Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Min Mac Mini-mediacenterlösning

Tråden skapades och har fått 37 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • International user
  • 2009-06-26 17:14

Jag har plitat ihop en ganska omfattande beskrivning av min Mac Mini-baserade mediacenterlösning. Den beskriver hur jag gjorde, vilka komponenter jag använde samt fallgropar och tips.

Den är i sin första version inte tänkt som en komplett så-här-gör-du-guide utan mer en samlingsplats för var man ska söka info om komponenterna.

Detta är adressen:

http://blajblu.wordpress.com/2009/06/25/macmediacenter/

Det är den guide jag själv skulle ha behövt innan jag började med projektet.
Hoppas den kan vara någon till hjälp

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2009-06-26 17:46

Trevligt. Detta bokmärkar jag.

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2009-06-26 21:39

Hade ju smugit sig in lite skräp med arv från MS där, Plex. Kommer aldrig att hamna i någon av mina burkar. Annars var det en utförlig och fin redovisning. Applåder för det.

Ursprungligen av MatsOlov:

Hade ju smugit sig in lite skräp med arv från MS där, Plex. Kommer aldrig att hamna i någon av mina burkar.

Om definitionen av skräp är att programmet (XBMC) från början skrevs för en Microsoft-plattform, för att sedan portas till både GNU/Linux och OS X så tror jag att man går miste om många bra saker. XBMC och Plex ligger helt klart i toppen vad gäller mediacenterlösningar, oavsett plattform.

Try it, you might like it.

</offtopic>

Ursprungligen av staed:

Om definitionen av skräp är att programmet (XBMC) från början skrevs för en Microsoft-plattform, för att sedan portas till både GNU/Linux och OS X så tror jag att man går miste om många bra saker. XBMC och Plex ligger helt klart i toppen vad gäller mediacenterlösningar, oavsett plattform.

Try it, you might like it.

</offtopic>

Jag håller med. Plex är inte perfekt, men det är mycket bättre an alla andra alternativ jag testat. Att såga det med hänvisning till Microsoft känns aningen överdrivet.

Sällan man ser en så bra och trevlig redogörelse. Tack för läsningen, den bokmärks! Befriande fri från tramsiga kommentarer om Apple kontra MS också.

Stor eloge för att du så vänligt och tydligt delar med dig av dina erfarenheter och kunskap! Du är en förebild

Tackar för en suverän genomgång som passar mig perfekt då jag går i liknande tankar...

Hur stor är problemet med svpefrekvenserna egentligen? Med risk för att vara helt ute och cykla, matar inte en vanlig gammal klassisk DVD-spelare tv:n med en PAL-signal?

Spelar det någon roll hur man ansluter minin? Jag kan köra både HDMI eller VGA mot min TV men har inte en aning om det spelar någon roll...

Kan man verkligen inte köra över frekvensvalen i minin (om man nu vet att ens TV grejar att ta emot en signal med högre frekvens)?

/Dragan

  • Medlem
  • International user
  • 2009-06-29 23:38
Ursprungligen av jonas.pavletic:

Hur stor är problemet med svpefrekvenserna egentligen?
/Dragan

Tack för all positiv respons! Det värmer!

Det är knappt märkbart, men anstänger man sig så märker man det som ett svagt flimmer. Om du någon gång för hundra år sedan satt vid en dålig CRT-skärm, förstår du vad jag menar. Flimret brukar kunna märkas extra väl om du riktar blicken på väggen vid sidan av tv:n och inte tittar direkt på den.

Ursprungligen av jonas.pavletic:

Med risk för att vara helt ute och cykla, matar inte en vanlig gammal klassisk DVD-spelare tv:n med en PAL-signal?

Spelar det någon roll hur man ansluter minin? Jag kan köra både HDMI eller VGA mot min TV men har inte en aning om det spelar någon roll...

Kan man verkligen inte köra över frekvensvalen i minin (om man nu vet att ens TV grejar att ta emot en signal med högre frekvens)?

/Dragan

Moderna tv-apparater fixar idag både ntsc och pal och Minin visar troligtvis bara de inställningar som funkar bra. Det kan vara så att VGA-porten funkar bättre för TV:n/Minin; det har jag inte haft möjlighet att testa pga att jag dels inte har någon sådan konverterare, dels inte tror att 2009-modellen av Mini KAN skyffla ut analog VGA via DVI eller MDP (har för mig att jag läste det någonstans).

Det är möjligt att SwitchResX fixar "frekvensvalen", jag vet ännu inte. Jag vet att min tv klarar HDMI/VGA i 75 Hz men likt förbaskat finns det inget sådant val under bildskärmsinställningar.

Ledsen att jag inte kan ge några uttömmliga svar.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-10-13 13:43
Ursprungligen av jonas.pavletic:

Hur stor är problemet med svpefrekvenserna egentligen? Med risk för att vara helt ute och cykla, matar inte en vanlig gammal klassisk DVD-spelare tv:n med en PAL-signal?

Såg att jag inte hade uppdaterat den här tråden med mina framsteg inom "svepfrekvensområdet" (se bloggen):

Det som orsakade flimret var att jag hade bakgrundsljuset ("backlight") neddraget till ett minimum. Anledningen till detta var att jag störde mig på tv:ns bleeding - som jag minskade med det lägre ställda bakgrundsljuset - och det var tydligen detta som orsakade/framhävde flimret.

Med bakgrundsljuset uppdraget till ca 60% har jag inget flimmer what so ever - dock viss bleeding.

Hatten av för en strålande genomgång.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2009-07-26 13:03

Perfekt guide. Tack för den!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-10-13 00:50

Supersnyggt! Bokmärks på stubinen.

Bra guide för mig som går i mediacenter-funderingar. Stort tack för att du delar med dig.

Riktigt bra guide!

Den sidan gillas skarpt.

Sparad! Tack!

En fråga, jag har precis samma teve och en något äldre mini.

Har du försökt lösa problematiken med HD-filmer i 24p och det lilla rycket som kommer en gång i sekunden speciellt vid panoreringar. Jag har läst att lösningen ska vara att ställa in datorn i en multipel på 24 t ex 48 Hz eller 72 Hz istället för 50 eller 60 när man tittar på HD?

Har inte vågat testa med SwitchresX på egenhand - ännu.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-10-19 13:08

Jag har inte haft chans att se på speciellt många HD-filmer på min burk. Dock har jag aldrig upplevt några hack vid panoreringar (bortsett från några små i Planet Earth). Så jag skulle tippa att det är prestandarelaterat snarare än frekvensrelaterat.

Så nej - tyvärr - jag har inte gjort några sådana tester, eftersom jag inte har några problem med hackande panoreringar.

Avslutningsvis kan jag säga att varken DisplayConfigX eller SwitchResX har funkat speciellt bra när jag har testat, så hoppas inte allt för mycket på dem.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-10-20 19:59

Instämmer givetvis att det är en suverän sammanställning. Bokmärke här med.

Två frågor:

* Du hade också gjort prestandatester med HD. Har du gjort tester med extern hårddisk? Jag tänkte sätta upp något liknande men köra en extern disk istället för byta den interna. Min teori är att det då räcker med en USB2 då den i alla fall levererar 10 MB per sekunder vilket blir åtminstone 80 Mbit. Men det kanske finns någon annan hake..?

* Är det någon speciell anledning att du valde DVI istället för Mini Display Port?

  • Medlem
  • International user
  • 2009-10-20 23:13

Mina svar till Oloff:

1. Jag har en 250 GB FW800 LaCie-disk ansluten till Minin, men den lever om så mycket att jag försöker att undvika att få den att spinna igång.
Alla HD-filmer i mitt test, bortsett från "Killer sample", låg på Minins interna 5400 rpm-disk. "Killer sample"-klippet låg på FW800-disken, som jag tror är en 7200-varvare.

2. Eftesom det följde med en Mini DVI till DVI-adapter med Minin så tyckte jag det var den enklaste lösningen. Jag vill minnas att det inte fanns någon Mini MDP till HDMI i våras när jag beställde min konfiguration, så det blev den billigaste och enklaste lösningen istället. Och den funkar ju prima

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-10-25 18:10

Tack för svaren. Jag skall testa med USB2 disk jag har innan jag expanderar. Hoppas på att USB2 funkar bra för det blir det billigaste.

Jag är också intresserav att höra hur folk har löst problemet med 1080p24! Folk som säger att det är prestandarelaterat har fel och är uppebarligen inte känsliga för judder. Att INTE skicka ut signalen i 24hz eller en multipel utav det innebär just 3:2 pulldown och judder (för material med 24fps, majoriteten av allt HD-material)

Jag vill så gärna slänga ut min popcorn hour och använda en mac mini som mediacenter men så länge detta inte fungerar är det bara att glömma. Folk verkar ju använda Mac Mini som mediacenter till höger och vänster, hur löser ni detta problem?

Jag vill alltså uppnå följande: (såsom popcorn hour fungerar)
Om filmen jag spelar upp är 23.976fps skall utsignalen automatiskt vara 1080p24
Om filmen jag spelar upp är 25fps skall utsignalen automatiskt vara 1080p50
Om filmen jag spelar upp är 29,97fsp skall utsignalen automatiskt vara 1080p59.94
Om filmen jag spelar upp är 30fps skall utsignalen automatiskt vara 1080p60

Går detta med mac minin?

EDIT: förutsätter givetvis att man har en bildvisare som klarar av att KORREKT ta emot och behandla signalen. Många tv-apparater från typ 2007 säger enl. spec att dom klarar 1080p24 men det enda dom gör är att dom kan ta emot 1080p24 signal. Sedan behandlas den i tvn och voila, judder!

Väldigt bra genomgång! Min gamla Mac mini G4/1.25GHz är för långsam för att spela filmer i HD 1920x1080 så jag får en lite nyare Intel Core2Duo senare ikväll. Blir kul att börja testa!

Får min nya Mac Mini om ett par veckor, då ska den ersätta min Popcorn Hour. Antagligen med Plex, kul att se att andra här på 99.se jobbar med samma lösning. Måste bara hitta ett bra BT tangentbord och mus till.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-11-16 18:28
Ursprungligen av Stefan Strandberg:

Får min nya Mac Mini om ett par veckor, då ska den ersätta min Popcorn Hour. Antagligen med Plex, kul att se att andra här på 99.se jobbar med samma lösning. Måste bara hitta ett bra BT tangentbord och mus till.

Intressant! Jag har tänkt skaffa någon typ av mediaspelare (hårddisk-/WiFi-försedd DVD, BD eller liknande) till mina föräldrar som är allt annat än teknikhajar. Den trevligaste lösningen, i mitt tycke, vore självklart en Mini-lösning, precis som min. Men en sådan är ju inte gratis, utan rätt dyr om man ska vara krass.

Så jag har funderat lite på de lite billigare alternativen som jag nämnde. Bland annat Popcorn Hour har jag sneglat på. Det skulle vara intressant att höra dina motiv Stefan, varför du byter från PH till en Mini-lösning

  • Medlem
  • Gävle
  • 2009-11-16 20:00

Behöver ett bättre betalt jobb så jag oxå kan köpa en ny Mac Mini!

Själv har jag löjligt lågt ljud från Mac Mini till receivern. Måste dra upp receivern till 9an för att få "normal ljudnivå" på en film. Kanske är det för att jag har en "vanlig" ministereoplugg--rca (svart och röd) men jag trodde inte det skulle vara nödvändigt med sån där digital ljudkabel (eller vad det nu heter)...

  • Medlem
  • 2009-11-17 20:54
Ursprungligen av sjovall:

Själv har jag löjligt lågt ljud från Mac Mini till receivern. Måste dra upp receivern till 9an för att få "normal ljudnivå" på en film. Kanske är det för att jag har en "vanlig" ministereoplugg--rca (svart och röd) men jag trodde inte det skulle vara nödvändigt med sån där digital ljudkabel (eller vad det nu heter)...

... och jag får asahög volym ut från Minin, så jag måste sänka volymen rejält på receivern för att inte väcka hela huset när jag tittar på nattfilm. Har en sån där digital ljudkabel mellan, och då kan man tydligen inte påverka volymen ut från Minin...

Ursprungligen av wlao:

... och jag får asahög volym ut från Minin, så jag måste sänka volymen rejält på receivern för att inte väcka hela huset när jag tittar på nattfilm. Har en sån där digital ljudkabel mellan, och då kan man tydligen inte påverka volymen ut från Minin...

Precis, en digital-signal är en digital-signal och den går varken att höja eller sänka utan är konstant.

  • Administratör
  • Lund
  • 2009-11-27 09:56
Ursprungligen av sjovall:

Själv har jag löjligt lågt ljud från Mac Mini till receivern. Måste dra upp receivern till 9an för att få "normal ljudnivå" på en film. Kanske är det för att jag har en "vanlig" ministereoplugg--rca (svart och röd) men jag trodde inte det skulle vara nödvändigt med sån där digital ljudkabel (eller vad det nu heter)...

jag upplever samma sak, fast det beror på vilken film. ibland är det skit samma att man maxar receivern, brusar bara mer, och ljudet förblir halvlågt

Bevaka tråden