Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kungliga biblioteket ska bevara Internet - leveransplikt för stora aktörer

Tråden skapades och har fått 20 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Publicerat Internetmaterial från tidningar, förlag, radio och TV ska i fortsättningen "levereras" till Kungliga Biblioteket för framtida bevarande. Privatpersoner och bloggar slipper hanteringen men dom stora aktörerna kommer omfattas av en lagstadgad leveransplikt. Exakt hur materialet ska levereras framgår inte.

2011 dras detta igång och från 2013 ska systemet vara i full drift.

Sören Öman heter den statliga utredaren som kommit fram till detta.
Varför man inte använder en vanlig sökmotorspindel som t ex Google eller förträffliga http://www.archive.org/ framgår inte heller.

Läs mer på DN:
http://dn.se/kultur-noje/nyheter/natartiklar-ska-in-till-kungliga-biblioteket-1.995581

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2009-11-16 16:34

Det måste väl då vara ett komplement till deras projekt Kulutrarw3 som ju har kört några år.
Om Kulturarw3 - Kungl. biblioteket
Iofs förstår jag varför, då framtida forskning annars riskerar att bli snedvriden om endast tryckta källor finns kvar, men på samma gång känns det hela lite panikartat. De klarar inte att bevara digitalt material, något måste göras. Detta är lösningen från 40-talisterna

Undra hur mycke Sören Öman kan om teknik

  • Medlem
  • Haparanda
  • 2009-11-16 17:15

Jag skummade departementsskrivelsen. Verkar vara krångligt och dessutom att bara databasfält som innehåller redaktionellt material behöver levereras som pliktexemplar.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2009-11-16 17:52

Tänker de sätta en en rejäl anonym ftp dit man laddar upp datan, eller sätter de upp web services som man laddar in all data i?

Det jag inte förstår hur man ska få in dynamiskt innehåll. Jag som driver serverplattformen på Sundsvalls Kommun kommer alltså behöva fixa någon form av load av datan på hemsidorna in till detta troligtvis. Men hur ska dynamiskt data laddas in? Ska jag dumpa databasen och skicka en dump av vår idag 60GB stora sitevision-databas?

Hur ska detta gå till om mjukvara som inte har möjlighet för online-export? Ska man kanske wgetta sidan, då får man inte tillgång till all data, bara länkad data. Och sedan ladda upp den kanske?

Den där tölpen som gjorde det där förslaget har inte förstått hur dynamiskt innehåll fungerar. Det är ju inte så att när man laddar upp innehållet på en sida kan man parsa det till en server hos KB. Allt användargenererad data blir ju aningen komplicerad att flytta iväg.

Det är roligt när kostymnissar ska försöka greppa det här med IT. Men man måste väl ändå se det positivt. I o m detta erkänner de ju i alla fall att "det här med data" är här för att stanna

Ta skärmdumpar och skriva ut på papper?

  • Medlem
  • 2009-11-17 08:14
Ursprungligen av johan_tanying:

Ta skärmdumpar och skriva ut på papper?

... lägga utskriften på ett träbord, fotografera dem och faxa in bilderna...

Ursprungligen av wlao:

... lägga utskriften på ett träbord, fotografera dem och faxa in bilderna...

Låter som Vägverket, där alla ritningar på broar fortfarande mikrofilmas trots att de är digitala hela kedjan från skapande till byggarbetsplatsen... Men en A1-kopia ska minsann Vägverket ha för mikrofilmning. Suck...

Dom kan ju alltid skicka bilderna bit-per-bit via telegrafi på kortvåg och spela in på 8-tums band.

Mikrofilm är nog inte en så dum ide i alla fall, just för att det är ganska svårt att säkerställa att man kan läsa någon digital information om tex 50 år.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-11-17 22:10
Ursprungligen av Taz_1999:

Mikrofilm är nog inte en så dum ide i alla fall, just för att det är ganska svårt att säkerställa att man kan läsa någon digital information om tex 50 år.

Det där är ju ett sedan åtminstone ett decennium tillbaka ett rätt välkänt problem. Är det någon som vet vad som har hänt på den fronten sedan dess? Den ständigt ökande mängd information som ska bevaras för framtiden gör väl ändå att den långsiktiga lagringen så småningom kommer att vara digital. Har det presenterats några alternativ till CD/DVD som väl i dagsläget får anses som det mest beständiga lagringsmediet?

Jag minns att IV för ett antal år sedan hade en artikel om något slags 3 dimensionell (typ hologram) optisk lagring som skulle vara framtiden både när det gällde kapacitet och beständighet. Möjligt att jag minns fel.

Nej, självklart vet ju inte Kungliga Biblioteket något om arkivering och långtidslagring. De har ju bara hållit på sen 1661...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-11-17 16:26

Grymt bra att någon tar ansvar för att bibehålla informationen. Men som Bj... säger det kanske skulle vara bra om man valde bra befintliga lösningar

Om man tar en titt i utredningen så hittar man förklaringar till varför automatiserade lösningar såsom Kulturarw inte räcker till.

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2009-11-17 19:29

Det är _stor_ skillnad på syrafritt papper och dynamiska HTML-sidor som bara finns "on demand".
När det gäller långtidslagring av information på nästan vilket medium som helst förutom digitala sådana litar jag blint på KB.
Betänk att arkiv-Sverige vägrar ta emot digitalt material pga svårigheterna med arkivbeständigheten. Alla dokument som skall till landsarkiven skall inkomma på arkivbeständigt papper skrivet med arkivbeständigt bläck eller toner. Så är det bara, och det finns bra anledningar.

Men då är det väl bara att vi skriver ut hela internet! Vad är problemet?!

Ursprungligen av Johan S:

Men då är det väl bara att vi skriver ut hela internet! Vad är problemet?!

All porr, ska det skrivas ut på en färg- eller monoskrivare ?

LCR

Inte helt lätt men inte omöjligt...

Lite bakgrund:
Statens ljud och bildarkiv och Kungl. biblioteket KB, blev en myndighet januari 2009. SLBA hade viss erfarenhet av insamling från nätet - SLBA har i egen regi samlat in tex svenska musikartisters utlägg på nätet genom nedladdningar (alltså musik som inte getts ut på annat sätt) och KB har mycket riktigt Kulturarw3 som samlar toppdomänen .se

Givetvis en inte helt enkel uppgift att samla på dynamiskt material och det är knappast möjligt att "fullständigt" samla in webben av ovan nämnda orsaker. Men det är känt sedan länge att bibliotek och arkiv inte längre endast passivt kan vänta på pliktexemplar av böcker trycksaker och tv-program längre, utan snarare aktivt måste söka upp informationer (hemsidor, tjänster medietyper på nätet osv) som vi och användarna tror är intressanta för framtiden.

Samtidigt pågår nationella och internationella samarbeten (archive.org är med) där arkiv, universitet, bibbliotek och även en rad nätleverantörer försöker hitta gemensamma lösningar för att spara så mycket av vår näthistoria som möjligt. Det är ju inte alltid viktigt vem som har materialet utan snarare att materialet är tillgängligt och "säkert" i den bemärkelse att det är äkta vara.

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2009-11-17 21:43

Japp, på syrafritt papper med arkivbeständig toner.
Jag börjar med "http://www.a.se", "http://www.aa.se" och "http://www.aaa.se" imorrn och skickar in

För egen del är jag evinnerligt glad åt Riksarkivet och deras pappersarkiv. Jag klantade bort en gammal hemmanskarta, 80 år gammal. På riksarkivet fanns -Originalet- som lantmätaren upprättade runt 1930, och jag kunde därifrån få en suveränt snygg och skarp kopia av kartan. Tack Riksarkivet, för att ni sparar gamla dokument!

Jag är rätt säker på att om ytterligare 80 år kommer Riksarkivet att återigen kunna göra en ny kopia av kartan, däremot kan jag inte för mitt liv få fram det exjobb jag själv skrev ihop för en jämförelsevis kort tid sedan.

1
Bevaka tråden