  • Medlem
  • Nacka
  • 2009-12-02 14:10

Jag är ett stort fan av SongGenie och CoverScout som hjälpte mig att fixa till de låter som inte hade korrekta / vettiga titlar och lägga till omslag på de album som inte dök upp genom iTunes inbyggda funktioner.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-12-28 18:44

Gillar Copytrans alternativet till iTunes

Free iTunes alternative - Manage iPod and iPhone without iTunes
Direkt körbar fil, ingen installation

Gratis
Enkelt att använda, funkar på 3GS
Låter mig dra enstaka låtar till spellista
Går att spela upp direkt i PC applikationen

En annan variant är ifiles, funkar över wifi (serverfunktion på iphonen). Den låter en föra över dokument, video, musik, mm till folders man själv skapar och väljer på iphonen. Sedan går det att spela upp låtarna på PCn direkt från iphonen över wifi.

1
Bevaka tråden