Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

gmail-konto till Mail?

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Umeå
  • 2009-11-19 10:15

Jag lyckas helt enkelt inte med att få in gmail-kontot i Mail och vet inte var det felar. Kan inte skicka mejl men lyckas ta emot (vissa i alla fall). Har version 2.1.3.

Om jag öppnar Anslutningsgranskaren i Mail står det;

IMAP-konto Anslutningen och inloggningen på servern lyckades.

smpt.gmail.com Kunde inte ansluta till den här SMTP-servern. Kontrollera att nätverksanslutningen fungerar och att du har angett rätt information i Kontoinställningar. Kontrollera också att servern har stöd för SSL. Om den inte har det, avmarkera kryssrutan "Använd SSL" på fliken Avancerat i Kontoinställningar.

Ursprungligen av fridan:

...smpt.gmail.com Kunde inte ansluta till den här SMTP-servern. Kontrollera att nätverksanslutningen fungerar och att du har angett rätt information i Kontoinställningar...

De flesta internet-leverantörer tillåter inte att man använder "externa" SMTP-servrar, utan du måste förmodligen ange leverantörens egen SMTP. Vissa (t.ex Telia) kräver t.o.m inloggning på SMTP.

Ursprungligen av fridan:

smpt.gmail.com

Kan också bero på att du har stavat fel till SMTP. Men det är kanske bara här i inlägget, och inte i ditt mail-konto.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2009-11-19 10:45
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

De flesta internet-leverantörer tillåter inte att man använder "externa" SMTP-servrar, utan du måste förmodligen ange leverantörens egen SMTP. Vissa (t.ex Telia) kräver t.o.m inloggning på SMTP.

Vi har Telia som leverantör. Men innan hårddiskkraschen jag råkade ut för funkade det med gmail i Mail, och då hade jag inte heller skrivit in något annat...

  • Medlem
  • International user
  • 2009-11-19 11:49

Har själv inte märkt av några problem med att använda gmail smtp server när jag har använt Telia. Har ibland fått liknande meddelande (i utlandet) då anslutningen varit för långsam. Jag har dessa inställningar för smtp servern (username syns inte men ska naturligtvis finnas där). Kan dock inte testa att det fungerar då jag är i utlandet.

1
Bevaka tråden