Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Laddning av webbsidor låser sig

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Svalöv
  • 2009-11-18 20:54

Hejsan!

Har den senaste tiden upplevt följande problem. Oftast (2 av 10 gånger) när jag öppna en webbsida(ingen specifik) eller trycker på en länk på en webbsida låser laddningen sig av sidan. I adressfältens höger sida står bara "loading" men ingenting händer. Öppnar jag då en ny flik eller fönster och försöker att gå till samma domän igen, laddas ingenting heller. Andra sidor går dock att öppna.
Jag har upplevt problemet i båda Safari och Firefox. Opera har jag dock inte testat än.
Jag har totalt återställt Safari och även installerat senaste uppdateringen. Detta löser dock inte problemet. Jag har även loggat in på ett annat användarkonto men problemet finns kvar.

Till internet ansluter jag trådlöst via en Linksys WRT54GL som är kopplad till en Linksys AM200 ADSL2+ modem. Jag använder mig av Telia 6-8 Mbits (har drygt 7 Mbit/s ner och drygt 0,9 Mbits upp)

MacBookPro5,5
13" 2.53 Ghz 4GB
Version 10.6.2
Safari 4.0.4
Firefox 3.5.5

Har någon tips om vad jag skulle kunna göra för att lösa problemet.
Tack på förhand! Mathias

Kolla att dina DNS-inställningarna (i din router + dator) är korrekta.

Det kan också vara så att något i din historik är paj, så prova att återställa Safari (inte allting, men förhandsvisningar, cache mm ) kan vara vettigt att prova med först. Sedan kanske lite mera.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2009-11-18 21:53

Testa med ethernetkabel, jämför med trådlöst.
Är det skillnad ?

Ofta kan det vara problem med trådlös. Byt eventuellt kanal (trådlös har flera kanaler)

  • Medlem
  • Svalöv
  • 2009-11-18 22:46

Hejsan! Jag är tacksam för båda svaren.

Jag har återställt hela(valde allt) Safari som dock inte hjälpte. Som sagt har jag samma problem med Firefox också. Jag tror därför inte att det är Safari som det är fel på.

Tror inte hellre att det är DNS-inställingar på modemet är felaktiga. Min Windows dator fungerar nämligen utan problem. På MACen så står min modems IP adress som DNS adress. Jag antar att det är rätt.
Det fungerade tyvärr inte bättre när jag testade Ethernet

Jag vill även nämna att min MBP hart fungerad utmärk med internet innan. Jag gjorde inga ändringar på min nätverk innan problemet uppträdde för första gången. Kanske (jag är inte alls säkert) fick jag problemet i samband med uppgraderingen till 10.6.2. Kan man se någonstans när man har gjort uppgraderingen? Om man inte kan se det vet ni kanske fortfarande när version 10.6.2 släpptes? Jag uppdraperade nämligen omedelbart. Vill veta det pga jag ska kolla om det var ungefär samtidigt med när jag fick detta problem.

Tacksam för allt hjälp. Mvh Mathias

Ursprungligen av nahaase:

...vet ni kanske fortfarande när version 10.6.2 släpptes...

9 november

  • Medlem
  • Svalöv
  • 2009-11-19 08:28

Tack! Jag tror nästan att det står i samband med uppgraderingen. Ska testa idag i ett annat nätverk för att se om samma problem uppstår. Jag återkommer...

  • Medlem
  • Svalöv
  • 2009-11-21 13:02

Det funkar bättre i andra nätverk. Då får jag väl se över mina inställningar!

  • Medlem
  • Svalöv
  • 2009-12-22 20:21

Så nu vet vad som utlöste problemet. Firewallen i mitt Linksys AM200 modem. Jag har nu deaktiverad detta och allt flyter på som vanligt.
Har aktiverad istället aktiverad firewallen på routern och surfandet fungerar fortfarande utan problem.

1
Bevaka tråden