Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kan inte Iphoto ta bort bilder utan import?

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag använder Iphoto för att ta in de bilder jag tar med min Iphone. Då jag inte är någon särskilt stor foto-entusiast så brukar jag importera rasket och välja att radera alla bilder från luren när det är klart.

Men för någon dag sedan skulle morsan dra in foton i sin dator från sin kompakta Canon Digitalkamera. Hon markerade de bilder hon ville ha, valde att importera och valde "ta bort" när importen var gjord. Nu till det märkliga. De bilder hon INTE ville importera ville hon sedan slänga bort ur kamera. Hur i hela h**vete gör man det från Iphoto?
Vi försökte i säkert 10 minuter hitta något sätt, men det finns ju inga alternativ för att ta bort. Vi insåg att det enda som gick var att importera och välja "ta bort", eller ta bort manuellt via kameran.

Det måste väl finnas något sätt att lösa det här, annars är det ju en dundertabbe av Apple. Och om det inte går finns det ju egentligen ingen anledning att välja ut separata bilder att importera?

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2009-11-22 14:43

Det enklaste och bästa sättet måste väl vara att efter man importerat de bilder man vill från kameran så raderar/formaterar man kortet i kameran med kameran, då blir det nog bäst.

Vem har sagt att man vill ta bort ALLA bilder varje gång?
Om det här inte går att ta bort enstaka bilder utan att importera finns det ingen mac fanboi i världen som kan bortförklara att det är en fet miss i programmet.

Hon ville:
- Välja ut vissa bilder
- Importera bara de utvalda bilderna
- Låta iPhoto ta bort de utvalda bilderna från kameran
- Sedan på något sätt ta bort resten av bilderna från kameran

Vad är det för skillnad om man:
- Importerar alla
- Låter iPhoto radera alla i kameran
- Sedan gör man urvalet, och raderar de bilder man inte vill ha, inne i iPhoto

Eller som någon annan redan föreslagit:
- Välja ut vissa bilder
- Importera bara de utvalda bilderna
- Formatera (töm) kortet i kameran

Jag må vara en fanboi, men jag måste ändå ifrågasätta varför man blir förbannad för att ett visst arbetssätt inte fungerar, när det faktiskt finns fullgoda alternativ.

Ursprungligen av PeeMaN:

Vem har sagt att man vill ta bort ALLA bilder varje gång?
Om det här inte går att ta bort enstaka bilder utan att importera finns det ingen mac fanboi i världen som kan bortförklara att det är en fet miss i programmet.

Här säger du emot dig själv.

I första inlägget pratar du om att först ta bort de bilder som importerats, och sedan ta bort resten av bilderna.

Här pratar du om att behålla vissa bilder.

Du ändrar förutsättningarna under trådens gång.

Vill du ta bort enstaka bilder, så kan du väl göra det i kameran?

Altså kärnpunkten är att det inte går att radera enstaka bilder i kameran från programmet, något som de flesta (alla?) andra program har som feature. Ett grovt exempel: Jag har 30 bilder, vill importera 10 av de, spara 10 som ska till polarens dator och samtidigt göra mig av med 10 för att jag och polaren ska ut och fota när hans syrra tar studenten. Då måste jag importera mina 10, koppla loss kameran och manuellt ta bort de 10 som inte ska sparas. Det känns inte alls optimalt och inte heller "apple" att det inte går att sköta från programmet!

Ursprungligen av PeeMaN:

...Det känns inte alls optimalt och inte heller "apple" att det inte går att sköta från programmet!

Har du provat Barons tips om programmet "Bildinsamling"?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-11-22 22:09

Det stämmer nog att iPhoto inte är ett mångsidigt program för att göra allt du vill med de bilder som finns kvar i kameran. Personligen har jag faktiskt aldrig tänkt tanken att det skulle vara det heller och aldrig saknat den funktionen.

"Dundertabbe" och "fet miss"? Nja, jag ser det mer som en fråga om vad programmet egentligen är till för. Jag skulle givetvis inte ha något emot att de funktioner som du efterfrågar fanns, men jag inbillar mig att det handlar om en funktion som för de flesta användare är ganska marginell och definitivt inte hör till de centrala funktioner där det kan vara berättigat att tala om "dundertabbe".

Jag använder personligen mest Aperture, men har faktiskt aldrig kollat om det funkar att göra det du vill ens i detta proffsprogram. Jag tror faktiskt inte det och har inte heller hört att det skulle finnas någon efterfrågan på det.

  • Medlem
  • 2009-11-22 15:13

Det finns ett program som heter Bildinsamling med vilket man kan göra både det ena och det andra som efterfrågas ovan.

  • Medlem
  • 2009-11-22 22:56

Bildinsamling borde fungera:

Ursprungligen av Hjälp:

Föra över bilder, ljud och videor från kameran:

1. Anslut kameran till datorn och slå på kameran.

2. Markera kameran i listan Enheter till vänster i fönstret Bildinsamling.

3. Använd knapparna längst ner i fönstret till att visa miniatyrerna som en lista eller som symboler, ändra storlek på miniatyrerna samt rotera eller radera bilder.
• Ändra storleken på miniatyrerna med skjutreglaget.
• Rotera bilder genom att markera dem och klicka på Rotera åt vänster eller Rotera åt höger.
• Ta bort kameror permanent från kameran genom att markera dem och klicka på Radera.

4. Välj var bilderna ska sparas från popupmenyn Importera till.
Om du väljer en mapp sparas bilderna i den mappen.
Om du väljer ett program öppnas bilderna i det programmet efter importen.
Om du väljer en åtgärd genomförs den åtgärden på de importerade bilderna.

5. Importera endast vissa av bilderna genom att markera dem och klicka på Importera. Importera samtliga bilder på kameran genom att klicka på Importera alla.

Särskilt punkt 4 med min fetning verkar åstadkomma det du vill: importera valda bilder till iPhoto.

1
Bevaka tråden