Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vars är datan?

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har sökt runt och hoppas att jag har hamnar på rätt ställe, har letat runt utan att hitta svaret.

Vars är resten av datan?

Jag har fyllt hårddisken så att jag inte får plats med mer.
Det jag har gjort för att fylla den är att ta kort. Nu har jag flyttat mina 77gig bilder till en extern håddisk. Men då hårddisken är på 120 borde det vara mer bilder.
När jag klickar öppna över ordnad mapp så kommer jag tillslut och får fram

Användare-info 17.44gb
användarhandböcker 4k
användarhandböckeroc4k
bibliokek 8,31gb
mau 1.1.2 update log 16k
program 5,97gb
system 4,44gb

vilket blir typ 36 gig men Finder säger att 69,73 gig ledigt.
Vars är resten av datan?
Finns det någon programvara som visar mig vars denna "spökdata" är?

Jag måste ju gjort nåt annat med. Har haft burken i två år nu och inte gjort nåt systemaktigt annat än ladda hem uppdateringar.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-11-22 00:14

Min första tanke är att det handlar om den gamla hederliga beräkningsskillnaden mellan de tiobaserade resp. tvåbaserade prefixen (MB/GB jftm MiB/GiB). Men 36,16 GB använt + 69,73 GB ledigt = 105,89 GB totalt och kör du tidigare än 10.6 ska en 120 GB HD enligt Finder totalt rymma ca 112 GB och kör du 10.6 ska den enligt Finder rymma ca 120 GB. Så ja, det är definitivt något du inte ser i den där listan.

Det är dock helt normalt att man inte får ihop summan när man enkelt beräknar storleken på de synliga filerna på hårddisken. Dels hindras storleksberäkningsprocessen från att beräkna storleken på mappar som man inte har behörighet att läsa (t.ex. andra användares hemmappar) och dels finns det massor med fler mappar på hårddisken än dem du kan se. Öppnar du Terminalen och skriver ls -la / så ser du dem.

När jag nu tittar på min egen startskiva (kör 10.6) så används enligt info-fönstret för den 222,52 GB, men beräknar man summan av alla filers storlek på hårddisken blir det 217,78 GB. Det är alltså 4,74 GB som tycks "fattas" hos mig - nästan precis lika mycket som tycks fattas hos dig. Jag skulle därför anta att du inte har mer "spökdata" än vad som är normalt och att du inte har något att oroa dig för.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2009-11-22 01:25

Tack så mycket.
Det programmet är ju galet enkelt.
Tyvärr så hjälper det mig inte hitta åt mer data jag kan (egentligen handlar det om att jag inte vågar, kan är skitlätt...) ta bort.
Det är massa småfiler överallt, inte stora bortglömda filer.

Tack och bock igen, nu vidare till nästa problem, men det, i en annan tråd

1
Bevaka tråden