Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mail slutar hämta imap-gmail

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hjälp!
Mitt Mail app har löpt amok. Det har slutat hämta nya mail från mitt Gmail-konto som jag har ställt in med IMAP. Att skicka mail går dock fint.
Det enda som Mail sysselsätter sig med är att skapa mängder med kopior av ett mail som jag skickade igår, som innehåller lite foton. Dessa kopior lägger Mail i en mapp som heter Återskapade brev (Gmail) under "På min Mac". Jag raderade dessa kopior, det fanns 19 st, men nu har det börjat skapas nya igen, just nu 15 st.
Aktivitetshjulet vid Gmail-inkorgen snurrar frenetiskt!
Vad göra?

  • Administratör
  • Lund
  • 2009-11-12 18:08

Upplever EXAKT samma sak, tror jag har raderat upp emot 100 kopior, har du hittat ngn lösning?
vill helst inte sätta igång mail, står bara och snurrar.

Jag fick hjälp av supporten på Apple Care. Jag tog en kopia, som säkerhet, av mappen "Mail" i användare, bibliotek. Sedan slängde jag apple.com.mail.plist-filen i användare, bibliotek, preferences.
Fick sedan skapa ett nytt konto i Mail, efter som det försvinner när man slänger plist-filen, sedan dess har det funkat klockers!
Lycka till!

  • Medlem
  • Nacka
  • 2009-11-18 15:00

För mig verkar det lösa sig efter att jag har tagit bort både apple.com.mail.plist filen och flyttat ut gmail-mappen ifrån Bibliotek:Mail-mappen och låtit Mail skapa den igen.
(dock måste jag ju ladda ner en massa filer nu igen på det här sättet, men det är det värt)

  • Medlem
  • International user
  • 2010-04-19 15:53

Lyfter tråden för detta gör mig tokig...

Har raderat kontot minst tre gånger nu, så fort jag har ett par bilagor med eller en större film så börjas det igen. Även om jag skickar direkt från gmail eller från iphonen.

Någon som har en bättre lösning eller orsak, mer än att det är bilagor?

Har 10.6.3 och kör apple mail mot gmail via IMAP.

Tack!

Ursprungligen av Oltrix:

Lyfter tråden för detta gör mig tokig...

Har raderat kontot minst tre gånger nu, så fort jag har ett par bilagor med eller en större film så börjas det igen. Även om jag skickar direkt från gmail eller från iphonen.

Någon som har en bättre lösning eller orsak, mer än att det är bilagor?

Har 10.6.3 och kör apple mail mot gmail via IMAP.

Tack!

Samma problem här! Blir vansinnig och jag vill verkligen inte slänga alla mail och göra om allt, har hur många mail som helst att tanka ner igen. Ingen som trillat över någon smidigare lösning?

Ursprungligen av foging:

Samma problem här! Blir vansinnig och jag vill verkligen inte slänga alla mail och göra om allt, har hur många mail som helst att tanka ner igen. Ingen som trillat över någon smidigare lösning?

Hej,

kanske trillat över en lösning! Har haft problem i en vecka med att Mail på macen slutat fungera. Blev riktigt störd på det till slut så jag kollade upp alla tips med en googling och testade allt men utan framgång.

Sen provade jag följande som fungerade:

1. Gå in på menyn överst bredvid äpplet: Mail -> Inställningar -> Konto -> Markera gmail kontot -> Tryck på - knappen i nederkanten och ta bort kontot. Endast det på datorn försvinner inget på googles servrar. Detta moment motsvarar nog att ta bort .plist filen, men är enklare.

2. Starta om Mail (vet ej om det är nödvändigt). Gå in och konfigurera ditt gmail konto igen.

3. Gå in på menyn i överkanten igen och välj Brevlåda -> Bygg om (längst ned i drop menyn).

4. Nu släpper proppen och efter en stund trillar det in ett par hundra email, förhoppningsvis

Fungerar det inte prova att avsluta Mail efter varje moment och ha tålamod (ryck några extra hårtoffsar från flinten).

Fick problemet när jag skickade 28 Mb PDF i en bilaga. Raderade både från skickat och sen från Återskapat. Hjälpte icke. IMAP och även POP är gjort för att skicka små textfiler. De flesta epost servrar begränsar storleken på bilagor till 10 Mb. Så bäst är att undvika att skicka stora bilagor om man inte gillar att pyssla med felsökning och har stabilt psyke.

IMAP protokollet är ganska bra då man kan ställa in så att man slipper att tanka hem varenda meddelande när man löst problemen. Gå till Mail -> Inställningar -> Avancerat -> och bredvid "Spara kopior av brev för läsning i frånkopplat läge": välj: Endast de brev jag läst eller Spara inte kopior. Annars väller det in epost.

Jag överlåter åt Google att lagra min epost och jag kan komma åt det via webben, iphone och Mail. Är det superviktigt så sparar jag det nån annan stans.

Använd istället Dropbox, iCloud, Googles molntjänster, Asus Cloud Storage, Ubuntu One, Amazon S3 eller nåt liknande för stora filer över 10 Mb.

Lycka till!;)

Senast redigerat 2012-03-21 06:59
1
Bevaka tråden