Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Sortering i iTunes kass, V/A-skivor hamnar på fler ställen - hur fixa?

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Försökte söka men det händer inget när jag trycker på sök-knappen.

När jag lägger in skivor och sorterar efter artist, vilket känns vettigast så hamnar various artists-plattor på flera ställen (givetvis-eftersom det sorteras på artist. Detta försvårar uppspelning av hela plattan plus att det är mycket störande.

iTunes är i allmänhet störande och detta bygger upp - snart rinner det över. (Har mina ca 1000 skivor i FLAC, konverterade dem i förväg till wav för att spela i iTunes efter inköp av macbook pro. Efter inköp av server med iTunes-server-tjänst så har jag fått koda om ännu en gång til Apple lossless för att inte iTunes-servern klarade av att visa mina wave's.
Börjar bli skapligt irriterad..snart säljer jag macbooken igen och använder min plastbit till pc-laptop.)

Kan man sortera via artist men att samlingsplattor med olika artister sorteras ihop? Måste jag verkligen byta namn på alla artister till t.ex."Various Artists - Kören iTunes är drygt"? Då kommer alla various artist-plattor jag har sitta i en o-organiserad klump men hellre att de sitter i en klump långt ner på listan än infekterar mitt i skivlistan på 100 olika ställen. (Hänger ni med på resonemanget?)

(Tacka vet jag mappsortering a'la PC)

  • Medlem
  • International user
  • 2009-11-22 01:20

Har du provat att kryssa i part of compilation för låtar från samma samlings skiva?

//Rob

Jajjemän!

Men vad kan man ställa in under fliken Sortering? Man kan kryssa i olika alternativ plus skriva en rad.

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2009-11-22 13:59

Om du känner att iTunes inte är din grej så tycker jag nog att du skall sälja iväg dina Appleprylar och köra din PC.

Lägg in någon lämplig text i fältet "Album artist" (t.ex albumets namn eller liknande).

Välj sedan att sortera på "Album by Artist" (detta gör du genom att trycka flera gånger på kolumn-rubriken "Album" tills rätt sortering kommer fram).

  • Medlem
  • Linköping
  • 2009-11-22 15:54

Om inte del-av-samling-knappen funkar så det ju mycket märkligt eftersom den är till för precis det du efterfrågar. Dess funktion förutsätter givetvis att albumtaggen är densamma på hela albumet men det har du säkert fattat.

Angående sortera-fälten så kan du med dom ändra hur filerna sorteras utan att du ändrar artist och album-taggarna.
Det kanske är nån felaktig information i dom fälten som hindrar samlingalbumen från att sorteras rätt. Jag använder dom inte själv så jag lämnar dom bara tomma, alternativt ser till att det står samma i dom som fälten under info-fliken.

Ok, några bra kommenterar och en värdelös, men antar att man kör med "post-hunting" även på detta forum.

MatsOlov: Kanoninlägg där, tack för det. Trodde post hunting var mot reglerna på de flesta forum.

Jesper: Jag vill ju ha artistens namn i fältet album artist, men antar att detta är enda sättet att få albumet sorterat som en enhet.

urkan: Del av samling funkar om man sorterar efter skivomslag eller liknande. Sorterar man via lista som jag tycker är smidigast för mig så är det bäst att sortera via artist i listan. Då hamnar album med blandade artister lite här och var. (Konstigt vore annat, dock mycket irriterande att man inte kan ställa in precis som man vill.)

Ursprungligen av kenta777:

Jesper: Jag vill ju ha artistens namn i fältet album artist, men antar att detta är enda sättet att få albumet sorterat som en enhet.)

Du lägger artistens namn i "Artist", och ett samlingsnamn i "Album artist".

Det räcker väl att ha artistens namn på ett ställe?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-11-22 17:42

Diskussionen verkar något förvirrad tycker jag...

kenta777, är du säker på att du kryssat för "Del av samling" och sedan när du vill leta upp ditt album går till rubriken "Samlingar" som ligger överst i listan med artister?

Möjligen kan jag förstå ditt problem om du kör med den nya möjligheten att ha kolumnbläddraren till vänster, men om du kör med den "Upptill" (menyn Innehåll > Kolumnbläddrare), så har du ju dina samlingar snyggt till höger i kolumnbläddraren.

Sedan att välja vilken sortering man vill ha (artist eller album) är ju inget man gör en gång för alla, utan man väljer den visning som passar bäst för tillfället.

Med följande rutin uppstår inte ditt problem:

a) Välj rubriken "Samlingar" överst i kolumnbläddrarens lista över artister
b) Välj det samlingsalbum du vill lyssna på i albumkolumnen, till höger i kolumnbläddaren
c) Se till att du har rubriken "Album" markerad i låtlistan (för att låtarna ska spelas upp i den ordning de ligger på albumet).

maca: Jag sorterar vanligtvis mina skivor som lista och inget annat.

Därefter sorterar jag via artist, eftersom min samling består mest av skivor med en artist på.

På det viset syns skivor med flera artister på på flera ställen, eftersom jag sorterar som artist.
Detta stör mig då jag är van vid mappsortering och där kunde jag ha alla samlingsskivor i en katalog.

Men visst, klickar jag runt lite så kan jag få samlingsskivor sorterade under samlingar, men jag sorterar som sagt via lista (och undrade mest om det gick att specialsortera vissa skivor under denna vy.)

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2009-11-22 17:34
Ursprungligen av kenta777:

MatsOlov: Kanoninlägg där, tack för det. Trodde post hunting var mot reglerna på de flesta forum.

Tycker dina egna kommentarer sa det mesta, förvånad att du fick svar öht.

Ursprungligen av kenta777:

iTunes är i allmänhet störande och detta bygger upp - snart rinner det över.

Börjar bli skapligt irriterad..snart säljer jag macbooken igen och använder min plastbit till pc-laptop.)

(Tacka vet jag mappsortering a'la PC)

Ursprungligen av MatsOlov:

Tycker dina egna kommentarer sa det mesta, förvånad att du fick svar öht.

Okey.

Ah, du menar så. Smart.Tack för tipset!

  • Medlem
  • Linköping
  • 2009-11-22 17:51

Många som är nya på itunes har lite fel tänk som jag ser det. Generalfelet är att man tycker biblioteket ska funka som filhierarkin i windows med mappar osv och man stör sig på att saker o ting inte hamnar på "rätt" ställe. Men itunes är en databas och sorterar efter filernas metadata och om man sitter o försöker få biblioteket i rätt ordning så står man inför en del hårslitande.

Tricket är att ignorera kaoset i biblioteket och börja använda smarta spellistor. Du kan t ex skapa en lista som sorterar ut endast samlingarna och en för album som visar allt utom samlingarna osv osv i all oändlighet.

Jag har orerat om det här förr här på forumet: http://www.99.se/itunes/219657-hur-sorterar-ni-i-itunes.html

Ah, ja jag är precis helt nykläckt (iTunes & Mac-användare) så alla bra tips är välkomna. Skall läsa igenom din länk. Tack!

Edit: Läste dina tips och det är ju lysande! Jag kör på dina tips, stort tack.

Hejsan!

Tänkte skriva hur jag upplever detta problem. Har haft skivor fram tills nu:D där låtar har visat sig som enskilda album. Mycket irriterande i tex. coverflow. Har inte spelat någon roll hur jag döpt om och ändrat hit och dit.

Så nu i juletider köptes Absolute Christmas via iTunes, massa olika artister på den. Blev så förbannad när det blev lika många "album" som låtar, man tycker att köpt musik i iTunes skulle sorteras rätt men nejdå.

Vad som löste problemet för mig var att jag markerade en låt, tryckte som vanligt fram sammanfattningsrutan. I fliken info finns det en kolumn som heter Albumartist. Raderade jag det som stod där på alla låtarna sammanfördes dom till ett album med ett albumart.

Hade även några album där jag fick skriva dit albumartisten då båda albumen hette Greatest Hits med artisten.

Hoppas det här hjälper någon
Mvh/Stefan

1
Bevaka tråden