Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

"Programmet Finder kan inte öppnas"

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Karlstad
  • 2009-11-12 21:55

När min TC strulat och jag har fastnat i ett Finder-fönster med endast badbollen snurrandes så försöker jag starta om Finder men efter det möts jag alltid av;

"Programmet Finder kan inte öppnas

-10810"

Är det liksom inte meningen att man ska kunna starta om Finder eller vad?

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2009-11-16 17:57

Har råkat ut för samma sak ett fåtal gånger. Jag har inte kunnat hitta någon info om felkoden någonstans.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-11-17 15:13

Anatgligen någon form av behörighets problem....

TC=Time Capsule?

  • Medlem
  • Hillared
  • 2009-11-17 16:54

Jag råkade på liknande dilemma idag, detta när en extern disk kopplades ur och Finder (och även disk utility märkte jag sedan) inte rikigt var med på det.
Enda jag kunde göra var att starta om datorn då det omöjligen gick att starta Finder igen efter detta.
Verkar vara något som dykt iom Snow Leopard?

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2009-11-17 17:43

Jag är inte helt hundra på om det bara dykt upp i Snow leopard, men jag tror det.

Min Time Machine-disk kan ha lite problem att mountas vid omstart så det kan mycket väl bero på att disken avmonterar sig själv även om den fortfarande ser ut att vara monterad.

  • Medlem
  • Hillared
  • 2009-11-18 09:03

Nu fick jag samma del igen efter att en kopiering till en extern disk hade ballat ur (hade hängt sig).
Omstart av Finder och error -10810 igen.
Verkar vara relaterat till inkopplade externa enheter, i mitt fall en extern USB.disk.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2009-11-21 10:36

Ja, jag kan inte minnas att jag hade det här problemet i Leopard och ja, det verkar vara relaterat till externa enheter. (har en USB-hårddisk inkopplad till min TC, inget kopplat direkt till datorn)

  • Medlem
  • Hillared
  • 2009-11-24 10:10

Nu hände det igen, denna gången har det inte varit någon extern USB-hårddisk inkopplad, däremot stod den och gjorde backup mot TM så troligen är det den kopplingen som ställde till det denna gång.

Detta börjar bli något irriterande dessvärre.

Kan tilläggas att TM inte gjort någon backup sedan 22.30 igår heller, så något skräp mellan Macen och TCn har uppstått då.
Slutledningen hitintils är att Finder(.app) har en del problem att hantera externt ansluta diskar, verkar det som.

EDIT: Har ny byggt om launch services mha Onyx med förhoppning om att det kanske löser en del problem. Om inte så är nästa steg att installera om 10.6.2 Combo updaten.

Senast redigerat 2009-11-24 10:29
  • Medlem
  • International user
  • 2009-12-01 16:54

jag hade problem med uppstarten i Leopard, hade jag ett usb minne i elle suffle tillsammans med min ipod. Så tog det extremt lång tid för datorn att hitta bot disk.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-12-01 16:57

Om det händer igen kolla in hur många TC mounts du har i /Voluemes/

Ibland kan en skiva bli mountad med två namn t.ex. /Volumes/backup, /Volumes/backup-1.
Och då är det mount problem du har. Den avmonteras halvdant som backup och mountas igen som backup-1. Och då hittar inte TM skivan.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2009-12-08 14:58

Nu hände det igen för mig.

Jag kollade i /Volumes/ och där fanns bara en (1) TM-enhet.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2009-12-13 22:54

Nu hände det igen för mig.

Men den här gången verkade det vara idisken som ställde till det.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-12-14 12:54

Jag har samma problem då och då. Kör också TC.

  • Medlem
  • 2010-03-24 11:04

Samma problem - men inte TC

Jag har samma problem - men använder inte TC. Däremot kör jag TimeMachine mot en extern disk inkopplad via FireWire 800.
Så problemet tycks vara relaterat till externa diskar - och/eller TimeMachine. I det här fallet hade kabeln hoppat ur.

OCT 14, 2009 AUTHOR: HASAN OTUOME

The application Finder cannot be opened -10810

If you have experienced this issue since upgrading your Mac to OSX 10.6, here's the skinny on what's going on and what you can do about it. Basically, this occurs when attempting to access external drives (ie, USB, Firewire, iDisk, etc). Symptoms of this error include a missing menubar (unless an application is active and in focus) and no "active" indicator beneath Finder in the Dock. This particular error can prove to be extremely annoying since the majority of Mac GUI applications incorporate the Finder in the UX (ie, Open and Save dialogs). Luckily, it's not difficult to recover from, just depends on how you'd like to. If you have running processes that you don't want to stop by rebooting your machine, open Terminal and issue this command:
killall Finder
press the Return key and Finder will be relaunched for you without a computer restart. If you don't mind rebooting, I'd suggest issuing the restart command from Terminal vs. using the Apple menu as the latter is prone to be blocked by the current issue. To restart from Terminal, issue the following command:
sudo shutdown -r now
You can replace the -r flag with -h to shutdown instead of reboot. Once restarted, your computer should be back to normal. There are also other options ranging from unmounting the disks, rebuild LaunchServices, applying/reapplying the 10.6.1 combo update and ultimately reinstalling the OS but I believe these two to be the fastest to getting your machine back up and running...
Category: General

Tagged: Apple, Mac, OS-X, Snow Leopard

  • Medlem
  • Härnösand
  • 2010-03-26 22:50
  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2010-10-23 19:32

Jag har haft detta problemet ett längre tag. Jag verkar ha löst mitt problem idag. Min EXT HDD inkopplad i AE har inte kunnat ta emot filer utan att Finder hänger sig, error 10810. Jag stängde av att spotlight ska söka/indexera i de mappar jag har på min EXT HDD.
Kanske funkar det för er med...

1
Bevaka tråden