Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mac Pro kan få exklusiv ny processor från Intel

Tråden skapades och har fått 21 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Detta stod i svenska MacWorld. Låter spännande. Undrar om den har stöd för LightPeak?

Mac Pro kan få exklusiv ny processor från Intel - MacWorld

  • Medlem
  • International user
  • 2009-10-15 12:17
Ursprungligen av The Real Viking:

Detta stod i svenska MacWorld. Låter spännande. Undrar om den har stöd för LightPeak?

Mac Pro kan få exklusiv ny processor från Intel - MacWorld

Hoppas att priserna justeras nedåt också. Växelkursen på nuvarande Mac Pro är inte helt fördelaktiga för oss som vill köpa av svensk ÅF.

Hoppas att Intel's X25 SSD-drives kommer att kunna läggas till som BTO! Förstår inte varför nuvarande Mac Pro skall vara utan SSD?

Hur som helst så har jag väntat ett tag på att få köpa mig en Mac Pro, men nu verkar senaste iterationen av Intels Xeon vara pågång, hoppas inte väntan blir allt för lång
Detta plus en prisjustering nedåt och jag kommer att förbeställa mig en så fort den dyker upp i Apple Store.

Ursprungligen av PutteSWE:

Hoppas att priserna justeras nedåt också. Växelkursen på nuvarande Mac Pro är inte helt fördelaktiga för oss som vill köpa av svensk ÅF.

Hoppas att Intel's X25 SSD-drives kommer att kunna läggas till som BTO! Förstår inte varför nuvarande Mac Pro skall vara utan SSD?

Hur som helst så har jag väntat ett tag på att få köpa mig en Mac Pro, men nu verkar senaste iterationen av Intels Xeon vara pågång, hoppas inte väntan blir allt för lång
Detta plus en prisjustering nedåt och jag kommer att förbeställa mig en så fort den dyker upp i Apple Store.

Intels's X25 SSD-drives borde givitvis vara med som BTO, även Blu-Ray drives med mjukvara att spela upp krypterade Blu-Ray filmer (köpfilmer).

En prisjustering nedåt ökar dessutom försäljningen och är ett måste då förhållandet mellan kronan och dollarn har ändrats till kronans fördel.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2009-10-15 16:55
Ursprungligen av PutteSWE:

Hoppas att priserna justeras nedåt också. Växelkursen på nuvarande Mac Pro är inte helt fördelaktiga för oss som vill köpa av svensk ÅF.

Hoppas att Intel's X25 SSD-drives kommer att kunna läggas till som BTO! Förstår inte varför nuvarande Mac Pro skall vara utan SSD?

Hur som helst så har jag väntat ett tag på att få köpa mig en Mac Pro, men nu verkar senaste iterationen av Intels Xeon vara pågång, hoppas inte väntan blir allt för lång
Detta plus en prisjustering nedåt och jag kommer att förbeställa mig en så fort den dyker upp i Apple Store.

X25 blev väl tillbaka dragen efter den lanserats och i flera månader var den omöjlig att få tag på. Sun drog tillbaka sina SSD-leveranser också då det kommit ut att det fanns ganska stora problem med intels ssd-serie generation 2.

Minns du inte vad Steve sa? "Blu-ray is a bag of hurt"

Ursprungligen av Johan S:

Minns du inte vad Steve sa? "Blu-ray is a bag of hurt"

Jodå, jag minns väl vad han sa, Johan

Jag personligen tror att situationen är annorlunda nu när licenshanteringen har ändrats och blivit billigare. Så 'Blu-ray is a bag of hurt' gäller nog inte längre... Men vem vet hur Apple resonerar... de gillar iTunes Store lite väl mycket, men jag tycker att Blu-ray och iTunes Store kompletterar varandra väldigt bra.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-10-18 20:33

Intels X25-firmware hade en bugg där datan på disken blev korrupt om du satte hårddisklösenord i BIOS på en PC. Inget som rör Mac och ny firmware kom snabbt ut för att lösa saken. Intel's SSD är helt klart den bästa (prestanda per krona) SSD för konsumenter som vill ha SATA-disk till OS och program.
De måste dock fixa fram en ny hårddisktray att montera 2.5" SSD i. På den nuvarande måste man ju sätta upp dem med buntband och andra mindre snygga lösningar som jag sett...

Bluray klarar jag mig utan, verkligen inget jag vill betala extra för. Film kollar jag på TV'n. Så jag hoppas att de håller bluray som BTO för att hålla nere priset, lägger hellre krut på CPU och minne.

En sak som borde bytas ut är grafikkortet med. G120 är gammalt skräp i dagsläget. ATI's nya generation är något som apple borde satsa på kanske? Vet dock inte om de fått ut något kort i samma prisklass som G120 ännu, men det borde väl vara löst till efter årsskiftet då nya Mac Pro lär bli aktuell. Jag vill ha dubbla displayports!

Ursprungligen av PutteSWE:

Intels X25-firmware hade en bugg där datan på disken blev korrupt om du satte hårddisklösenord i BIOS på en PC. Inget som rör Mac och ny firmware kom snabbt ut för att lösa saken. Intel's SSD är helt klart den bästa (prestanda per krona) SSD för konsumenter som vill ha SATA-disk till OS och program.
De måste dock fixa fram en ny hårddisktray att montera 2.5" SSD i. På den nuvarande måste man ju sätta upp dem med buntband och andra mindre snygga lösningar som jag sett...

Apple borde snart designa om moderkortet och datorhuset så det finns ett särskilt ställe där man skjuta in flera 2.5" SSD, på ett snyggt sätt utan fler kablar.

Ursprungligen av PutteSWE:

Bluray klarar jag mig utan, verkligen inget jag vill betala extra för. Film kollar jag på TV'n. Så jag hoppas att de håller bluray som BTO för att hålla nere priset, lägger hellre krut på CPU och minne.

Jag håller med om att Blu-ray bör i dagens läge komma som BTO, så länge blu-ray är dyrare än DVD. En dag kommer de att sjunka så kraftigt att det i princip hamnar i samma nivå som dagens DVD, då kan Blu-ray bli en standard komponent.

Ursprungligen av PutteSWE:

En sak som borde bytas ut är grafikkortet med. G120 är gammalt skräp i dagsläget. ATI's nya generation är något som apple borde satsa på kanske? Vet dock inte om de fått ut något kort i samma prisklass som G120 ännu, men det borde väl vara löst till efter årsskiftet då nya Mac Pro lär bli aktuell. Jag vill ha dubbla displayports!

Jag själv ser fram emot ATI's nya kort 5870 och NVidias 300 serie.

När skall PC tillverkarna överge BIOS och då över till EFI (flera moderna PC servrar kör EFI)? Den dagen det sker, kan vi flytta grafikkorten mellan PC och mac utan att behöva flasha om dem!

Ursprungligen av The Real Viking:

Jag själv ser fram emot ATI's nya kort 5870 och NVidias 300 serie.

När skall PC tillverkarna överge BIOS och då över till EFI (flera moderna PC servrar kör EFI)? Den dagen det sker, kan vi flytta grafikkorten mellan PC och mac utan att behöva flasha om dem!

Den dagen då vi helt går över till 64-bit system då 32-bitarsversionerna av Windows ej har stöd för EFI (Nu kan visserligen EFI köra en instans av BIOS så som macarna gör för att boota Windows).

Finns otroligt bra adaptrar för 2,5" enheter till Mac Pro. Apple borde släppa en egen där man får in två stycken 2,5"-enheter i en 3.5"-plats tycker jag.

Jag hoppas även att Apple fixar i samtliga framtida datorer så att man kan få ljud över DisplayPort. Då skulle vi kunna använda t.ex. Mac Mini med DisplayPort till HDMI adapter utan extra ljudkabel.

Gärna två Mini DisplayPortar i samma grafikkort för Mac Pro datorer.

Jag är väldigt besviken på Apple att ljudet inte förs med i DisplayPort, trots att DisplayPort har stöd för detta. Detta tycker är ett dundertabbe av Apple.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-10-19 12:46
Ursprungligen av The Real Viking:

Jag är väldigt besviken på Apple att ljudet inte förs med i DisplayPort, trots att DisplayPort har stöd för detta. Detta tycker är ett dundertabbe av Apple.

Håller med. Här hade de kunnat göra en lösning lika smidig som HDMI så man kan koppla in 1 sladd från datorn till skärmen eller TV (med adapter men det kan jag köpa). Enkelt och bra men nej.

När kommer denna feta nya MacPro? Köper nytt på jobbet i januari :-).

(såg nu i artikeln att man snackar om januari...det passar ju bra)

Det lär dröja innan MacPro kommer att uppdateras. Det beror på att de nya cpuerna inte kommer att finnas i konsument produkter förrän slutet på 1:kvartal 2010 eller rent av början på 2:kvartal 2010, vilket gör att jag gissar på att MacPro kommer till WWDC om vi tittar rent tidsmässigt. Men jag hoppas att jag har fel!
Problemet är att en sådan cpu kostar ca 2200-2800$ st. = 16500 - 21000 st

En MacPro dual sex core cpuer för 23995 ink moms med 6 GB ram 1333 Mhz m.m. Sedan med student rabatt så får man en för 20995 kr Mums! säger jag bara!

Senast redigerat 2009-10-19 11:35

När kommer nya Mac Pro

Hej, Är ny här på sidan och behöver köpa Mac Pro för att klippa RED material. Någon som vet när nästa generation kan tänkas komma?

Det vet bara 50 pers inom Apples topp. Gissningar pedlar mellan januari 2010 och maj/juni 2010. Jag gissar på nya i januari, men nya med superprocessorn i maj/juni (WWDC). Alla gissningar är lika goda.

Ursprungligen av Marius:

Hej, Är ny här på sidan och behöver köpa Mac Pro för att klippa RED material. Någon som vet när nästa generation kan tänkas komma?

Rykte: 8 kärnigt processor för Mac Pro?

Electronista hade en intressant artikel. En 32 nm 8 kärnigt processor släpps till våren. Kanske den kommer som BTO i kommande Mac Pro uppdatering:

Intel: eight-core and 32nm Xeons on track for March | Electronista

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-04-15 22:45

D va ju ett himla sug efter dom nya MacBook Pro-arna....

Känns som det inte ens viskas om kommande Mac Pro...

Är ingen intresserad av dessa?
Själv har jag velat uppgradera i ett halvår nu..

Då det inte ens diskuteras känns det vääääldigt långt bort..

Perkele.

Inga nya rykten om eventuell ny MacPro?

Ursprungligen av Hunter78:

Inga nya rykten om eventuell ny MacPro?

Jo, här är ett rykte om att det kommer en ny, och förhoppningsvis billigare, instegsmodell med Core i7-processor.

i7 Mac Pros Coming? | Cult of Mac

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-04-16 11:46
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Jo, här är ett rykte om att det kommer en ny, och förhoppningsvis billigare, instegsmodell med Core i7-processor.

i7 Mac Pros Coming? | Cult of Mac

Virrig artikel dock....

Fortfarande väldigt lite rykten om MacPro och det känns mer som spekulationer vad det i teorin kan vara än en klassisk rykte.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-05-09 11:03

Jag har läst att det inte är Apple själva som utvecklar logicboard m.m. i Mac Pro, utan att det är självaste Intel. Apple står nog endast för design av chassie m.m.?

Anyways så gissar jag (utan någon större insikt i Intels fab) på att det är tillgängligheten på 32nm Gulftown Xeon som håller oss tillbaka.

Det skall bli väldigt intressant vad grundkonfigurationen kommer att innehålla för komponenter.

1
Bevaka tråden