Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kan ej öppna iWeb

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Alingsås
  • 2009-11-17 09:18

Får snart panik, hade lite strul med iWeb igår, ville inte publicera sidan ordentligt och idag får jag inte ens upp programmet. När jag klickar på iWeb ikonen så står det "Öppnar...." Men sen händer inge mer, står iWeb uppe i menyraden och en blå plupp under ikonen men kan ej få upp själva sidan.

Kan någon hjälpa mig, är inte någon datakunnig person men något jag verkar lyckas med är att krascha/förstöra alla datorer jag kommer i närheten av....:'(

//Malin med tummen mitt i handen när det gäller datorer!!!

Ursprungligen av _malin_:

...hade lite strul med iWeb igår...

Beskriv gärna lite närmare det där strulet du hade, och kanske vad du gjorde precis innan det strulet började.

Berätta gärna också vad du har provat för att själv försöka lösa problemet.

Lämna gärna lite grundinformation också, t.ex vilken datormodell det är, vilken version av OSX du kör, vilken version av iWeb du kör, osv.

Har du provat att starta om datorn?

  • Medlem
  • Alingsås
  • 2009-11-17 09:35

Har försökt att starta om datorn ett par gånger, så mycket annat än det vet jag inte vad jag kan göra för att få igång det, som sagt så är det här med datorer inte riktigt min grej.

Har inte gjort nåt speciellt innan det började strula, har även en finsk och en engelsk sida och det gick bra att publicera dem men när jag skulle publicera den svenska sidan så ville den inte göra de.

Har en MacBook Pro, Mac Os X version 10.6.1 och iWeb 09 version 3.0.1, om jag nu hittat rätt uppgifter..

Ursprungligen av _malin_:

Har en MacBook Pro, Mac Os X version 10.6.1 och iWeb 09 version 3.0.1, om jag nu hittat rätt uppgifter..

Ett tips är att börja med att uppdatera till 10.6.2.

  • Medlem
  • Alingsås
  • 2009-11-17 09:47

Okej, kan det vara de som strular till det? Kan nämligen inte göra det just nu...Jobbar på båt och dom har blockat så man kan ej downloada nånting eller uppdatera...:/

Ursprungligen av _malin_:

...kan det vara de som strular till det?...

Nej, förmodligen inte. Men det är alltid lättare att utgå från en fullt uppdaterad dator, när man ska felsöka.

  • Medlem
  • Alingsås
  • 2009-11-17 10:15

Okej, men gjorde ett försök med att göra en uppdatering och än så länge verkar det lovande, dock står det att det kommer att ta ca. 2 timmar innan den hämtat de 2 objekten...Inte de snabbaste internet vi har ombord. Men hoppas iaf på att det skall fungera!

  • Medlem
  • Alingsås
  • 2009-11-17 12:21

Kunde ej uppdatera till det, så nu vet jag inte vad jag skall göra. Finns det nåt annat jag kan pröva?
Hittade detta då jag googlade om just iWeb, kan detta fungera? Isf var hittar jag de?

"Testa med att radera com.apple.iweb.plist
Det brukar hjälpa mot vissa fel när det inte går att starta ett program"

(Som sagt så har jag inte haft så mycket att göra med datorn själv utan de var mitt ex som fixa allt och jag som använt den de, kanske borde skaffa en handy-man...)

Verkar även vara strul med fonter med iweb.

"Disabling Hoefler font worked for me but then my site was messed up so I quit iWeb and enabled Hoefler, validated the font and reopened iWeb. That seems to have worked. My site is now back to normal."

Apple - Support - Discussions - IWEB 09 sfwordprocessing plugin ...

  • Medlem
  • Alingsås
  • 2009-11-17 19:28

Okej, säger inte mig mycket men finns det inget jag kan göra?
Bara att hitta ett nytt program och börja från noll eller? J*vla datorer!!

  • Medlem
  • Alingsås
  • 2009-11-21 09:30

Ingen som har några tips? Bara att lämna in s*iten eller?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-11-21 17:58

Det låter inte alls som att det är något fel på din dator som sådan eller som att du har "förstört den". Däremot kan det vara något krångel med programmet iWeb eller möjligtvis med iLife-paketet i allmänhet.

Eftersom det står "iWeb" uppe i menyraden betyder det att programmet ändå har startat. När du då pekar med muspekaren uppe i menyraden - byts pekaren då ut mot en roterande pekare (badboll)? I så fall har programmet slutat att svara/"kraschat" och man bör försöka lista ut varför det slutar att svara så fort det har startat. Om pekaren inte förändras när du pekar i menyraden - testa då att välja t.ex. menyn Fönster > iWeb.

Ett standardknep som ofta hjälper mot kraschande/icke startande program är att radera det programmets inställningsfil (.plist-fil) och därmed återställa programmet. Det är detta vanliga tips du har stött på när du har sökt runt. De flesta filer med namn som slutar på .plist hittar man i /Bibliotek/Preferences och i ~/Bibliotek/Preferences (sökvägar som börjar med / innebär att de utgår ifrån hårddisken, Macintosh HD. Sökvägar som börjar med ~ utgår ifrån din hemmapp, huset). Filen com.apple.iweb.plist hittar du alltså om du går in i huset > Bibliotek > Preferences.

Hjälper detta inte, finns det massor med annat man kan kolla upp och testa. Det finns andra filer man kan testa att slänga, typsnittskonflikter likt den pepparkaka nämner som man kan försöka lösa, man kan installera om iLife-paketet från originalskivorna, man kan i värsta fall installera om systemet, etc, etc. T.ex. kan du efter att du har försökt öppna iWeb, öppna verktygsprogrammet Systemmeddelanden. I detta program kan man leta upp CrashReporter-loggen för iWeb och se exakt vad systemet rapporterar för fel i samband med att iWeb kraschar. Genom att tolka felbeskrivningen där kan man eventuellt få några fler tips om vad man behöver göra.

Så ge inte upp - det finns alltid sjuka mängder saker man kan testa för att få saker att fungera.

  • Medlem
  • Alingsås
  • 2009-11-21 20:04

Tack Rajje!
Lyckades hitta den .plist-filen innan idag och så raderade jag den, visste inte vad det skulle göra men de var att vinna eller försvinna och ja de fungerade! Skit glad och helt förstummad över att jag själv hittade den filen!
Men tack alla för hjälpen iaf, hoppas verkligen att det ska fungera ett tag framöver nu iaf!

Hornbachkänslan - "jag har gjort et själv" är en go känsla.
När man rotat med ngt och faktiskt klarat av att lösa det.

malin, du spar väl regelbundet dina filer ngn annanstans än enbart på din interna disk va?
Ngn form av backup är ju mer eller mindre nödvändig - annars kan du få vara med om en dag när din maskin strular så du måste ta fram en backupkopia.

  • Medlem
  • Alingsås
  • 2009-11-21 20:58

Ja, och när jag, fatta JAG löst nåt med datorn, ett under har skett!

Hmm, nja bilder har jag sparade på en extern hårddisk men det är lite sämre med det andra, har i och för sig "bara" hemsidan som är nåt jag skulle sakna om datorn kraschade. Men tack för att du sa det, skall spara den där nu med direkt! Kanske kan vara bäst så, iaf när det gäller min tur och elektronik!

Ursprungligen av _malin_:

Ja, och när jag, fatta JAG löst nåt med datorn, ett under har skett!

Hmm, nja bilder har jag sparade på en extern hårddisk men det är lite sämre med det andra, har i och för sig "bara" hemsidan som är nåt jag skulle sakna om datorn kraschade. Men tack för att du sa det, skall spara den där nu med direkt! Kanske kan vara bäst så, iaf när det gäller min tur och elektronik!

Ser att du nyss kommit hit till 99, vi är ju en bunte knäppgökar som huserar här.
kan du inte skriva lite om dig själv under "presentationer" ? Vi är en hel hög som är nyfikna på dig.
Har du bytt (byttat säger de i skåne) från PC til mac är du en sk "Switcher" och då finns det en tråd man kan skriva - hur och varför man bestämde sig för att köra Mac istf det där fula operativet som 90% av alla människor envisas med att köra.

Än en gång, välkommen hit.

  • Medlem
  • Alingsås
  • 2009-11-22 21:24

Tack så mycket! Skönt att de finns fler knäppgökar, ska ta och slänga ihop ett par rader i min presentation! I´m a Switcher and I´m damn proud of it!

1
Bevaka tråden