Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Blir galen på seg och eftersläpande mus

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Linköping
  • 2009-10-13 22:39

Har nyligen införskaffat mig en Mac mini (2009 års modell) och blir galen på den oprecisa och eftersläpande känslan på musen. Jag har en trådlös Mighty Mouse och har även provat en trådbunden mus och känslan är den samma. Det här har _inget_ att göra med inställningar av acceleration eller andra parametrar (har provat både SteerMouse och USBOverdrive) utan seghetskänslan beror på att muspilen släpar efter. Pilen börjar röra sig lite efter man har börjat röra musen och stannar lite efter man har slutat röra den.

Ett synnerligen intressant fenomen är att eftersläpningen är markant större i nedre högra hörnet av skärmen än den är i övre vänstra.

Det kan finnas flera tekniska orsaker till fenomenet:
1. Trådlösa möss kan ha en fördröjning i kommunikationen. Förkastar den teorin eftersom min trådbundna mus har precis samma kassa känsla.

2. DVI-ingången på plattskärmar kan ha en fördröjning. Ibland ganska stor vilket gör att många datorspelare föredrar VGA-porten. Förkastar även den teorin eftersom båda mina plattskärmar funkar utmärkt utan fördröjning på mina PC-burkar.

3. En låg uppdateringsfrekvens på skärmen borde rimligtvis ge en högre eftersläpning än en högre frekvens. Båda mina plattskärmar snurrar i 60Hz (som de flesta plattskärmar) och som sagt. Det funkar utmärkt på PC. Men på macen funkar det skit.

4. Mac minin kräver adaptrar för att kopplas till andra skärmar än Apples egna med displayport. Vad jag vet så har tex adaptern mini Displayport -> DVI både hårdvara och mjukvara i sig vilket förstås kan leda till fördröjningar. Jag använder miniDVI-porten med adaptern miniDVI->DVI och denna borde ju rimligtvis inte ha något sådant i sig. Det är ju bara en liten DVI som blir en stor.

Jag har surfat runt en hel del och fått bekräftat att jag definitivt inte är ensam om åsikten att känslan i musen är seg, fast ingenstans har jag hittat någon som har gått till botten med problemet och försökt analysera det. Många skyller på Mighty Mouse, men problemet ligger ju inte där uppenbarligen. I vilket fall så är det jäkligt störigt.

Ni som inte upplever det här problemet, hur ser era system ut? Jag har inte haft möjlighet att testa en Appleskärm direkt kopplad till mini-displayporten. Har heller inte kunnat testa hur det skulle funka att köra VGA istället för DVI. Jag har gått runt i en macbutik här i Linköping och känt på lite möss (dock ingen mac mini) och känslan har varit precis som det ska, dvs en absolut direkt känsla av kontroll och precision.

/Jonas

  • Medlem
  • International user
  • 2009-10-19 13:23

Jag har upplevt att musen blir seg när jag använder Minins wlan (G-standard i mitt fall) allt för häftigt. Har för mig att jag läst att BT och wlan (G) kommunicerar på delvis samma frekvenser; varav störningen.

Alternativt att det är fysiska ting som hindrar kommunikationen mellan dator och mus. Testa att röja undan lite kring datorn - det kan hjälpa.

Det är mina gissningar.

  • Medlem
  • Linköping
  • 2009-10-21 09:15

Tack för tips!

Jag har dock testat att stänga av allt trådlöst i min närhet. Router, Minins wlan, flyttat på mobiltelefoner, stängt av trådlös telefon, mm mm. Men inget hjälper. Och om det nu hade gjort det så hade det ju knappast varit acceptabelt ändå. Vi lever ju i ett alltmer trådlöst samhälle.

Och som sagt. Musen funkar perfekt på min WinXP-laptop utan fördröjning och med allehanda trådlösa signaler snurrandes i etern.

  • Medlem
  • Linköping
  • 2009-11-18 16:46

Jag har forskat vidare i mitt musproblem och delar med mig lite av mina resultat.
Orsaken till den sega muskänslan är 3 saker.

1. Bluetooth-räckvidden på MacMinin är usel, eller så är det fel på min MacMini. Jag tänker iaf reklamera den. Om man installerar utvecklingsverktygen så får man med en applikation för att testa bluetoothprestanda. Med detta verktyg märker jag att om jag är längre bort från datorn än 30cm så försämras mottagningen/sändningen otroligt mycket. Med musen inom 30cm från datorn så blir rörelsen mjuk och utan hack (men fortfarande med en seg fördröjd känsla vilket beror på andra orsaker). Längre bort än 2 meter ger mycket skakiga prestanda. (musen funkar bra på min andra dator på 10meters avstånd).

2. Uppritningen av muspilen är synkad med uppdateringsfrekvensen på skärmen (oftast 60Hz för plattskärm). Om man räknar lite på det så innebär det att muspilens uppritning kan hamna någon cm eller mer efter det verkliga uppmätta läget om man drar musen snabbt över skrivbordet. Detta gör att muspilen fortsätter en lite bit efter man har stoppat musen vilket gör det svårt att pricka rätt vid snabba rörelser. Detta kan man testa genom att köra programmet Quartz debug (utvecklingsverktyg) och stänga av BeamSync. Prova att flytta ett fönster snabbt över skärmen och titta på både muspilen och fönstrets rörelse. Fönstret kommer att ligga _före_ muspilen! Dvs, den registrerade muspositionen är _inte_ den man ser när man tittar på muspilen.

3. Macens musaccelerationsalgoritm har tydligen ändrats i och med skiftet från OS 9 till OS X (enligt källor på nätet). Den aktuella kurvan i OS X, gör att musen upplevs ha en seg och sirap-lik respons.

Det enda jag kan göra något åt lär ju vara bluetooth-problemet (om det gud förbjude inte är en "feature" på alla mini-macar med dålig bluetooth vill säga).

/Jonas

Det låter som en dåligt ansluten BT-antenn. Har en likadan mus utan några som helst problem i OS X. Som all data kommunikation så frågar den om, om den inte uppfattar kommandot och det kan göra att den verkar seg.
Att WiFi och BT delar frekvenser är i sig ett problem som inte Apple kan göra något åt. De delar dessutom frekvenser med mikrovågsugnar, trådlösa övervakningskameror, trådlös överföring av video, trådlösa ljudsystem med slavfunktioner och en hel massa andra applikationer. Så finns sådana i närheten kan de störa.

Trådlöst är bekvämt men i dagens trådlösa värld kan inte funktion garanteras.

Men i ditt fall är det säkert fel på Minin.

Senast redigerat 2009-11-20 06:42
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-11-19 21:35
Ursprungligen av Örjan Borgström:

Trådlöst är bekvämt men i dagens trådlösa värld kan inte funktion garanteras.

Men i ditt fall är det säkert fel på Minin.

Prova att ställa upp din dator i en "störningsfri" zon.. Tja, så långt som möjligt från störande element som det är möjligt för att se om det gör någon skillnad..

1
Bevaka tråden