Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Rutiner för krishantering?

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har 99.se ngn uppgjord mall för krishantering?

Pluggar ämnet just nu lite och kommer osökt ihåg på den tiden FIDO-NET fanns.
Jag var medlem på en BBS och en av användarna tog livet av sig.
Det kom utan ngn som helst förvarning för alla inklusive hans föräldrar.

De vände sig då till BBS:ens ägare och ville ha ut hans korrespondens och hans inlägg för att försöka bilda sig en uppfattning om vad som hänt.

Sånt här är jättejobbigt att ta i redan innan ngt hänt, att sätta upp "mallarna".
Det blir 1000ggr jobbigare när mallarna behövs men inte finns framtagna.

Vad händer med materialet ute i trådarna?
Skall man skapa en minnestråd?
Skall man meddela att ngn dött? eller skall man bara låta kontot vara?

Skall man göra ngt liknande "Fd Medlem" (avpersonifiera inläggen) ?

Om ett dödsbo hör av sig och kräver ngt som går stick i stäv med det man bestämt sig för? Om t ex forumet bestämt att allt skall ligga kvar och anhöriga vill att det tas bort?
Skall man lämna ut den avlidnes korrespondens, till vem?

  • Medlem
  • 2009-11-15 23:26

Inläggen på 99.se är en del av forumet. Den som vill att inlägg ska plockas bort får presentera goda skäl till det varpå situationen bedöms för sig själv. Varje förfrågan (någon per år) bedöms individuellt.

Det har hänt att medlemmar har gått bort under tragiska omständigheter, men det har hittills inte föranlett några speciella åtgärder. Om det kommer in synpunkter från folk som kan anses ha med saken att göra tar vi upp frågan till diskussion. Ingen situation är den andra lik, så jag vet inte om vi skulle vara betjänta av ett regelverk. Vi har klarat oss hittills på åtta år och 70.000 medlemmar.

Det har också hänt att medlemmar i efterhand har behövt skydda sin identitet. Då hjälper vi förstås till i möjligaste mån.

Har varit med om detta på ett forum och vi valde att inte göra något mer än att hylla den avlidna (som också tog livet av sig) och även starta en insamling till begravningen. Tyvärr var det jag som fick avskedsbrevet och larmade polis och ambulans, men jag var 10 minuter för sen, så hon hann dö.

Jag tröstar mig med att det var hellre jag som blev chockad och upprörd än att hennes barn såg henne död. Jag antar att det var så hon resonerade också, att jag skulle larma och se till att barnen och hennes familj blev omhändertagna av proffsen.

Hennes inlägg på forumet var kvar, men hennes konto togs bort efter ungefär ett år. När det gällde PM och dylikt var det inget vi kunde erbjuda kontroll över, men hade de anhöriga begärt det hade vi kanske erbjudit den servicen. Hennes make ville inte se "avskedsbrevet", men var tacksam över att jag larmat och försökt rädda hennes liv.

Baron gav ett bra svar tycker jag.
Det finns en flexibilitet och man är inställd på att det kan hända.

Okej, då ber jag om ursäkt att jag svarade. Ville bara berätta om den erfarenhet jag hade från ett annat forum.

Ursprungligen av CyberPet:

Okej, då ber jag om ursäkt att jag svarade. Ville bara berätta om den erfarenhet jag hade från ett annat forum.

Såja, ditt svar var även det en fröjd att läsa, men Baron representerar i det här läget 99.se.
Jag ville bara poängtera att jag var nöjd med svaret jag.

Kram på dig.

1
Bevaka tråden