Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Äntligen QuickTime Pro för alla i Snow Leopard?

Tråden skapades och har fått 25 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

MacRumors skriver att det verkar som om Apple äntligen släpper lös QuickTime Pro-funktionerna för alla.

Detta har länge varit en av de fånigaste, onödigaste och mest störande detaljer i Mac OS X i mina ögon, att Apple tagit betalt för funktion som borde vara en del av systemet. Under en lång tid gick det inte ens att få fullskärmsläge utan att köpa QuickTime Pro.

Läs mer: Apple to Integrate 'QuickTime Pro' Features into Snow Leopard?

Good! Det kan ju ändå inte ha varit en vital inkomstpost för Apple :-D. QTpro får man med FCP etc - och enkelheten att uppdatera till pro för andra - med alla serienummer som nätet flödar över av - gör att jag länge inte förstått varför Apple bemödat sig om att sälja pro för 200 spänn. Av gamma slentrian skulle jag tro. Ingen orkade peta i systemet :-D.

Nå - QTpro är ett fenomenalt verktyg. En fundamental hub för alla som sysslar med video. Jag använder QTpro varje dag.
Hade pro ingått redan i Leopard så hade många fråge-trådar på detta forum inte funnits :-D.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-02-09 23:24

QuickTime Pro var det löjligaste och snålaste som Apple någonsin har gjort. Det var onödigt när dom började med det i MacOS 8 och det blev inte bättre i och med Mac OS X. Att QuickTime 7 hade fullskärmsläge var en sensation.

Hoppas att det är sant i alla fall.

//Rob

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2009-08-23 17:25

Bara de inte tar bort några funktioner nu när den blir gratis.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-08-23 22:58

Super!!

Tur att man hann köpa sig ett ex. då av QuickTime Pro, innan det släpps fritt!!

Hamnar i min låda för Apple-nostalgi…

- Torkel

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-08-23 23:38

Fast de har ju tagit bort alla pro-funktionerna. Köpte man Quicktime för profunktionerna så kommer man inte vara nöjd med Quicktime 10. Förstår inte hur de tänker här.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-08-23 23:50
Ursprungligen av acke:

Fast de har ju tagit bort alla pro-funktionerna. Köpte man Quicktime för profunktionerna så kommer man inte vara nöjd med Quicktime 10. Förstår inte hur de tänker här.

Quicktime 7 kan installeras extra om man nu skulle behöva några utav de gamla funktioner.

//Rob

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-08-24 10:22
Ursprungligen av Robo-X:

Quicktime 7 kan installeras extra om man nu skulle behöva några utav de gamla funktioner.

//Rob

Jo men vad är det för konstig förvirrande Windows-lösning? Jag hoppas på att de bara inte hunnit lägga in de funktionerna och att de kommer i Quicktime 10.1

Ursprungligen av planB:

Precis vad jag misstänkte.

Men det skulle kunna vara så här: Köper man en videoprodukt som Apple tillverkar så finns fortfarande alla avancerade exportfunktionerna kvar som man känner igen från "Export using Quicktime". Däremot kanske man inte kommer åt dessa funktioner med en Adobeprodukt, t.ex. Man kan rentav tänka sig rent generellt att inköp av annan Appleprodukt inom audio/video enabl'ar Quicktime Pros gamla funktioner. Bara en teori.

Som jag har förstått det så finns ju alla funktioner kvar men då eftersom Quicktime 7 fortfarande finns med i spelet. Vad man vill är ju att ha alla funktioner i Quicktime 10. Som sagt, hoppas på de funktionerna i och med 10.1 men antagligen kommer de när Apples pro-program anpassas för Quicktime 10 och resten av teknikerna i Mac OS X 10.6.

Tror inte på att de behåller Quicktime-funktionerna bara för Apples egna program. Det vore självmord.

Ursprungligen av Tobias Bergius:

Vadå, blir det inte Quicktime X i och med Snow Leopard?

Edit: Haha, romerska siffror är inte min starka sida va ...

Vad jag vet så finns inte X:et med någonstans i Mac OS X 10.6 utan det tår bara 10.

Vadå, blir det inte Quicktime X i och med Snow Leopard?

Edit: Haha, romerska siffror är inte min starka sida va ...

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2009-08-24 09:17

Precis vad jag misstänkte.

Men det skulle kunna vara så här: Köper man en videoprodukt som Apple tillverkar så finns fortfarande alla avancerade exportfunktionerna kvar som man känner igen från "Export using Quicktime". Däremot kanske man inte kommer åt dessa funktioner med en Adobeprodukt, t.ex. Man kan rentav tänka sig rent generellt att inköp av annan Appleprodukt inom audio/video enabl'ar Quicktime Pros gamla funktioner. Bara en teori.

Jag tror inte det är meningen att man ska ha TVÅ QT installerade - en 10 och en 7. Det låter absurt.
Jag tror inte att alla pro-codecs (DVCproHD, XDCAM, IMX, etc etc) finns i grundutförandet - dom tillkommer med en pro-app som planB säger.
Så - egentligen händer inget - vi har ett QT och ett QTpro även i fortsättningen. fast dom kallas inte så och man kan inte köpa loss QTpro separat. Det enda som egentligen händer är att QTbas - som kommer med alla Macar och även finns för PC - har MERA funktioner och codecs. Men inte alla.

En del codecs kostar licenspengar och skulle Apple licenciera alla miljoner Macar dom säljer så skulle det påverka vinstmarginalera med en procent - och det går ju inte :-D. Köper man en pro-app av dom så har dom lagt på licenspengen i det priset.

Sen...90% av alla dessa miljoner Mac-ägare vet ju inte ens vad XDCAM är för något. Apple kan lugnt skala bort sådant godis utan att jorden skakar.

Om man däremot bara kan komma över hela QT-paketet genom att köpa en pro-app av Apple - och inte längre kunna köra Premiere eller Avid - DÅ tar det hus i helvete. Men då är det faktiskt upp till Adobe och Avid att slänga med licenserna. Det är ju egentligen inte Apples sak att tillhandahålla alla världens codecs så att folk kan köra konkurenters mjukvara på Macar.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2009-08-24 10:48

Men om man vill exportera via QT med Adobes produkter måste man väl likväl skaffa QTPro 7?

Edit: nåväl. Bara det går att använda QT X som QT Pro - via betalning eller vad som helst - så är jag nöjd. iMovie är perfekt för mina behov, och får jag inte samma exportmöjligheter via QTPRO jag har i dag blir jag bedrövad.

Senast redigerat 2009-08-25 12:01
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-08-25 14:16
Ursprungligen av planB:

Men om man vill exportera via QT med Adobes produkter måste man väl likväl skaffa QTPro 7?

Edit: nåväl. Bara det går att använda QT X som QT Pro - via betalning eller vad som helst - så är jag nöjd. iMovie är perfekt för mina behov, och får jag inte samma exportmöjligheter via QTPRO jag har i dag blir jag bedrövad.

Du kan inte använda QT X som QT Pro. Den är helt strippad på Pro-funktionerna förutom att du kan trimma ett klipp och några Exportfunktioner (Film, iPhone och iPhone Mobile). iMovie använder sig av gamla Quicktime så du har kvar alla Exportfunktioner men allt från att exportera till att få fram Export-fönster, menyer osv går långsammare.

För hoppas att Quicktime-teamet har prioriterat att koda Quicktime 10 för Windows istället för att fylla på med alla Pro-funktionerna och att de kommer i Quicktime 10.1.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2009-08-25 15:17
Ursprungligen av acke:

Du kan inte använda QT X som QT Pro.

Nej det förstår jag, men då vill jag kunna installera QT Pro separat. ELLER att installation av iMovie aktiverar Pro funktioner hos QT X.

Edit: jag använder idag iMovie 08 och exporterar alltid med Quicktime till .mov med mina egna inställningar. DEN MÖJLIGHETEN vill jag absolut ha kvar, inte jävla fasta, standard inställningar.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-08-25 15:26
Ursprungligen av planB:

Nej det förstår jag, men då vill jag kunna installera QT Pro separat. ELLER att installation av iMovie aktiverar Pro funktioner hos QT X.

Ok, kanske jag som läste dåligt. Du kan installera Quicktime 7 som val. Har du Quicktime 7 Pro installerad så installeras den automatiskt och iMovie hämtar upp alla pro-funktioner (i Quicktime 7 Pro) inne i iMovie.
Antingen kommer en gratis uppdatering till iLife 09 som använder sig av Quicktime 10's pro-funktioner för export eller så kommer det i iLife '10.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2009-08-25 20:09
Ursprungligen av acke:

Har du Quicktime 7 Pro installerad så installeras den automatiskt och iMovie hämtar upp alla pro-funktioner (i Quicktime 7 Pro) inne i iMovie.

Ja det är så jag använder det nu och det fungerar så bra att jag inte för mitt liv kan vara utan det. Jag var rädd att QT X skulle vägra ha en äldre version vid sin sida.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2009-08-26 11:32
Ursprungligen av acke:

Du kan installera Quicktime 7 som val. Har du Quicktime 7 Pro installerad så installeras den automatiskt och iMovie hämtar upp alla pro-funktioner (i Quicktime 7 Pro) inne i iMovie.

Vet du hur man installerar QT7 i SL? Jag har den inte som installationfil utan registrerade den förinstallerade som fanns i Tiger. Eller finns den där någonstans vid sidan av QT X i grundinstallationen av SL?

EDIT:

hittade svaret:

Installationsfilen till QT7 verkar finnas på DVDn enligt detta inlägg:

http://forums.macrumors.com/showpost.php?p=8336383&postcount=4

phew...!

.

Senast redigerat 2009-08-26 11:51
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-08-26 12:58
Ursprungligen av planB:

Installationsfilen till QT7 verkar finnas på DVDn enligt detta inlägg:

Det kan jag bekräfta till 100% att den gör.

Jo, Apple bör släppa en vettig QT för Windows - hittils är det en pinsam historia. Ex: En QT-fil med ett av världens idag vanligaste videoformat - DV - kan inte spelas av QT-player i Windows utan omfattande artefakter och en bild som är obeskrivbar. Detta är bara ETT exempel.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-08-26 11:23

Jag tror (och hoppas) att de använt sig av samma (dåliga) taktik när de skrev om Quicktime som när de gjorde om iMovie.
Komplett omskrivning med ganska få funktioner för att sedan lägga till funktioner lite i taget. I det här fallet troligen i Quicktime 10.x-uppdateringar. Det är jag övertygad om.

Drömmen vore en knapp som heter Avancerat eller ett meny-val som heter Cut-room (el nått) som låter en ta in filmen i ett mer avancerat "rum" där man kan göra allt som man kunde i Quicktime 7 och lite till. Alla avancerade funktioner som väldigt få använder sig av är out-of-sight men samtidigt kraftfullt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-09-06 13:08

Finns en del gömda inställningar i Quicktime X:
Hardmac.com : Le "Macbidouille" in English - Hidden Preferences in Quick Time X

Tycker jag talar för att gamla Pro-funktioner kommer trilla in en efter en i 10.x-uppdateringar.

Ursprungligen av acke:

Tycker jag talar för att gamla Pro-funktioner kommer trilla in en efter en i 10.x-uppdateringar.

Det skulle jag också tro, utifrån hur Siracusa beskrev Quicktime X. Vi är mitt i en övergång helt enkelt.

  • Medlem
  • Alingsås
  • 2009-09-22 07:19

Någon som vet hur jag får tillbaka Quicktime Pro som plugin i Safari? Stör mig nåt grymt på att inte kunna spara ner filer från webben. Istället kommer det hemska svarta interfacet från QuickTime X upp.

En av de grejer som jag börjat uppskatta som jag verkligen saknar i QuickTime 10 är "Ljud/bildreglage" där man kan ändra pitch och tempo, var riktigt bra funktion som nu är borta, dessutom massa exporteringsfunktioner som tagits bort... blir nästan lite arg till och med. Vet någon ett bra alternativ till dessa funktioner?

Man har givetvis kvar gamla QTpro. Nya QT är bara en simpel spelare - än så länge. Den använder jag inte alls. Att reglagen sitter i bild måste väl ändå vara en hjärnsläpp hos Apple?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-08-29 18:42

Lite intressant läsning om Quicktime och AV Foundation.
The present and future of post production business and technology Introducing AV Foundation and the future of QuickTime

Han har även skrivit en del om vad han trro kommer hända med Final Cut Studio osv.

1
Bevaka tråden