Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ny Macbook Pro 13" - Död pixel!

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej.

Idag köpte jag nya Macbook Pro 13" från Macoteket. Har precis satt på datorn och ser att jag har en irriterande död pixel mitt på skärmen! Den bara är där och hånar mig känns det som.

För nån vecka sedan sålde jag min gamla Macbook 13" (modellen innan MacBook Pro) och till min förvåning så hittade köparen 2 st döda pixlar. Självklart blev jag irriterad då jag inte fick lika mycket betalt för den som jag trodde. Jag hade inte ens haft den i 1 år men lyckades på nåt sätt att inte se de (berodde väl på min bakgrundsbild).

Med detta i åtanke var döda pixlar det första jag letade efter när jag satte på datorn.

Och nu till mina frågor:

1) Vad finns det för garantier för döda pixlar?
2) Måste det vara ett antal döda pixlar för att ens någon slags garanti gäller?
3) Kan jag själv fixa detta - och isf hur?
4) Om butiken inte går med på att lämna tillbaka - kan jag vända mig till Apple själva och vad tror ni att de skulle säga?

Den är inte ens 10 timmar gammal - vad är chansen att jag kan lämna tillbaka denna och få en ny? Jag vill inte ha pengarna tillbaka då Macbook är det bästa jag vet.

Snälla, kom med synpunkter och tips / råd.

Tack!

Är inte insatt i Appels pixelgaranti men vanligt är att det inte ska förekomma alt. att garantin gäller om den döda pixeln sitter i mitten av skärmen.

  • Medlem
  • Nacka
  • 2009-06-28 16:02

Här kan du läsa vad apple har för policy: http://support.apple.com/kb/HT1721?viewlocale=sv_SE

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2009-11-06 14:53

Samma problem här. Sprillans ny MBP 13" med en död pixel i mitten. Lite trist på en sprillans ny dator. Hur gick det för dig t0mmi3b0y?

På grund av detta som man alltid köpa datorn från Apple store och aldrig i butik. Du har alltid 14 dagars öppet köp på apple store UTAN snack! hade problem med 4 datorer i rad med laddning och hade en död pixel returnerade datorn och fick således en ny eftersom den inte funkade som den skulle.

Så om de inte "godkänner" att du har en död pixel är det bara att returnera och du kan ha använt datorn.

Köper du den i butik har du inget av detta, därför köper jag allt från apple store eftersom man aldrig vet man får innan man öppnat paketet.

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2009-11-11 21:59

Först pratade jag med AppleCare, och där va det nej. Sen ringde jag till deras försäljningsnummer och då va det inga problem. Just nu sitter jag med den burken som har en död pixel, medan en ny MBP är på väg från Kina. Jag ska dock skicka tillbaka den här imorgon så det blir ett litet glapp mellan maskinerna.

Hur som helst är jag väldigt imponerad över hur Apple Store bemöter sina kunder!

  • Medlem
  • City
  • 2009-11-12 08:21

Vad kul att höra, vet själv hur frustrerande det kan vara.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-11-13 00:17

Jag har plötsligt hittat en vit prick, vilket jag antar är en död pixel, en bit ner på högra sidan. Datorn är knappt tre månader gammal. Köpt på Media markt. Kill me.
Finns det något man kan göra?

  • Medlem
  • Örebro
  • 2009-11-13 11:43
Ursprungligen av scott:

Jag har plötsligt hittat en vit prick, vilket jag antar är en död pixel, en bit ner på högra sidan. Datorn är knappt tre månader gammal. Köpt på Media markt. Kill me.
Finns det något man kan göra?

Läste du 6# inlägget?

Kontakta deras försäljare och fråga?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-11-17 07:13
Ursprungligen av Caemon:

Läste du 6# inlägget?
Kontakta deras försäljare och fråga?

Nämen, vilket bra tips! Det var precis det jag var ute efter! Det allra mest självklara av allt.
Jag har en fästing på ena skinkan. Kan jag göra något åt det? Några bra tips, Caemon?

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2009-11-13 21:02
Ursprungligen av scott:

Jag har plötsligt hittat en vit prick, vilket jag antar är en död pixel, en bit ner på högra sidan. Datorn är knappt tre månader gammal. Köpt på Media markt. Kill me.
Finns det något man kan göra?

Om den är vit, blå, röd eller grön när den egentligen ska visa en svart färg så kan det gå att lösa. Då har en eller flera färger fastnat tända. Prova att köra tex den här videon ett tag så kan pixeln släppa. YouTube - Stuck Pixel Fixer
(Om det är en död däremot, dvs att en av färgerna inte tänder och skärmen kan då inte visa en helt vit pixel, så är det nog kört tyvärr.)

Jag va inne och frågade en mac-återförsäljare, och de sa att de inte kan byta en skärm som har EN DÖD pixel då de inte skulle få det på garanti från Apple.
Därför blev jag så imponerad av Apple Stores hantering av mitt ärende. Men jag hade ju å andra sidan 14 dagar på mig att ångra mitt köp...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-11-17 07:15
Ursprungligen av theoo:

Om den är vit, blå, röd eller grön när den egentligen ska visa en svart färg så kan det gå att lösa. Då har en eller flera färger fastnat tända. Prova att köra tex den här videon ett tag så kan pixeln släppa. YouTube - Stuck Pixel Fixer
(Om det är en död däremot, dvs att en av färgerna inte tänder och skärmen kan då inte visa en helt vit pixel, så är det nog kört tyvärr.)

Schyst. Ska testa. Den lilla pricken är lite speciell, för det ser nästan ut som när det lyser igenom Appleloggan. Det är som en rund liten sak, större än en vanlig pixel och inte bruten i kanterna som en död pixel kan vara.
Har inte tänkt på den sedan jag skrev inlägget, vilket förstås är bra. Ännu bättre är om den inte alls existerar längre.
Kanske den inte gör heller, har jag ju inte sett den på ett par dagar...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-12-26 23:39

Nog inte en död pixel, har jag insett, efter att ha googlat runt. Någon som känner till garantiärenden eller fix för följande problem? Soft white spot. Det är bara när bakgrunden är vit eller möjligtvis grå som den syns. Muspekaren är helt svart när jag för den över pricken. Verkar ha något med glasskiva eller skräp att göra. Typ.
Apple - Support - Discussions - MacBook Pro LCD "white" spots ...

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2009-12-28 00:34
Ursprungligen av scott:

Nog inte en död pixel, har jag insett, efter att ha googlat runt. Någon som känner till garantiärenden eller fix för följande problem? Soft white spot. Det är bara när bakgrunden är vit eller möjligtvis grå som den syns. Muspekaren är helt svart när jag för den över pricken. Verkar ha något med glasskiva eller skräp att göra. Typ.
Apple - Support - Discussions - MacBook Pro LCD "white" spots ...

Se inlägg 10. Där skriver jag det du beskriver. Tyvärr betyder det förmodligen att en av färgerna inte fungerar i en pixel, och därför kan den pixeln inte bli helt vit (dvs att alla färger är tända samtidigt)

Om det rör sig om en död pixel som är röd brukar det ibland gå att masera igång den med ett finger, det är så att det kan glappa på just den pixeln en omstart av datorn kan krävas för att pixeln skall gå igång.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-01-01 18:13

Åkte förbi Mediamarkt och snackade med killen från Apple. "Garantiärende", sa han. "Lämna in."

1
Bevaka tråden