Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur kör jag trådlöst på en iBook G4?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

har tänk å skaffa en beg IBook G4 i perfect skick så då undra jag finns det så man kan köra trådlöst internet på den eller vad ska man skaffa om man ska nu då köra trädlöst
hoppas på svar

Ovanstående inlägg har flyttats hit från en annan tråd. Lägg inte in nya frågor i en tråd som handlar om något helt annat!

/Mod

Det är svårt att svara på, eftersom vi inte vet vilken iBook G4 det handlar om. Det har funnits ganska många olika modeller.

Apple iBook Specs (All iBook Technical Specs) @ EveryMac.com

Vissa hade Airport-kort inbyggt. Vissa hade det som tillval.

Om du hittar en som saknar inbyggt Airport-kort, så finns det andra alternativ, t.ex via USB.

Det finns många trådar om Wifi via USB. Sök lite på forumet, så hittar du nog en del matnyttigt.

Senast redigerat 2009-11-10 22:57

har en bärbar ibook g4 ska nu skaffa trådlöst nätverk å ha den å köra trådlöst med
funkar denna till macen då Netgear Rangemax NEXT WN111IS köpte en d link dva-140 men den funkar ej på macen köpte den på media markt försäljaren sa att den passar
hoppas på svar

Inlägg #4 har också flyttats hit från en annan tråd. Ännu en gång får jag väl uppmana dig att inte lägga in nya frågor i trådar som handlar om något helt annat!

Varför fortsatte du inte i den här tråden? Det är ju samma dator och samma trådlösa nätverk som den här nya frågan gäller.

/Mod

Ursprungligen av bjurholm:

har en bärbar ibook g4 ska nu skaffa trådlöst nätverk å ha den å köra trådlöst med funkar denna till macen då Netgear Rangemax NEXT WN111IS köpte en d link dva-140 men den funkar ej på macen köpte den på media markt försäljaren sa att den passar
hoppas på svar

Jag har lite svårt att förstå när hela inlägget är en enda lång mening - helt utan skiljetecken.

Men jag tror att du undrar över båda produkterna, huruvida de funkar med Mac.

Svaret är att ingen av dem fungerar med Mac - åtminstone inte direkt "out of the box".

Men om du hade läst lite i de trådar som redan finns i ämnet "Wifi via USB", så hade du sett att om de har ett "chip set" från Ralink så kan de funka på Mac med Ralinks egna drivrutiner.

Men det bästa är nog att köpa en som funkar med Mac utan omvägar - t.ex en från Planex eller Macsales.

Senast redigerat 2009-11-15 09:15

Har du redan skaffat ibooken? Råder dig annars att skaffa en med inbyggt airport-kort redan från början. Mycket smidigare och antagligen inte dyrare (G4or är väl ganska billiga numera?).

Sitter själv med en iBook G4 1,2 GHz, 1,25 GB RAM med inbyggt airport och skulle inte vilja byta mot något som krävde donglar eller annat meck. I denna ganska sena generation hade samtliga modeller inbyggt nätverk.

1
Bevaka tråden