Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bostadsmarknadens utveckling

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-04-06 21:25

Är lite nyfiken på vad ni tror om bostadsmarknadens utveckling framöver. Det var ju en liten nedgång under sen hösten / tidig vinter, men nu är ju bostadsmarkanden i alla fall här i Stockholm tillbaks på nästan samma nivåer och folk hetsköper som aldrig förr, drivna till stor del av den låga räntan. Samtidigt spås extrem arbetslöshet och den värsta lågkonjunkturen på hisnande många år... Vad tror ni? Är det här en bubbla som kommer att spricka?

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2009-04-06 21:31

Attraktiva objekt i storstäderna fortsätter att vara populära. Det finns massor med köpstarka personer som inte riskerar arbetslöshet som vinner stort på den låga räntan.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-04-06 21:32
Ursprungligen av planB:

Attraktiva objekt i storstäderna fortsätter att vara populära. Det finns massor med köpstarka personer som inte riskerar arbetslöshet som vinner stort på den låga räntan.

Givet! Men den stora massan?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-04-06 21:31

Visst är det konstigt att folk tänker som de gör. Räntan kommer ju gå upp och går den upp kommer väl bostadsräntan går upp och då kommer de folk som inte kunde köpa förut att hamna i sitsen att de inte kan betala sina lån. Kommer krisen att slå till på allvar så kommer lägenheter säljas på löpande band. Då kommer jag slå till.

Men vad vet jag?

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2009-04-06 21:38

Man skall nog se till objekten och inte till kunderna. Som helhet är "massan" försiktig vilket påverkar objekten som inte är stekheta. Det är ändå så att väldigt många människor jobbar i konjunkturberoende branscher, och har man en teoretiskt chans att bli av med jobbet så avvaktar man stora investeringar.

Men jag är ingen analytiker

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-04-06 22:02

Fast jag tror inte att massan är så försiktig. I Stockholm (och säkert i alla större städer) finns det en stor klick som desperat vill ha en stor lägenhet, kosta vad det kosta vill. Att de sedan inte kan betala när räntorna går upp är inget som de tänker på i dagsläget.
Klart att de riktigt dyra lägenheterna har ägare som har pengar och kommer inte att säljas hur som helst. Eftersom zAjben behöver fråga antar jag att det den nivån som han siktar på.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-04-07 06:47
Ursprungligen av acke:

Klart att de riktigt dyra lägenheterna har ägare som har pengar och kommer inte att säljas hur som helst. Eftersom zAjben behöver fråga antar jag att det den nivån som han siktar på.

Är fortfarande student så för min del så blir det nog inga dyra lägenheter än på ett par år! Tycker dock att det är en väldigt intressant marknad och situation!

Pratade runt lite med några kollegor som är lite äldre, och som kommer ihåg hur det var under bostadskraschen i början av 90-talet och de kände igen situationen allt för väl. Att "folk inte såg varningstecknen runt omkring sig tills det börjar vända, och då kraschar det snabbt". Det är egentligen grunden till hela tråden - jag vill helt enkelt ha andras åsikter och perspektiv på ämnet!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-04-06 22:23

Ok, jag tror med betoning på tror

1. Det vi ser nu är att det finns en massa människor som tror att denna svacka är över och att det nu kommer att gå uppåt.
2. Det kommer att gå ner

Det vi sett är bara första vågen.

/Tangen

Jag tror att räntorna kommer vara fortsatt låga 4-6 månader till och sedan börja stiga igen, förutsatt att inte arbetslösheten inte fortsätter öka dramatiskt. Då kan vi nog vänta oss almanna hyreshöjningar också.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-04-07 09:45
Ursprungligen av henkebarn:

Jag tror att räntorna kommer vara fortsatt låga 4-6 månader till och sedan börja stiga igen, förutsatt att inte arbetslösheten inte fortsätter öka dramatiskt. Då kan vi nog vänta oss almanna hyreshöjningar också.

Är det inte just detta som man spår kommer att ske?

vissa gör det, andra gör det inte. Men ljuspunkten lär dröja och 4-6 månader var lite väl "på bussen på väg hem från ett nattpass"-naivt :). Jag safear med 10-12 månader. Sen blir jag inte förvånad om räntorna stiger.

Lägenhetspriserna har bara gått upp, upp, upp sedan den här tråden startades.

Jag kanske har en annan situation än de flesta, vad vet jag, men mitt hus som
jag köpte för ett decennium sedan fyller 100 år nästa år och jag betalar bara
räntan på mitt lån då tiden äter upp lånet mer än jag kan betala av (inflationen
och husets värdeökning) så jag betalar lite över tusenlappen varje månad.
(Nej jag bor inte i Västerbotten).

Eftersom jag inte tänker flytta så är det viktigare för mej vad det kostar att bo
än hur mycket jag kan tjäna, och av samma anledning har jag ingen koll på
priserna på hus, hyres- och bostadsrätter.

Kanske därför jag gillar Nisse så mycket Nisse Hellberg
Spotify: Nisse Hellberg - Alltid hem, hem, hem

LCR

Ursprungligen av LCR:

Jag kanske har en annan situation än de flesta, vad vet jag, men mitt hus som
jag köpte för ett decennium sedan fyller 100 år nästa år och jag betalar bara
räntan på mitt lån då tiden äter upp lånet mer än jag kan betala av (inflationen
och husets värdeökning) så jag betalar lite över tusenlappen varje månad.
(Nej jag bor inte i Västerbotten).

Eftersom jag inte tänker flytta så är det viktigare för mej vad det kostar att bo
än hur mycket jag kan tjäna, och av samma anledning har jag ingen koll på
priserna på hus, hyres- och bostadsrätter.

Kanske därför jag gillar Nisse så mycket Nisse Hellberg
Spotify: Nisse Hellberg - Alltid hem, hem, hem

LCR

Du, jag ska flytta till Västerbotten och det är fan inte billigt i centrala Umeå. Ville bara flika in det.

Västerbotten var det enda jag kunde komma på, tänkte skriva Boden men det finns
säkert lägenheter som är dyrare där än här i Roslagen...

Såg en bra film om den döende svenska Norrländska landsbygden för ett år sedan
som var mycket intressant, men också sorglig. Nä, alla ska vi trängas nere i den
nedre tredjedelen.

LCR

LCR: var såg du den o vad hette den?

Bankerna äger väl mesta delen av alla bostäder i Sverige, något som DN verkar basunera ut som något bra? Jag tror det kommer spricka, för eller senare...

När jag skulle hyra ut min lägenhet förra året fanns det helt plötsligt dubbelt så många andra lägenheter som sökte hyresgäster. Alla de som inte hade råd att sälja hade börjat hyra ut i andra hand istället.. (fick som tur var tag på en människa att hyra till *phwew*...)

Ursprungligen av klarabara:

LCR: var såg du den o vad hette den?

Bankerna äger väl mesta delen av alla bostäder i Sverige, något som DN verkar basunera ut som något bra? Jag tror det kommer spricka, för eller senare..

Det var en dokumentär om landbygden och att alla mataffärer o.d. försvinner och hur vissa frivilliga ställer upp för att köra ut mat till äldre som vägrar att flytta in till större städer (bara för att de yngre för länge sedan flyttat). En massa stängda skolor.

Lite lustigt med tanke på att de hus som finns i mellersta Norrland är några av de finaste som finns i detta landet och de är värda priset av en dubbel espresso latte i strostan (se Björnströms inlägg i annan tråd) och så bor folk i tändsticksaskar ihopträngda istället.

Minns inte men tror att det var ett SVT program. Ångestfyllt var det. Kan tillägga att det finns en riktigt bra fotobok om övergivna svenska byggnader, Goflorp vet säkert vilken bok jag menar. Har inte författare/tittel till hands, men det är en svensk fotograf som rest runt och tagit fina bilder på övergivna svenska byggnader.

När jag blir stor (och rik) ska jag köpa alla dessa gamla hus och göra dem fina igen.

Visserligen äger jag inte HELA mitt hus, men med tiden äger banken en mindre och mindre del av det. När jag köpte huset 2000 var mitt lån 75% av husets värde, nu är lånet 50% av husets värde trots att jag inte betalat av en krona. När jag ska flytta är lånet bara 10%.

LCR

Ursprungligen av LCR:

Minns inte men tror att det var ett SVT program. Ångestfyllt var det. Kan tillägga att det finns en riktigt bra fotobok om övergivna svenska byggnader, Goflorp vet säkert vilken bok jag menar. Har inte författare/tittel till hands, men det är en svensk fotograf som rest runt och tagit fina bilder på övergivna svenska byggnader.

LCR

Finns lite olika. Mina favoriter är Övergivna platser 1 & 2 av Jan Jörnmark, dessa är dock inte så mycket villor. Länk: Sök - Adlibris bokhandel

Den jag tror du menar är Svenska ödehus av Sven Olov Karlsson, länk: Svenska ödehus (9127116603) av Sven Olov Karlsson - Adlibris Bokhandel

Ursprungligen av Leftrustle:

Finns lite olika. Mina favoriter är Övergivna platser 1 & 2 av Jan Jörnmark, dessa är dock inte så mycket villor. Länk: Sök - Adlibris bokhandel

Den jag tror du menar är Svenska ödehus av Sven Olov Karlsson, länk: Svenska ödehus (9127116603) av Sven Olov Karlsson - Adlibris Bokhandel

Japp!!

LCR

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2009-11-16 14:24
Ursprungligen av LCR:

Det var en dokumentär om landbygden och att alla mataffärer o.d. försvinner och hur vissa frivilliga ställer upp för att köra ut mat till äldre som vägrar att flytta in till större städer (bara för att de yngre för länge sedan flyttat). En massa stängda skolor.

Lite lustigt med tanke på att de hus som finns i mellersta Norrland är några av de finaste som finns i detta landet och de är värda priset av en dubbel espresso latte i strostan (se Björnströms inlägg i annan tråd) och så bor folk i tändsticksaskar ihopträngda istället.

Minns inte men tror att det var ett SVT program. Ångestfyllt var det. Kan tillägga att det finns en riktigt bra fotobok om övergivna svenska byggnader, Goflorp vet säkert vilken bok jag menar. Har inte författare/tittel till hands, men det är en svensk fotograf som rest runt och tagit fina bilder på övergivna svenska byggnader.

När jag blir stor (och rik) ska jag köpa alla dessa gamla hus och göra dem fina igen.

Visserligen äger jag inte HELA mitt hus, men med tiden äger banken en mindre och mindre del av det. När jag köpte huset 2000 var mitt lån 75% av husets värde, nu är lånet 50% av husets värde trots att jag inte betalat av en krona. När jag ska flytta är lånet bara 10%.

LCR

Jag är ganska säker att det var ett avsnitt av uppdrag granskning som tog upp avfolkningen av landsbygden.

1
Bevaka tråden