Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tredjepartslurar med mikrofon (3G)

Tråden skapades och har fått 28 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej på er.

Har läst diskussionerna kring ämnesrubriken. Det är mycket snack om att V-Modas är skit och att Sennheisers MM50 är bra. Men där emellan har jag svårt att hitta några (i femhundrakronorsklassen). Är det bättre att köpa ett par vanliga lurar och sätta dit en micadapter? Eller ska jag lägga mer pengar? Eller har ni några förslag på andra lurar som jag har missat med mic?

Oerhört tacksam för era svar.

/C

Skullcandy

Jag kör med ett par Full Metal Jacket - iPhone från Skullcandy, finns på Åhlens och likande.

Coola och bra har mick och olika storlekar på proppen man ska ha i örat.

Kolla på Skullcandy Europe

  • Medlem
  • Kramfors
  • 2008-10-19 17:57

Köpte ett par Sennheiser CX300 för 275:- som jag sedan lödde på på orginalsladden.
Eftersom jag inte hittat några vita hörlurar med mic/fjärr på.
Inte alls svårt och väldigt bra resultat tycker ja det blev. Finns mängder av filmer på youtube som visar hur man ska göra.

  • Medlem
  • Nordmaling
  • 2008-11-06 11:47
  • Medlem
  • Nordmaling
  • 2009-08-10 11:40

En ny 3GS förtjänar ett nytt headset. En bra start på veckan är då när webhallen skickar ut mail att min order är färdig att hämtas. På vägen till jobbet tutar jag förbi och hämtar mitt nya Image S2M headset från Klipsch som har fått grymt bra recensioner i USA. Vad kan jag säga, det här är kanske det bästa headsetet jag någonsin lyssnat på som inte kostar skjortan ( 2000kr+ ). Isoleringen är så förbannat bra, då ska man tänka på att jag har lite "mongo" öron och knappt får in en del "in-ear" lurar. Ljudet, wow! Jag lyssnar på otroligt mycket hip-hop men ibland slinker även lite Månz Zelmerlöv in och lurarna låter otroligt på båda sorternas genre.

Jag kan inte mer än rekommendera dessa!

  • Medlem
  • Hillared
  • 2009-11-02 20:37

Jag kan bara hålla med, har själv ett par Klisch S4i som jag köpte för ett tag sedan. Ypperlig passform, man kan ha dem inne i flera timmar och det känns bara bekvämt. Ljudet är mycket trevligt, klart och rent. Dessa kostar dock runt 1100:- på Apple Store, men jag får säga att än så länge är dessa lurar värda pengarna.
Det enda jag har lite strul med dem är att mikrofonen hänger i mitten så att säga, det går 2 lika långa sladdar från den med en hörlur i vardera ände, vilket gör det lite krångligt ibland om man vill ha den på ena sidan av huvudet (om man sätter den lite högre upp för att lättare kunna komma åt kontrollen via kragen). Men förutom det är de riktigt trevliga. Det jag undrar med dem nu är var man kan beställa utbyteskuddar, har mailat Klipsch för några veckor sedan, men inte fått något svar än.

Om man sedan pratar lurar i 500-kronorsklassen så får jag rekommendera Nocs NS200B, kostar 399:- på Teknikmagasinet, använder dual flange-kuddarna på dem och de sluter till bra och för fram ett bra ljud, inte lika rent som Klipsch S4i, men riktigt bra i den prisklassen i min mening. Dessa har micen på den högra hörlurskabeln, vilket gör att den kommer längre upp mot ansiktet/käken och därmed är lättare att komma åt om man vill byta låt, svara mm. Något som för mig är lite bekvämare än lösningen på Klipsch S4i.

Ursprungligen av FnuX:

En ny 3GS förtjänar ett nytt headset. En bra start på veckan är då när webhallen skickar ut mail att min order är färdig att hämtas. På vägen till jobbet tutar jag förbi och hämtar mitt nya Image S2M headset från Klipsch som har fått grymt bra recensioner i USA. Vad kan jag säga, det här är kanske det bästa headsetet jag någonsin lyssnat på som inte kostar skjortan ( 2000kr+ ). Isoleringen är så förbannat bra, då ska man tänka på att jag har lite "mongo" öron och knappt får in en del "in-ear" lurar. Ljudet, wow! Jag lyssnar på otroligt mycket hip-hop men ibland slinker även lite Månz Zelmerlöv in och lurarna låter otroligt på båda sorternas genre.

Jag kan inte mer än rekommendera dessa!

  • Medlem
  • 2009-11-02 12:10

Bra lurar men väldigt klen slad. Min kaninjävel tuggade av sladden på mina med ett bett. Det blir kanin-ragu till helgen.

  • Medlem
  • Nordmaling
  • 2009-11-02 20:20

haha :)..Jag tvivlar på att det kvaliten av sladden som spelade en stor roll i det hela. Tror nog att dom ger kaninen vilka par lurar som helst så åker nog sladden ändå

Jag har hunnit nöta ut inte mindre än fem olika lurar sen jag skaffade iPhone. Kablarna är det stora problemet. Det blir liksom glapp eller dör helt. På kyrkogården ligger numera två Creative EP-630 och två EP-630i och idag dog mina Nocs. Nocsen har väl varit bäst hittills om man bortser från att mikrofonen alltid är vänd åt fel håll så att man får hålla i sladden när man pratar för att inte den man pratar ska behöva lyssna på omgivningen istället...

Finns det några lurar så håller lite längre än några månader? Jag är inte ovarsam med mina lurar och jag rullar inte sladdarna runt telefonen eller så när jag inte lyssnar...

  • Medlem
  • Nordmaling
  • 2009-11-10 22:43

Du kan inte gå fel med ett par Klipsch, vare sig det är S4i ( 995:- ) eller s2m ( 695:- ). Dom vinner över alla andra lurar i hästlängder. Har haft mina länge nu och inga problem. Positiva är ju att skulle något hända så har du 2 års utbytesgaranti på dom.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-11-11 12:13

Klipsch S4i för 855 kronor på DustinHome med frakt för studenter.

Fick mina idag min reaktion på dessa är

Negativt:
De är väldigt stora, de sticker ut ur öronen kan se ganska roligt ut om någon tittar rakt emot ditt ansikte. Om man jämför med Apple In Ear lurar så sticker dem ut mer än dubbelt så mycket. Sedan så hade jag verkligen läst på för lite om dessa. Knappsatsen är väldigt långt ner på sladden du kan INTE byta låt eller svara på ett enkelt sätt om du har kläder på dig. Jag har jacka ute nu när det är kallt, sladden har man inte utanför jackan utan under. Så kom ihåg du kan inte svara då eller byta låt. Och framför allt om det ringer så måste du göra följande. Först öppna jackan ta ut sladden, svara, sedan låta jackan vara öppen så du fryser, eftersom om du stänger jackan och har micken under hör den andra inte dig alls. Det är fruktansvärt tråkigt. Synd att en sådan liten sak skapar så stora problem. En annan sak med knappsatsen, knapparna är runda och väldigt små samt utstickande. Det kan bli stora problem om man är lite stressad över att svara då man kan trycka fel, eller om du är lite svettig om fingrarna. Om man jämför med Apple In Ear där det är en stor platta man trycker på i mitten är Klipsch lösning under all kritik.

Positivt:
Ljudkvalitén. Ljudet är riktigt bra.

Överlag:
Jag kan inte förstå hur Klipsch som kan göra sådan bra ljudkvalitet, samtidigt missar på massa andra saker som känns som en bagatell att ändra i produktionen. Om Apple In Ear hade haft denna ljudkvalitén när det gäller basen så hade dem vart ett givet köp. Apples lurar är klart dem snyggaste och mest lättanvända och som har riktigt bra ljud, men avsaknad av bra basljud gjorde att jag sökte mig till annat. Tyvärr så innebar dessa nya lurar en såpass stor irritation att jag började använda Apple In Ear igen, jag vill kunna byta låt, svara och prata i telefon med ett headset, Klipsch begränsade dessa lurar ifrån detta och det gillar jag inte.

Betyg:

4/10

Senast redigerat 2009-11-11 12:52
  • Medlem
  • Nordmaling
  • 2009-11-11 14:42

Vart sticker dom ut nånstans så man ser ut rolig ut?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-11-11 19:13
Ursprungligen av FnuX:

Vart sticker dom ut nånstans så man ser ut rolig ut?

hur fick du in dem så långt in? jag kan inte få in dem så, jag har nog för små öronhålor

  • Medlem
  • Hillared
  • 2009-11-11 20:30

Jag har heller inga problem med att de sticker ut, jag har iof de största kuddarna på dem. Har du provat med de minsta som följer med dem?

Annars håller jag med om att placeringen av mikrofon/kontroller är inte bra alls, det blir väldigt krånglig om man skall byta låt, svara mm. Som du säger får man antingen ha jackan öppen under samtalet, eller så hör de man pratar med inte allt man säger.
Jag har sladdhållaren satt någon cm under kontrollen och sätter fast den i halsen på tröjan för att få kontrollen så nåbar från halsen som möjligt. Det blir lite extra krångligt, men får säga att ljudbilden i dem gör att det är överkomligt. Men som sagt; de kunde gjort en mycket smidigare lösning.

Ursprungligen av Esa:

hur fick du in dem så långt in? jag kan inte få in dem så, jag har nog för små öronhålor

  • Medlem
  • Nordmaling
  • 2009-11-11 20:48

1. I förpackningen får du med en bruksansvisnig, normalt läser jag inte dessa men där finns en bild som visar hur du ska passa silikonkuddarna med hörlurarna, tydligen otroligt viktigt.

2. Det finns ett gäng ploppar, pröva dig igenom alla, det fick jag göra innan jag hittade exakt rätt.

Vad gäller kontrollen är det ju självklart en smaksak, jag har inga problem då jag knappt har jackan stängd och när jag väl har det så drar jag bara ut micen lite, funkar klockrent. Men ja, det är en annorlunda placering på den.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2009-11-14 14:40

Finns det inget bra headset med volymkontroll till iPhone 3G, (alltså inte 3G S)?

Ursprungligen av Bjork:

Finns det inget bra headset med volymkontroll till iPhone 3G, (alltså inte 3G S)?

iPhone 3G stöder ej volymkontroll, så det finns och kommer ej finnas några sådana.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2009-11-15 03:13
Ursprungligen av Archangel:

iPhone 3G stöder ej volymkontroll, så det finns och kommer ej finnas några sådana.

Tack för ett snabbt svar! Då skippar jag volymkontrollen.
Vad skall jag då köpa för lurar? Klipsch Image S2m??? Det viktigaste för mig är att headsetet har en bra mic. Jag vill ju gärna att folk skall höra vad jag säger. Får ofta klagomål om detta när jag använder ett headset.
Sen vill jag givetvis att lurarna skall hålla en hög kvalitet på alla sätt och vis. Gärna under 1000 kr.

  • Medlem
  • Nordmaling
  • 2009-11-15 22:25
Ursprungligen av Bjork:

Tack för ett snabbt svar! Då skippar jag volymkontrollen.
Vad skall jag då köpa för lurar? Klipsch Image S2m??? Det viktigaste för mig är att headsetet har en bra mic. Jag vill ju gärna att folk skall höra vad jag säger. Får ofta klagomål om detta när jag använder ett headset.
Sen vill jag givetvis att lurarna skall hålla en hög kvalitet på alla sätt och vis. Gärna under 1000 kr.

Har du läst testet på Skrufve.se? Test: Klipsch Image S2m – årets mest prisvärda headset

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2009-11-15 22:58
Ursprungligen av FnuX:

Ja, det var just på Skrufve.se som jag fick upp ögonen för headsetet. Men att bara lita på en recension känns lite farligt. Tänkte om någon av Er har några erfarenheter av Klipsch Image S2m? Eller det kanske finns mycket bättre headset för samma pris, (eller billigare.)

  • Medlem
  • Nordmaling
  • 2009-11-16 11:19
Ursprungligen av Bjork:

Ja, det var just på Skrufve.se som jag fick upp ögonen för headsetet. Men att bara lita på en recension känns lite farligt. Tänkte om någon av Er har några erfarenheter av Klipsch Image S2m? Eller det kanske finns mycket bättre headset för samma pris, (eller billigare.)

Ah, det va så du tänkte :). Ja, jag har haft s2m ett tag och dom är hundra ggr bättre än MM50. Övriga märken kan jag inte svara för.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2009-11-16 12:01
Ursprungligen av FnuX:

Ah, det va så du tänkte :). Ja, jag har haft s2m ett tag och dom är hundra ggr bättre än MM50. Övriga märken kan jag inte svara för.

Okej, tack för svaret. Då kanske det blir ett inköp av ett par Klipsch Image S2m vid löning.

  • Medlem
  • Borås
  • 2009-11-16 08:55

För mig är byta-låt-funktionen esentiell. Märkligt nog är det något som sällan specificeras, det står bara att det finns en knapp som kan svara/lägga på, och om det finns volymkontroll.

Kan man räkna med att headsetten kan byta låt som standard eller är det olika från produkt till produkt (generellt)?

Någon som vet några lurar med kåpor som har mic/fjärr på sladden?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-11-16 13:28

en notis alla lurar funkar med 3G modellen av iPhone bara att de 2 knapparna inte fungerar för att reglera ljudet. mittenknappen funkar fortfarande.

Ursprungligen av Esa:

en notis alla lurar funkar med 3G modellen av iPhone bara att de 2 knapparna inte fungerar för att reglera ljudet. mittenknappen funkar fortfarande.

Men vilka lurar har dessa volymknappar? Tycker de e väldigt svårt att få reda på.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-11-25 17:27
Ursprungligen av ill_chrill:

Men vilka lurar har dessa volymknappar? Tycker de e väldigt svårt att få reda på.

Jag har gjort mkt sökningar på de senaste tiden. Verkar som Apples egna inear o vanliga lurar har de, o Klipsch image s4i har de med. Utöver de verkar de inte vara mkt, eftersom de bara är 3Gs som stödjer de tydligen. Verkar som mkt nya lurar kommer under början av nästa år som har de dock

  • Medlem
  • 2009-11-16 13:39

Efter de söndertuggade Klipsch S2M fick åka i sopen så köpte jag ett par Nocs 200B som Teknikmagasinet har reducerat pris på. Ordinarie är 700 men nu säljs dom för 400. I mitt tycke väl så bra som Klipsch-lurarna och en mycket kompaktare örsnäcka. Passform på In-Ear är ju väldigt individuellt men för mej sitter dom här bättre än alla jag har haft innan. (Klipsch S2M, Sennheiser 300 & 500, Koss Spark, Q-jays & Apple Inear)

  • Medlem
  • International user
  • 2009-11-16 13:48
Ursprungligen av Femto:

Efter de söndertuggade Klipsch S2M fick åka i sopen så köpte jag ett par Nocs 200B som Teknikmagasinet har reducerat pris på. Ordinarie är 700 men nu säljs dom för 400. I mitt tycke väl så bra som Klipsch-lurarna och en mycket kompaktare örsnäcka. Passform på In-Ear är ju väldigt individuellt men för mej sitter dom här bättre än alla jag har haft innan. (Klipsch S2M, Sennheiser 300 & 500, Koss Spark, Q-jays & Apple Inear)

Jag kolla lite på dom me. Såg dock inte vad de var för funktionsknappar på dom. Har de samma som iphonelurarna eller? volym osv me liksom?

1
Bevaka tråden