Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Behörighetsproblem i Snow Leopard

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-11-16 13:59

Någon som har haft behörighetsproblem i SL? Själv sitter jag med ett antal filer där jag inte kan ändra rättigheter på något vis… Det går inte heller att lägga till nya användare eller användargrupper i inforutanför att komma runt problemet. Den enda användare som har läs/skrivrättigheter just nu är _unknown vilket alltså inte är till speciellt stor hjälp.

Och jodå - jag har kört alla upptänkliga verktygsprogram (Skivverktyg, Onyx, DiskWarrior osv). Filerna är alltså låsta, och jag vill låsa upp dem. Men jag lyckas inte få till det med någon av mig känd metod. FInns det något program som kan återställa standardbehörigheter eller liknande?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-11-16 14:09

De programmen du beskriver låser vad jag vet inte upp filer eller behörigheter. Kolla BatChmod istället.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-11-16 14:32

OK, tackar acke - kollar in det bums.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-11-16 14:35

Hmm, såg att det inte specifikt stödjer Snow Leopard, bara Leopard. Vågar man köra det ändå tro, eller bör viss försiktighet iakttas…?

Ursprungligen av rasta:

Hmm, såg att det inte specifikt stödjer Snow Leopard, bara Leopard. Vågar man köra det ändå tro, eller bör viss försiktighet iakttas…?

Funkar bra, har testat själv.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-11-16 14:57

Toppen, nu lyckades jag låsa upp filerna. Stort tack!

  • Medlem
  • Täby
  • 2009-11-16 15:35

Bra att veta, jag har använt BatChmod en del under 10.5 men då fungerar det under 10.6 också, nice!

  • Medlem
  • International user
  • 2009-11-17 15:15

för att åter igen köra mitt mantra...

kör du med ett migrerat konto från Leopard?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-11-17 15:19
Ursprungligen av juanito:

för att åter igen köra mitt mantra...

kör du med ett migrerat konto från Leopard?

Jo, visserligen. Men det är bara några få specifika filer som bråkar, allt annat funkar som det skall. Jag vet att man egentligen bör skapa nya konton när man byter system, men jag har helt enkelt inte haft den tiden att flytta över all info manuellt, det tar bra många timmar dessvärre… Men nu löste sig det hela ju, så allt är lugnt:-)

1
Bevaka tråden