Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Behöver råd inför köp av extern hårddisk

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

En sak jag funderat på som kanske borde fått en separat tråd (men jag struntar i det) är att jag ska inhandla en extern hårddisk dels för att jag oroar mig för att hårddisken i datorn kanske är påväg att krascha. Men också för att jag tänkt använda den för att lagra saker som inte behöver finnas på datorn hela tiden, samt spela in med mitt ljudkort direkt på den.

Mina krav för hårddisken är att den ansluts till datorn via FW800 så jag utnyttjar FW till max, samt att jag kan koppla in mitt ljudkort i den(Firebox) men det är inget krav att den ska kopplas in i en FW800 port. Lagringsutrymmet är inte så viktigt heller sålänge det är över 150 GB bör jag klara mig.

Tack för svar här med

Senast redigerat 2009-11-19 15:19
Ursprungligen av Crossbone:

En sak jag funderat på som kanske borde fått en separat tråd (men jag struntar i det)

Varför struntar du i det? Det är mycket lättare att få svar, och trådarna blir mindre röriga, om man tar en fråga i taget - speciellt när frågorna hör hemma i olika forum.

Nu har jag flyttat ut den här frågan till en egen tråd.

Original-tråden finns här.
http://www.99.se/powerbook-macbook-pro/272557-aer-det-nagot-fel-pa-min-macbook-pro.html

/Mod

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-11-19 16:46

Hur menar du när du säger att du vill använda FW800 men inte nödvändigtvis med en FW800-port? FW800 fungerar endast i FW800-port och kopplar man någonstans i kedjan på en FW400-enhet går alla enheter ner till FW400.

Western Digital MyBook Studio är en populär FW800-HD som jag inte har hört något dåligt om. På t.ex. Macoteket listar de en hel fler del HW800-diskar. Det mesta är i princip samma sak om det är samma specifikationer, men jag skulle avråda ifrån LaCie.

iOmega kör rikgtigt bra diskar av egen erfarenhet.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-11-19 18:55

Ska du lagra saker kan det vara värt att poängtera att den kommer krascha förr eller senare precis som din interna.

Kör på något redundant (dvs. raid).

Ursprungligen av snigel1:

Ska du lagra saker kan det vara värt att poängtera att den kommer krascha förr eller senare precis som din interna.

Kör på något redundant (dvs. raid).

Eller se till att ha en regelbunden backup åtminstone.
RAID är väl att ta i...

Jag säger bara en sak - WD Studio med FW800! Stabil och driftsäker, Tyst! , bra ventillation. Dessutom förformaterad för MacOs! Prisvärd Kvalitet!

1
Bevaka tråden