Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Macbook Unibody (Late 2008) med stora problem

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

Min MacBook Unibody (Late 208) har börjat krångla ganska ordentligt, vilket gör mig mycket besviken, då jag vet hur kvaliteten ska vara på Apples produkter.

Jag börjar med att klistra in lite information om datorn:

Maskinvaruöversikt:

Modellnamn: MacBook
Modellidentifierare: MacBook5,1
Processornamn: Intel Core 2 Duo
Processorhastighet: 2 GHz
Antal processorer: 1
Totalt antal kärnor: 2
L2-cache: 3 MB
Minne: 4 GB
Busshastighet: 1,07 GHz
Boot ROM-version: MB51.0073.B06
SMC-version (system): 1.32f8
Serienummer (system):
Maskinvaru-UUID: 8727806D-1CDF-51F3-8ECA-F71FCBCB3558
Rörelsedetektor (Sudden Motion Sensor):
Status: Aktiverad

Minnena är utbytta till 4GB, och minnena ska vara köpta from Macoteket. Även hårddisken är utbytt till en 500GB. Jag har köpt till AppleCare till datorn. Jag har testat datorn med TechTool Pro som följde med Applecare, och den hittade inga fel. Jag har även testat minnena med Rember, den hittade inga fel den heller. Jag har dessutom nollställt SMC utan resultat.

Nu till det viktiga, problemen!

1. Snow Leopard "badbollar" något fruktansvärt vid enkel web-surfning och musik-lyssning. Datorn liksom fryser fast, och blir oanvändbar i upp till en minut. Dessutom händer det väldigt ofta. Oerhört störigt, blir mycket irriterad på det. Jag tror att hårddisken jobbar ordentligt när detta inträffar, den knattrar ganska ordentligt.
Jag har testat att formatera om datorn med Snow Leopard flera gånger (kör för tillfället 10.6.2) utan någon som helst förbättring. Bara detta problem har nästan fått mig att ge upp, datorn blir som sagt oanvändbar.

2. Om jag låter datorn stå på då jag till exempel går till skolan, händer det ofta (läs alltid) att skärmen släckts, "vita lampan" tänts och lyser konstant, men datorn är omöjlig att väcka upp. (tända skärmen).

3. Då och då vid normal användning, fryser datorn totalt, och en väldigt tunn blå rand syns från topp till botten på skärmen. Detta känns inte riktigt bra...

Häromdan när jag kom hem från skolan, hade detta inträffat, och datorn stod dessutom och pep något fruktansvärt. Nu är man nästan lite rädd för att ha datorn på när man inte är hemma…

4. Ibland då jag stoppar in en DVD-skiva, låter SuperDriven konstigt, håller på och "tuggar" i ungefär 1 minut, för att sedan spotta ut skivan. Startar jag om datorn några gånger funkar den igen….

5. Det händer att när jag stoppar in ett andra USB-tillbehär, exempelvis en hårddisk, då jag redan har en USB-mus inkopplad, så "låser" sig båda USB-portarna och blir oanvändbara. Drar jag ut bägge och kopplar in de igen, fungerar de som vanligt igen.

Jag är som sagt mycket besviken på datorn, fungerar inte alls tillfredsställande. Jag var rädd för att datorn inte gillade de nya minnena, men Rember hittar inga fel… Finns det något annat att testa med?
Jag tror också att det blir problem med att lämna in datorn, då felen inte alltid uppkommer "på beställning". Dessutom, hur är det att lämna in datorn med icke original HDD och minne?
Jag hoppas min post inte är allt för besvärande, är som sagt ganska trött på datorn nu.

Tack på förhand!
MVH Andreas

Kolla bara att minnerna hittats som det ska och hårddisken sitter som den ska. Annars kan du bara lämna in den precis som vanligt.

När jag läste allt första gången trodde jag att det var jag själv som skrivit det. Nästan allt du skrivit hade hänt mig också, men mina problem försvann när jag uppgradera till 4gb minne.
Så de blir nog en tur till verkstaden med den.

Ursprungligen av nollnoll:

Kolla bara att minnerna hittats som det ska och hårddisken sitter som den ska. Annars kan du bara lämna in den precis som vanligt.

När jag läste allt första gången trodde jag att det var jag själv som skrivit det. Nästan allt du skrivit hade hänt mig också, men mina problem försvann när jag uppgradera till 4gb minne.
Så de blir nog en tur till verkstaden med den.

Hej, och tack för ditt snabba svar!
Låter inte bra att flera råkat ut för samma problem.
Men i alla fall, hur är det att lämna in datorn med icke-originalminnen?
Jag misstänker att Apple inte ger någon garanti med de utbytta..

Tack igen!
MVH Andreas

  • Medlem
  • International user
  • 2009-11-20 07:41
Ursprungligen av andogrando:

Hej, och tack för ditt snabba svar!
Låter inte bra att flera råkat ut för samma problem.
Men i alla fall, hur är det att lämna in datorn med icke-originalminnen?
Jag misstänker att Apple inte ger någon garanti med de utbytta..

Tack igen!
MVH Andreas

Sätt in original minnena innan du lämnar in den så slipper du det problemet...förutsatt att problemet kvarstår efter det förstås

Hej, förlåt för mitt sena svar.

Det ska inte vara några stora problem. De värsta som kan hända är att de klagar på att de inte sitter rätt (men eftersom datorn hittar dem, sitter dem rätt).

1
Bevaka tråden