Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Har byggt sajt i wordpress, funderar på att sälja lösningen. Vad tror ni?

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Haparanda
  • 2009-11-13 09:00

Vi har "knåpat ihop" en webbplats - HBwebben.se - och förmedlar via den lokala nyheter som rör vår tidnings spridningsområde.

Allt är byggt i Wordpress, som känns som ett utmärkt verktyg. Därtill finns stora mängder tillägg och widgets för att skapa funktioner.

Jag fick en förfrågan från en tidningskollega: De vill köpa webbplats-lösningen av oss. Tanken är då att vi ska fortsätta utveckla vår egen sajt och löpande bygga in förändringarna i den "sålda sajten".

Jag vill dock inte bli anklagad för att sno och sälja andras grejer. Webbplatsen innehåller en rad grejer som andra utvecklat.

Hur ska man göra widgets/tilläggs-makare nöjda? De widgets/tillägg som är avgiftsbelagda ska vi naturligtvis betala för, min fråga rör snarare de fria kodsnuttar som vi använt.

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2009-11-13 09:20

Kolla licenserna på insticksprogrammen, betala för de som vill ha betalt och använd övriga enligt respektive licens (en del är gratis för privatpersoner men inte företag osv). De flesta insticksprogram är licensierade under GPL, vilket även Wordpress är. Det innebär att kod som har sitt ursprung i GPL-kod, eller är beroende av GPL-kod för att kunna köras (temafiler, kod i functions.php t ex) också måste licensieras under GPL. All sådan kod får vidaredistribueras och modifieras fritt.

Andra licenser har andra regler. Kolla vad som gäller.

Det du säljer och tar betalt för är implementeringen av funktionalitet i den specifika WP-installationen. Du tar också betalt för formgivning (CSS, bilder, video, ljud osv) och för all kod ni utvecklat, men den måste licensieras under GPL eftersom den kräver GPL-kod för att kunna köras.

Formgivningen däremot kan ni lägga valfri licens på.

GPL sätter inga restriktioner i att ta betalt för koden, men ni kan naturligtvis inte sälja andra personers arbete.

Läs vad Matt Mullenweg och juristerna säger om licenser, teman och att ta betalt här:
WordPress › Blog Themes are GPL, too

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-11-13 11:15

Gör klart att försäljningen och betalningen avser sammanställning och arbetet med siten och inte den den faktiska koden så är du home free. De fria kodsnuttar ni använt är troligtvis (beror på licens) lika fria att använda för de som vill köpa siten som för er och isåfall är det ju ingenting att tänka på där.

  • Medlem
  • Haparanda
  • 2009-11-14 17:50

Tack för värdefulla svar!

  • Medlem
  • Skellefteå
  • 2009-11-16 10:48

Kunden bör också vara klar över (som det sägs ovan) att all vidareutveckling som de gör landar under samma licens GPL och den ska väl också publiceras (om jag inte missförstått något) - oavsett om de har betalat kalaset eller inte.

Jag upprepar det eftersom en del under inte är så hemma på olika licensformer och de förstår inte alltid innebörden i Open Source och GPL.

1
Bevaka tråden