Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mac Pro seg efter RAM-uppgradering

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej uppgradera min mac pro (Första 8coren som släpptes) från 4 gig i ram till 8. Tycker datorn var snabb innan men ville ge den lite extra flås. Efter uppgradering har datorn pendlat från trött till "almost dead". Jag hade 1x2g i översta Risern och 1x2g i undre Risern. Sen köpte jag ett 4gigs kit i form av 2st 2x2g. Dessa två satte jag i översta Risern som då blir full. Jag har kolla på nätet och det verkar som man ska ha minnerna på detta sätt. Använder man 6dimm platser ska det då altså finnas 2 tomma på nedesta Risern.

Jag tänkte att snowleopard skulle hantera ram minnet bättre så jag köpte en uppgradering från leopard och installera den igår...Det hjälpte ju inte heller. Som sagt kan den kännas lite trött och gå jobba på till att bli tokslö och ta 10min och öppna ett photoshopdokument som ska ta 12sekunder och öppna. Hade var lätt och testat och tabort minnerna men nu kan det ju bero till viss mån av snowleopard oxå..

Kan det bero på att jag skulle ha alla 1x2g minnen på ena risern och 2x2g på den andra?? eller kan jag fått några dåligt kompatibla minnen? Jag har beställt orginalminnen så det ska ju bara funka...Några idéer? Har massa saker som ska ut så jag behöver få ordning på macen Asp!

MVh
Joel Arvidsson

Hur ser det ut om du går till Applemenyn -> Om den här datorn -> Systeminformation.

Kolla under minnen så att allt ser vettigt ut. Visas alla minnen? Är dom av samma typ?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-11-16 23:31

Ja macen hittar alla minnen och inga error. Tyvärr är väl min kombination med 6 använda dimplatser det sämsta efter att ha för lite minne. 4 dimplatser verkar vara det optimala som jag förstår det. Finns det nåt apple "orginal" minne? Jag vet att jag betalade minst dubbelt så mycket för 4gig när jag köpte de första 4 jämtemot andra ramminnen.

Så här sitter minnerna nu
DIMM Riser A/DIMM 1: 1 GB
DIMM Riser A/DIMM 2: 1 GB
DIMM Riser B/DIMM 1: 1 GB
DIMM Riser B/DIMM 2: 1 GB
DIMM Riser A/DIMM 3: 2 GB
DIMM Riser A/DIMM 4: 2 GB
DIMM Riser B/DIMM 3: 0 GB
DIMM Riser B/DIMM 4: 0 GB

Jag fick det och funka igår. Jag testade och ta ut de nya ramen och då funka allt som det skulle. Sen tog jag ut de gamla och satte i de nya ramen i Riser A:1, A:2. Kollade och då funka det bra. Sen satte jag i 1g vadera i A:3, A:4. Sen 1g i vadera B:1, B:2 och det funkade bra.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2009-11-18 22:02

Man ska montera i speciellt ordning så att det blir rätt. Inte som andra enklare Macar.

Mac Pro är speciellt och därefter väldigt dyrt...

1
Bevaka tråden