Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Airport och strul med dhcp (tror jag)

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har haft strul med airport ett tag nu.
Kör en time capsule kopplad till ett Zyxel p-660h-modem och det har fungerat bra i 1-2 år. Men nu vill det inte.

Kopplar jag sladden direkt i datorn funkar det bra och så kan jag köra länge. Men kopplar jag sladden via timecapsule funkar det ett tag sen blir det tokigt långsamt. Om modemet stängs av och är av 20-30 minuter funkar det ett tag igen, sen samma fel.
Hade en Telia-tekniker här för jag trodde ju felet låg hos dem, men så är det ju inte och som sagt; det fungerar direkt till datorn.

Läste i andra trådar om att Telia ISP låser på mac-adress osv... och att omstart hjälper och det verkar det göra, men bara en kort stund.

Har stängt av allt, kopplad av airport på datorer och iphones, låtit det stå avstängt och sen startade igen, återställt TC och så vidare, men nu känns det som om jag provat det mesta.

Har även provat med en Airport Express och får samma/liknande fel där.

Har någon nån bra idé eller är det läge att uppdatera med en ny TimeCapsule och en ny AirportExpress? (tycker de gärna hade fått hålla ett tag till)

Har du hittat trådarna om att Time Capsule lägger av efter 18 månader?

Kikade på de någon sådan tråd nu, men där verkar Time Capsule ha dött helt. Fast detta kanske är första steget...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-11-23 20:55

Funkar det bra hela tiden med iPhone?
Har du provat med en annan dator?
Hur fungerar det med utdelning av interna IP-adresser? Att det fungerar men är segt kan ibland vara att du har sk dubbel NAT.

nu har jag provat lite till, till att börja med fick modemet stå av och TC återställde jag.
Har testat att bara koppla in en dator eller iphone åt gången, men det blir samma resultat; till att börja med funkar det fint och bredbandskollen säger 6-7/1Mbit/s och det stämmer bra. Sen efter 10-20 minuter börjar hastigheten sjunka för att efter 30-50 minuter vara nere i 0,7/0,6 och ibland verkar det vara tvärstopp. Efter att modemet fått stå avstängt i cirka 20 minuter har jag provat igen och då funkar det.
Har provat med min MBP, en iPhone och en iMac 24 med liknande resultat.

Hur det funkar med utdelningen har jag nog för lite koll för att svara på, men här kommer lite noteringar:
Ansluter jag kabeln direkt i MBP'n och går in i nätverk så står där; med dhcp, ip 90.230.142.176, delnät 255.255.255.0, router 90.230.142.1 och så dns lite grått 195.67.199.33, 195.67.199.34 osv.

Går jag in under avancerat kan jag där klicka förnya men får då samma siffror.

Kör jag via TC och airport får den ena datorn 10.0.1.2 och den andra 10.0.1.4. Via Airport-verktyg ser jag TC's ip 81.231.90.89.

Under fliken NAT i airportverktyg är "aktiver NAT-" ikryssat

  • Medlem
  • Malmö
  • 2009-11-26 15:25

Nätverk.

Hade djävulska problem med mitt nätverk.
Läste på ett forum att många hade laddat ner Pystars modifierade drivers och fått det att funka.
Ladda ner dom och nu funkar både det fasta och det trådlösa.

B.D:p

1
Bevaka tråden