Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Svårt att montera HD i övre platsen i PM G5

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1


Har jag i styrplupparan på bakre delen av hårddisken så dunkar de något hårt som jag inte vågat på miga att dunka igenom med våld.
Förra HDn fick ligga på den undre disken. Efter några månader dog den övre disken den kan ha blivit för varm kanske.
Nu vill jag montera den nya HDn enligt konstens alla regerer så att den luftas och kyls. Är det något specielllt trick?

Att något så stort kan rymma så lite....

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2009-11-20 14:52

Du får väl kolla om det ligger något i vägen.
Använd en ficklampa om det är mörkt.

Hur svårt kan det vara?

Söka på Internet brukar ge ganska bra resultat...

http://manuals.info.apple.com/en/PMG5_HD_DIY.pdf

LCR

Dra ut den undre, skjut in den övre, och skjut sedan in den undre igen.

Vill minnas att jag gjorde så på min gamla PowerMac G5.

Edit:
Och min minnesbild bekräftas i manualen som LCR länkat till. Den övre disken skjuts inte rakt in, vilket man ser på "figure 5" och "figure 7".

Vad jag missat var att det bakre paret skall in i de mittersta spåren, sedan skjuter man in drygt halva HDn och sätter in det främre paret i de översta spåret och skjuter in resten av vägen.

Kollar man på sidan så ser man att översta spåren slutar halvvägs.
Mellanspåren stiger brant efter halva vägen och slutar i jämnhöjd med övre spåren
Undre spåren går rakt in hela vägen.

Sensmoral: Läs vad som verkligen står inte bara skumma igenom!

  • Medlem
  • Malmö
  • 2009-11-28 19:07
Ursprungligen av DrBoar:


Har jag i styrplupparan på bakre delen av hårddisken så dunkar de något hårt som jag inte vågat på miga att dunka igenom med våld.
Förra HDn fick ligga på den undre disken. Efter några månader dog den övre disken den kan ha blivit för varm kanske.
Nu vill jag montera den nya HDn enligt konstens alla regerer så att den luftas och kyls. Är det något specielllt trick?

Att något så stort kan rymma så lite....

Skämtar du?

B.D:cool:

1
Bevaka tråden