Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tar inte Final Cut Express 4 MP4/MPEG4?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Malmö
  • 2009-11-14 23:16

Jag vill se om jag kan få löst ett problem med nuvarande råmaterial eller om jag kommer tvingas spela in materialet på nytt. Vi börjar med vad källan är.
Jag har en Hauppauge HD-PVR och maskinen i sig själv skötte sig galant. Den spelade enkelt och snabbt in det jag ville ha ifrån en Xbox 360 in i en PC. Den processen gick smärtfritt. Det blev värre när jag kom hem med materialet.

När jag skulle importera in filen (en MPEG4-fil) så vägrade Final Cut Express hämta in filen. Detta felmeddelande följde:

"File Errror: 1 files recognizied, 0 access denied, 1 unknown"

Är det verkligen så knas att Express inte kan ta in MPEG4-format? Jag menar... iMovie klarar ju det. Jag vände mig därmed till detta program istället för att se om XML-export/import kunde fungera men icke. Nu Fann Express sekvensen men tidslinjen var tom på media och jag kunde inte under några omständigheter koppla samman mediat igen. Programmet tillåter mig att lokalisera råfilerna men inte att koppla dem.
Finns det någon lösning? Uppe på detta verkar ljudet vara ruskigt fördröjt på sina ställen. Uppe emot 10-15 sekunder är fördröjningen bara 30-45 sekunder in i klippet och det verkar som det stegvis blir mer osynkat. Jag förstår inte varför komponentkablarna skulle ta in ljudet så snett i jämförelse med bilden. You tell me.

På Hauppauge hemsida kan jag läsa:

There are three H.264 formats you can choose when recording a video:

.TS, which is a generic 'transport stream' compatible with many digital media players
.M2TS, which is compatible with the Sony Playstation3
.MP4, which is compatible with the XBox360
The .TS and .M2TS files are AVCHD compatible, and can be used to burn Blu-ray compatible disk recordings. These files can be burned onto a standard DVD+R or DVD+RW disk for playback in a Blu-ray disk player using the included Arcsoft TME Disk Create application. Approximately 2 hours of HD TV recorded at 5Mbits/sec can be put onto a standard DVD+R or DVD+RW disk.

Jag valde MPEG eller MP4 för i min värld kändes det som det mest vanliga formatet som säkerligen Express skulle ta emot. Fast när jag läste detta så kanske TS och M2TS är bättre? En av nyheterna i Final Cut Express 4 skall ju vara stöd för AVCHD.

Vad är er rekommendation? Kan jag rädda mina MPEG4-filer eller bör jag snarare spela in på nytt i annat filformat, i så fall vilket? Och jag använder som sagt Final Cut Express 4 för att redigera i.
Ljudfelet får ni gärna ge tips om med fast det går ju att fixa till i programmet men det vore ju skönt att slippa behöva göra det.

Tack för hjälpen på förhand.

Det låter lite konstigt, men jag känner också att din Hauppauge är ett osäkert kort för mig. Vet inte riktigt vad det är den spelar in...

Men som du säger: h.264 skall inte vara nåt problem i vare sig iMovie eller Final Cut Pro/Express.

Om du vill lösa det snabbt kan du testa att "optimera" filerna när du importerar till iMovie, eftersom iMovie då skapar nya filer i Apple Intermediate formatet. Men det är ju samma sak som att transkoda i vilket annat program som helst.

Annars låter det ju på Hauppauges egna beskrivning som det är .ts och .m2ts som genererar AVCHD-kompatibla filer, så ta det i fortsättningen då.

Profilerna för encoding till PS3 och XBox ger också något lägre kvalitet, eftersom de matchats mot hårdvaran som har begränsningar för hur avancerad profilen får vara. Din dator klarar en mer krävande profil än vad en konsol reder ut.

Detta är dom kompatibla kameror/format som FCE 4 klarar Final Cut Express: Camcorder support

  • Medlem
  • Malmö
  • 2009-11-15 11:17

Här är ju grejen att jag inte kopplar in en kamera utan det tas direkt ifrån ett USB-minne eftersom filen spelas in på en PC ifrån en annat plats. Så man tycker ju att det helt enkelt handlar om kompatibla format.
Som det låter nu så verkar det dock som jag får pröva med att spela in materialet på nytt med nytt filformat.

  • Medlem
  • Harestad
  • 2009-11-15 22:58

Jag jobbar med både Final Cut Pro och Express och tycker att filstödet är grymt bra. Men det kanske är något med dina mpeg-4-filer som inte håller standarden? Nu är det ju svårt att lista ut vad, och jobbigt att spela in allt igen. Men det kanske är det enda som fungerar.

Testa att öppna filmfilen i Quicktime. Går den att spela där så borde det fungera även i Final Cut. Du kan också testa att från Quicktime "Spara som". Alltså baka in mpeg-4-filen i en .mov-fil. Då kanske Final Cut accepterar den.

Lycka till!

  • Medlem
  • Malmö
  • 2009-11-16 09:42

Jag har testat filerna i Quicktime, iMovie 08 och iTunes. På alla dessa fungerar filerna. I Final Cut Express får jag som tidigare sagt ett felmeddelande. Jag förstår inte hur det mer avancerade programmet kan vara det som har problem att ta emot filerna. Wierd.
Idag är det planerat att jag skall spela in råmaterialet på nytt. Nu skall jag testa samtliga filtyper så jag kan avgöra vilken som fungerar bäst eller överhuvudtaget fungerar.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2009-11-16 20:38

NU blir man ju ledsen. Jag spelade in materialet på nytt, nu med .TS-format vilket verkar vara detsamma som MPEG2. När man kom hem tar absolut inget emot filen. Inte ens VLC vill spela upp den korrekt. Dock fungerade allt på PC:n som allt spelades in på.
Jag kollade även ljudet på de gamla MPEG4-filerna på PC:n igen och där stämde allt så där var min egen dator boven i dramat.

Express säger klart och tydligt att den skall ta emot AVCHD-material men gör det likväl inte.
Det här börjar bli besvärande. Någon som har tips? Om jag måste tvingas konvertera det jag har. Vad skall jag använda och vad skall jag konvertera till om jag vill öppna filerna i Express?

Final Cut PRO HD 4.5 tar inte mpeg4?

Jag kan öppna min film i QT men inte importera den till FC? Vad är det för fel? Jag får samma felmeddelande. Hjälp! Jag har inte tid att inte få igång det här!:'(

Packa om filerna - med t.ex. QTpro - till t.ex. Intermediate eller ProRes422 - så att du kan jobba i alla fall.

1
Bevaka tråden