Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Binero slutar med SSH-access

Tråden skapades och har fått 38 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Jag fick just veta att av Bineros support att de ska sluta med SSH-access (även kallat shell-access), dvs så man kan logga in och använda sitt konto via kommandoraden.

Binero kallar sig "Sveriges vänligaste webbhotell" men i mina ögon var det den sämsta nyheten jag hört från dem sedan 2003 när jag började använda deras webbhotell (då de hette Aleborg). Inte Sveriges vänligaste webbhotell för webbutvecklare med andra ord.

Såhär skrev supporten:

Tyvärr så har det redan beslutats att upphöra med SSH access, nya kunder får inte SSH access utan får nöja sig med kontrollpanelen direkt eller FTP ev. FTPS i fall man vill ha en säkrare inloggning till FTP.

För min del är SSH-access ett måste då det underlättar arbetet stort när man jobbar mot webbhotell. T.ex. för att snabbt packa ihop en katalog för backup eller enkelt installera en webbapplikation som WordPress, Drupal, Gallery osv.

Att bara jobba via FTP/SFTP går i de flesta fall, men det är så mycket omständligare och osmidigare att det vore som att skriva på datorn med en hand när man är van vid två händer. Frusterande och ineffektivt med andra ord.

Uppenbarligen är det för arbetssamt för Binero att erbjuda denna tjänst:

Det är väldigt meckigt att sätta upp allt och säkra det under Linux, det är inte bara att konfigurera opensshd sedan tuta och köra, utan det är betydligt mycket mer än vad man tror under delad hosting.

Man kan ju tycka att det är deras jobb att ibland göra "meckiga" saker för sina kunders skull, men men...

Så om inte Binero ändrar sig i denna fråga är det tyvärr dags att börja leta ett nytt webbhotell att arbeta med. Vilket är synd för jag har för det mesta trivts på Binero.

Är det någon annan som har goda erfarenheter av något annat webbhotell i Sverige som matchar Bineros webbhotellspaket i funktion, stabilitet och pris, men samtidigt erbjuder SSH-access?

För det kan väl inte vara så att SSH–access är på väg bort från alla webbhotell?

har du mailat o pratat med dom?

i mina ögon är det ju självklart bara meckigt EN GÅNG. dvs som sätter upp en fin ISP miljö med massa fina scripts osv... dom får ju se till så att sshdn är chrootad osv...

det kan ju inte ha varit så att dom manuellt sitter o lägger till varje kund? i så fall e dom ju korkade....

Ursprungligen av =JoNaZ=:

har du mailat o pratat med dom?

Ja, det är ju så jag fått veta om det. Jag trodde "Såhär skrev supporten" inte gick att missuppfatta...

De ska gå ut med informationen till alla senare enligt supporten.

Lite ironiskt att Binero skulle bli utsett till Sveriges bästa webbhotell i IDG:s test precis idag:

http://www.idg.se/2.1085/1.213259/binero-ar-sveriges-basta-webbhotell

Läste ju om att de hade vunnit och funderade om det kanske var värt att byta.

Surfade runt för jag ville ha reda på om det fanns ssh access eller inte, och kom hit.
Riktigt dåligt att inte ha SSH, det använder jag hela tiden, för backup, spam-hantering rättigheter m.m.

Ingen SSH inget byte.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-02-21 02:06

Jag använder Oderland som är det bästa hotell av alla jag provat.
Surftown, Binero, FSData, Loopia m.fl.

http://www.oderland.se/webbhotellinfo/jaemfoer-webbhotellkonton.html

har SSH-access och det som jag tycker är bäst, C-Panel med Fantastico.
Supporten är alltid snabb, raka enkla svar.

obibobi: Bra att veta!

Loopia erbjuder inte SSH-access, fick jag just bekräftat från deras support.

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2009-03-11 12:53

Hur gick det med det här? Jag har fortfarande kvar SSH-åtkomst på Binero och jag har inte fått några mail om att det ska försvinna.

Ursprungligen av Mija:

Hur gick det med det här? Jag har fortfarande kvar SSH-åtkomst på Binero och jag har inte fått några mail om att det ska försvinna.

Det är status quo än så länge. Det supporten skrev till mig var bara "under året":

Vi erbjuder inte längre shell-login för nya kunder, och kommer att börja avveckla befintliga inloggningar här under året. Mer information om det kommer att gå ut.

Så jag antar att de går ut med det på bloggen när det är dags.

Men jag hoppas fortfarande på att de ändrar sig, jag har försökt dra mitt strå till stacken genom att uppmärksamma det här och på annat håll på nätet. (Att påstå att jag skulle flytta ett tiotal konton från dem i så fall gav tyvärr inte önskad effekt... )

  • Medlem
  • Enköping
  • 2009-03-20 23:31

Hittade den här tråden nu efter att ha tecknat ett webbhotell och förgäves försökt logga in via SSH
Den enda info de har på sajt är att "Det är möjligt att ansluta mot våra FreeBSD och Linux-servrar med SSH." mfl liknade påståenden. Riktigt uselt faktiskt.

Sen är det iofs svårt att hitta i övrigt lika prisvärt alternativ med obegränsade domäner + flera databaser (+SSH trodde jag, tji fick jag!).

Är det någon som har något förslag? Jag har några dagars "ångerrätt enligt distansköplagen" ...

Ursprungligen av matteth:

Är det någon som har något förslag? Jag har några dagars "ångerrätt enligt distansköplagen" ...

Det enda vettiga förslaget hittills har varit Oderland som har SSH. Jag har själv ingen erfarenhet av dem, men utifrån kommentarer här och på annat håll verkar folk rätt nöjda.

Varför vill ni vara kvar i Sverige? Svensk servicenivå är väl för det mesta usel? Jag kan rekommendera http://steadfast.net , superbra och prisvärt i Chicago. Jänkarna vet vad service är.

Ursprungligen av hankhero:

Varför vill ni vara kvar i Sverige? Svensk servicenivå är väl för det mesta usel? Jag kan rekommendera http://steadfast.net , superbra och prisvärt i Chicago. Jänkarna vet vad service är.

Oftast får man betydligt kvickare svarstider och högre hastighet om avståndet är kort. Ju längre avstånden blir desto mer lotto blir det. Bara till Amsterdam tar det säkert 75 ms, sedan ska du över en atlantkabel och till slut routas omkring i USA.

Ursprungligen av hankhero:

Varför vill ni vara kvar i Sverige? Svensk servicenivå är väl för det mesta usel? Jag kan rekommendera http://steadfast.net , superbra och prisvärt i Chicago. Jänkarna vet vad service är.

Jag har haft webbhotell i USA långt innan jag började använda i Sverige, JaguarPC i mitt fall, så jag är väl bekant med det. De har alltid legat steget före vad gäller funktioner/bandbredd/utrymme i förhållande till pris.

Skillnaden var dock mycket större 2004 än den är idag. De svenska webbhotellen har pressat priserna och ökat innehållet så pass att man i många fall får mer än tillräckligt även här.

Men det finns andra faktorer som spelar in också.

Det ena fördröjningen, jänkarna kan vara hur trevliga som helst, men det går inte att upphäva vissa fysiska lagar och jag märker det väldigt tydligt om jag t.ex. ska föra över stora mänder små filer över FTP, det går riktigt trögt faktiskt. Svarstiderna går inte ens att jämföra med de man får lokalt i Sverige hos t.ex. Binero.

Det andra är en helt annan grej, nämligen att de kunder jag placerar på webbhotell föredrar att ha svenska kontakter, svensk fakturering osv. Mina personliga sidor ligger i USA, men för mina kunder väljer jag alltid svenska webbhotell av det skälet.

  • Medlem
  • Enköping
  • 2009-03-23 22:56

Hittade också detta som kanske kan vara något:
serverconnect.se

EDIT: Tecknade ett konto nu där på test eftersom de har 30 dagars ångertid + ingen uppsägningstid (till skillnad från Oderland som binder en ordentligt verkar det som). Första intrycket är att det verkar lite rörigt med blandat svenska och engelska i informationen o så. Men tjänsten kan ju vara bra ändå kanske. Mycket för pengarna på pappret.

Senast redigerat 2009-03-23 23:49
Ursprungligen av matteth:

Hittade också detta som kanske kan vara något:
serverconnect.se

Dom har jag inte hört talas om hittills. Serverhallen står i Hudiksvall ser jag.

Jag använder Dreamhost, otroligt bra och prisvärda för det du får ut - enda nackdelen är att de ligger på andra sidan atlanten med allt vad det innebär. De erbjuder självklart SSH och har många kreativa lösningar.

Det enda Skandinaviska webbhotell jag använt är Oderland som nämnts ovan, bra svarstider (både på support och servrar) och såklart SSH.

Ursprungligen av William WM:

Jag använder Dreamhost, otroligt bra och prisvärda för det du får ut - enda nackdelen är att de ligger på andra sidan atlanten med allt vad det innebär. De erbjuder självklart SSH och har många kreativa lösningar.

USA-baserade JaguarPC (värvningslänk) som jag använder och gillar skarpt lider av samma fysiska avstånd, men jag blev nyligen varse att de är på gång att öppna ett datacenter i England senare i vår. När det är igång ska det bli möjlig att flytta sitt konto dit, vilket jag tror jag ska göra om prisbilden är densamma, för det borde reducera en del av problemen med accesstiderna.

Nu har jag öppnat ett konto hos Oderland för att testa hur det fungerar hos dem (jämfört med Binero framförallt).

Första intrycket var inte strålande bra, jag fick 500 Internal Server Error på en enkel PHP-fil och jag kan inte se att jag gjort något fel, men vi får se vad supporten svarar.

De känns inte riktigt lika välputsade utåt sett som Binero är, t.ex. hänvisar dom på flera ställen i välkomstmejlet till www.oderland.com som ger en blank sida när detta skrivs (det ska alltså vara www.oderland.se istället).

I deras FAQ kan man läsa saker som: Vissa av servrar har både PGP5 & PHP4. Ingen korrekturläsning med andra ord.

För att kontakta supporten hänvisas man till ett formulär. Jag kan förstå att dom vill strukturera upp informationen för att ge bättre support, men ur kundsynvinkel är det mycket enklare med Binero som erbjuder vanlig epost som supportalternativ.

Men jag ska inte döma ut dom så snabbt, det viktigaste är förstås bra webbserver med stabil drift och rätt funktioner samt en kunnig support som är alert.

Lite uppföljning:

Fick svar extremt snabbt från supporten såhär på tisdagskvällen, mycket positivt.

Det visade sig att PHP inte fungerar med den tillfälliga adress man får (innan man pekat domännamnet rätt), därav serverfelet. Och i övrigt beklagade de sig för att dokumentationen inte var korrekt och sa att de jobbade på att se över den.

Klart bättre intryck nu!

Binero är lite roliga. Dom skickar fakturor till mig hela tiden på ett testkonto som jag sa upp för 2 år sedan. Trots att jag påpekat fler gånger att jag har sagt upp det, så får jag inga svar, utan dom fortsätter.

Ja, just faktureringen har jag också varit med om en del roligheter, är väl så när det är automatiska system som inte är fullt fungerande. Jag råkade ut för att en beställning jag gjorde på något sätt lyckades generera 4 konton och ett år senare fick jag faktura för alla fyra konton och när det skulle rättas till så avaktiverades fel konto, vilket resulterade i att sajten ersattes med "Suspended domain" i en vecka. Och sen när rätt faktura skulle betalas hittade de först inte var pengarna gått in... Inte en kul period. Men jag fick ursäkter och blev lovad kompensation i alla fall.

Sedan en tid tillbaka har jag börjat bekanta mig med det helt underbara Drupal-projektet Drush som gör att man med några enkla kommandon kan utföra åtgärder i Drupal på ett mycket enklare sätt än man vanligtvis gör det på. T.ex. ladda ner, packa upp och aktivera en modul eller uppdatera alla moduler som är gamla. Supersmidigt faktiskt.

Detta är ett exempel på sådant som kräver SSH-access och jag kan inte tänka mig att lägga ett Drupal-projekt hos Binero igen (eller något annat webbhotell som inte tillåter SSH-access).

Den 9 september skickade jag en ny förfrågan till Binero för att veta om de möjligen ändrat sig när det gällde SSH innan jag valde webbhotell för ett nytt projekt, men jag fick tydligt besked av supporten:

SSH är inget som kommer tillbaka.

SFTP är något som utvärderas i vår kommande miljö, dock kommer FTPS åtminstone, men SFTP skall vi försöka att fixa också.

Det kunde inte vara tydligare än SSH är inget som kommer tillbaka. Men nu verkar de ha gjort en helomvändning, för igår fick jag följade besked i ett mejl:

Jag tänkte bara att återkoppla till dig här eftersom det har skett lite förändringar i våra framtidsplaner.

I vår kommande miljö som beräknas vara igång under januari / februari, där kommer SSH införas igen, SFTP access kommer med andra ord finnas också samtidigt som man har en "global" hem katalog så kommer man kunna administrera allt via SSH som rör sina egna filer osv.

Det är den information jag har fått nu, våra driftteknikers kommer skissa på en säker samtidigt som att våra kunder har en bra funktionalitet här under december månad.

En mycket positiv nyhet för oss som behöver SSH och vill använda Binero som webbhotell. Skönt att veta att de faktiskt kan ändra sig. Nu ligger det fortfarande några månader bort och innan det verkligen är sjösatt och det går att testa skulle jag inte ta det för givet, men det låter lovande.

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2009-11-17 17:54

Jag har fortfarande kvar både SSH och SFTP åtkomst hos Binero och har haft hela tiden.

Dom har nog aldrig ens plockat bort det, bara hotat lite för att se om någon klagar.

Ursprungligen av Mija:

Jag har fortfarande kvar både SSH och SFTP åtkomst hos Binero och har haft hela tiden.

Dom har nog aldrig ens plockat bort det, bara hotat lite för att se om någon klagar.

Jodå, visst är det bortplockat (på nya konton). Jag har dock fortfarande kvar SSH-inlogg på de konton som skapats innan årsskiftet 2008–2009 eller något sådant.

Ursprungligen av Mija:

Jag har fortfarande kvar både SSH och SFTP åtkomst hos Binero och har haft hela tiden.

Dom har nog aldrig ens plockat bort det, bara hotat lite för att se om någon klagar.

Jodå, dom har plockat bort det på alla servrar som överförts till den nya virtualiserade miljön. För vissa av mina konton har flytten skett, men inte för alla, beroende på server.

På senare tid har de även förvarnat innan, det kunde se ut såhär (där nämns också Rails som mrnoname tog upp):

Berörd server:
Miraculix

Berörda tjänster:
Webbsida, FTP, E-post

Beskrivning:
Migrering av server till vår virtuella miljö.

Vissa förändringar kommer att ske på servern som kan beröra dig:

1. SSH-åtkomst till ditt konto kommer att försvinna, all administration görs istället genom vår kontrollpanel.

2. Stödet för Ruby on Rails kommer att försvinna, har du en Ruby-applikation på ditt webbkonto så kommer den att sluta fungera.

3. Möjligheten att exekvera externa kommandon från PHP kommer att tas bort, detta används främst för bildgalleri-mjukvaror som använder ImageMagick för att skala om bilder. Använd istället GD som finns med PHP.

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2010-02-09 20:48
Ursprungligen av Adrian B:

1. SSH-åtkomst till ditt konto kommer att försvinna, all administration görs istället genom vår kontrollpanel.

Nu har även mitt konto blivit "uppgraderat" så att SSH försvann. SSL gick också hädan, det känns inte bra.

Jag fick dock en annan text i mitt förvarningsbrev:

1. SSH-åtkomst till ditt konto kommer att försvinna, all administration görs istället genom vår kontrollpanel. SSH lanseras åter i vårt nya system dit samtliga kunder migreras under våren.

Nu måste jag alltså flytta mailen till någon som erbjuder SSL. Några förslag?

Ursprungligen av Mija:

Nu har även mitt konto blivit "uppgraderat" så att SSH försvann. SSL gick också hädan, det känns inte bra.

Jag fick dock en annan text i mitt förvarningsbrev:

1. SSH-åtkomst till ditt konto kommer att försvinna, all administration görs istället genom vår kontrollpanel. SSH lanseras åter i vårt nya system dit samtliga kunder migreras under våren.

Jo, eftersom de gjorde en helomvändning i frågan, efter att först ha bestämt sagt att det inte skulle komma tillbaka, så har det också formulerat om texten.

Ursprungligen av Mija:

Nu måste jag alltså flytta mailen till någon som erbjuder SSL. Några förslag?

Jag antar att du menar SSH, eller menar du uttryckligen SSL?

Jag har använt Oderland en tid, men jag är inte helt nöjd, tycker prestandan verkar svikta ibland. Men de har iaf SSH. Nu väntar jag spänt på att det ska komma tillbaka hos Binero.

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2010-02-09 21:39
Ursprungligen av Adrian B:

Jag antar att du menar SSH, eller menar du uttryckligen SSL?

SSL för in och utgående mail är vad jag behöver, det försvann samtidigt som SSH.

Bevaka tråden