Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Med Airport från PB G4 till Pismo med externa hårddiskar

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej,

Har kopplat externa hårddiskar till min Pismo och vill komma åt dem från min PB G4 med hjälp av Airport. Har kopplat på Fildelning och Appletalk och båda datorerna visar att de är uppkopplade via mitt dator till dator nätverk.
Men jag fattar inte hur jag skall komma åt den ena datorn från den andra.

Är det någon som kan hjälpa mig?

Vänligen Martin

PS Har OS 10.4 på båda datorer DS

Jaha då har jag äntligen hittat svaret på min egen fråga !!

Såhär gjorde jag !!!
Jag ändrade så att båda datorerna nu har samma inloggnings namn och samma lösenord.
Sedan gick jag in i Finder under Gå på min PB G4, sedan valde jag Anlut till server, där jag skrev in G3ans Pi adress. Då dök det upp en ruta där jag kunde logga in mig.

Lätt som en plätt när man kan det!

Martin J

När jag nu har kopplat upp mig upptäcker jag att filöverföringen går otroooligt lånhsamt.
Det var inte så jag hade tänkt mig.
Vad kan jag göra åt de? Finder låser sig ju bara och skaffar fram badbollen.

Skall jag istället koppla upp via min Airport express men hur funkar det???

Vill bara få ordning på det här.

Med vänliga hälsningar

Martin J

Via Airport Express nå externa hårddiskar ! Nytt försök!

Det verkar inte finnas så mycket kunskap om dethär därute.

Men nu skall jag prova om jag trådlöst från min PB G4 kan nå mina externa hårddiskar om de är uppkopplade med USB direkt till min Airport Express.

Är det ingen som har ngt tipps??

Vänligen/Martin J

Du är lite otålig på att få svar...

Din Pismo har väl bara AirPort och inte AirPort Extreme. Då är den teoretiska maxhastigheten 22 Mb/s vilket i praktiken kanske blir hälften. Det är långsamt och det går inte att göra något åt det.

Tack för ditt svar och visst är jag otålig. Det är ju så frustrerande när man vill få något att fungera och upptäcker hur lite man kan och förstår och att det tar dagar innan man får till det.

Du har helt rätt att min Pismo bara har Airport dessutom ett ¨airport kort¨dvs inte inbyggt.
Men skall det verkligen vara SÅ otroligt segt som det var för mig. Om jag flyttade ett PDF dokument inom en av de externa hårddiskarna eller bara ändrade namnet på en fil så dök genast badbollen upp och både Finder och Adobe blev röda och ej nåbara i Aktivitesfönstret under någon eller några minuter. Alla andra program var avstängda och inget internet var uppkopplat.

Är Airport Exstreme det enda trådlösa alternativet? Tänkte jag skulle slippa köpa mer grejor just nu.

Tack igen/ Martin J

Senast redigerat 2009-11-22 12:54
1
Bevaka tråden