Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vilket senaste OSX klarar gamla iMac av?

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Tjena

Jag har två st gamla iMac från 2002, Power PC G4
15", 700 Mhz , 256Mb ram.
17", 800 Mhz , 512 MB ram.
De körs just nu med OsX 10.3.9

Tänkte passa på att fråga ifall någon vet vilket senaste OSX den klarar av utan att sega?
Eller ska jag till och med nedgradera den?

Hittade denna sida
15" iMac G4/700 MHz
Som står att 10.5 har ingen officiell support

/Tack

Officiellt krävs minst 867 MHz G4 för Leopard (10.5).

Båda datorerna skulle nog fungera bra med Tiger (10.4).

Och oavsett om du ligger kvar i 10.3 eller uppdaterar till 10.4, så skulle de nog behöva lite mer minne - åtminstone den som bara har 256 MB.

EveryMac.com kan du hitta uppgifter om minimum- och maximum-OS för alla Macar.

Senast redigerat 2009-10-05 13:22

Tumregeln är att ju nyare system desto snabbare. Kör alltså så nytt du kan (Tiger för båda dina iMacar). Men för att det skall rulla på hyfsat bör du helst ha 1GB eller mer. I nödfall 768MB. 256MB skulle jag kalla oanvändbart t.o.m. för 10.3 (min iBook levererades med 10.3 och 256 MB och det var banne mig helt värdelöst för allt som krävde mer än ett program öppet i taget).

RAM Memory Upgrade: Dell, Mac, Apple, HP, Compaq. USB drives, flash cards, SSD at Crucial.com är praktiskt för att kolla upp vilken typ av minne som passar - och en fingervisning om vad det kan kosta.

Computer memory upgrades for Apple iMac (G4-700) Desktop/PC from Crucial.com
Computer memory upgrades for Apple iMac (G4-800) Desktop/PC from Crucial.com

Tyvärr verkar det vara uråldriga PC133-minnen i laptopmodell (SODIMM) vilket drar upp priset och ner valfriheten/tillgängligheten.

Tack för de snabba svaren.

Talade också med macforum hur det står till med minnen till dessa. Dels var de svåra att få tag på och priset är högt. Max storleken var på 512 MB. Det är synd att mitt 512 Mb extraminne "ersätter" 256:an som redan sitter i....
Men nu vet jag iallafall att 10.4 är gränsen.

Finns det möjligen någon inställning för att sänka visuella effekter och därmed öka prestandan?

Ett tips om du skall ha tag i minne är att kolla lite på blocket/tradera. PC133 SO-dimm är nog inte så svåra att hitta.

Här har vi tex. en som säljer 2st 512:or
PC-DELAR, minne, laddare , Ipod m.m | Skåne | Blocket

1
Bevaka tråden