Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Camino 2 släppt

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Webbläsaren Camino 2 har släppts. Äntligen, säger nog många som inte vill köra Safari och som inte riktigt känner att Firefox är tajt nog.

Camino 2 har nyheter som en flikvy som visar alla flikar du har öppna. Skyddet mot phising och malware har förbättrats och Camino 2 kan också skicka meddelanden om nedladdade filer via Growl. Mer finns givetvis att upptäcka, och det gör du här.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-11-20 11:21

Önskar att de hjälpte Firefox-gänget istället. Onödiga resurser som kunde användas bättre tycker jag.

Ursprungligen av acke:

Önskar att de hjälpte Firefox-gänget istället. Onödiga resurser som kunde användas bättre tycker jag.

Firefox är tänkt att kunna finnas till alla OS. Kommer aldrig att bli specifikt för Mac OS X. Medan Camino är enbart byggt för Mac OS X.

Finns såklart för- och nackdelar. Jag tycker att det väger över till fördelarna att ha kvar Camino.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-11-20 12:39
Ursprungligen av G.Lindqvist:

Firefox är tänkt att kunna finnas till alla OS. Kommer aldrig att bli specifikt för Mac OS X. Medan Camino är enbart byggt för Mac OS X.

Finns såklart för- och nackdelar. Jag tycker att det väger över till fördelarna att ha kvar Camino.

Jo jag vet, men finns ju andra crossplattformprogram som har lagt till saker speciellt för Mac OS X, Camino-utvecklarna kunde hjälpa Firefox-utvecklarna med just dessa små saker istället, tex Keychain-support i Firefox istället för ännu en browser som kanske används av 0.2%.

Ursprungligen av Linkert:

Frågan är väl mera, varför köra Camino 2 när Safari 4 finns på macen? Vad är fördelarna?

Jag ser inga.

  • Oregistrerad
  • 2009-11-21 00:00
Ursprungligen av acke:

Önskar att de hjälpte Firefox-gänget istället. Onödiga resurser som kunde användas bättre tycker jag.

Det är ju en valid ursäkt, men om man vänder på det - Varför ansluter sig inte FF utvecklarna till webkit istället för att utveckla en egen motor? (Mozilla).

Ursprungligen av studiox:

Det är ju en valid ursäkt, men om man vänder på det - Varför ansluter sig inte FF utvecklarna till webkit istället för att utveckla en egen motor? (Mozilla).

Instämmer, gillar verkligen inte hur Firefox har utvecklats till Mac OS X. Mozilla borde fokusera på Camino som utnyttjar UI i Mac OS X m.m.

Frågan är väl mera, varför köra Camino 2 när Safari 4 finns på macen? Vad är fördelarna?

Ursprungligen av Linkert:

Frågan är väl mera, varför köra Camino 2 när Safari 4 finns på macen? Vad är fördelarna?

Tja, en helt annan web browser engine som körs. Så det finns många fördelar.

Ursprungligen av G.Lindqvist:

Tja, en helt annan web browser engine som körs. Så det finns många fördelar.

Gecko är en utav de motorerna som lurar användaren genom att ge bilder en och samma färgprofil istället för att visa den färgprofil bilden egentligen har.

T.ex, satt och pysslade med en hemsida, jag råkade spara två bilder i med olika färgprofiler efter jag skulle ändra på den ena, slängde upp dem på sidan, allt såg bra ut i FF. En vän som använde Chrome (WebKit) sa, "va fan är det för kant!". Det visade sig då vara Gecko som ljög om bilderna så att sömmarna passade ihop när den ena bilden faktiskt var lite ljusare pga sin färgprofil.

WebKit har jag inte funnit några som helst fel på ännu när det kommer till det grafiska.

Trevligt med en ny version av Camino!

Jag har kört Camino som standardwebbläsare på mina Macar sedan 2002.

1
Bevaka tråden