Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur lär jag Macen hur den skall bete sig med extern skärm?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Kan man lära Macen att göra på samma sätt varje gång jag ansluter en extern skärm, eller ännu hellre hur den skall göra vid olika skärm-individer?

Jag menar alltså som exempel att när jag ansluter min Samsung så vill jag att mina fönster blir större än som de blir när jag öppnar MacBooken. Jag vill också att de ställer sig till vänster på skärmen varje gång.

Som det är nu måste jag ändra fönsterstorleken varje gång vilket är ett litet irriterande i-landsproblem.

Vore toppen om man kunde lära maskinen detta, särskilt om det går att göra olika för olika skärmar.

Finns det verkligen ingen lösning på mitt problem?

Ursprungligen av kjellebelle:

...när jag ansluter min Samsung så vill jag att mina fönster blir större än som de blir när jag öppnar MacBooken....

Om vi börjar med att reda ut vad du menar med "fönster"?

- Menar du bara Finder-fönster? Och i så fall - menar du ett fåtal fönster/mappar som du ofta öppnar, eller menar du alla Finder-fönster generellt?

- Eller menar du även applikationer, och deras fönster och paletter - att de ska öppnas på olika ställen beroende på vilken skärm du för tillfället använder?

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Om vi börjar med att reda ut vad du menar med "fönster"?

- Menar du bara Finder-fönster? Och i så fall - menar du ett fåtal fönster/mappar som du ofta öppnar, eller menar du alla Finder-fönster generellt?

- Eller menar du även applikationer, och deras fönster och paletter - att de ska öppnas på olika ställen beroende på vilken skärm du för tillfället använder?

Jag menar framför allt applikationer, typ Mail, Firefox, adressbok odyl. I andra hand kommer Finderfönster.

Ska vi stänga denna diskussionen eller finns det en lösning?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-11-17 08:55

Mig veterligen finns det ingen lösning. Kan också vara därför nästan ingen svarat i tråden. Skulle dock vara ganska bekvämt om det gick att lösa.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-11-17 10:43

"Spaces"…?

Har mekat för lite med just "Spaces" för att bedöma om man där kan specificera arbetsytor/skärm…

Någon annan som vet…?

- Torkel

1
Bevaka tråden