Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kan man "låsa" zoomningen i Safari?

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Ok, en simpel fråga för en bättre vetande - men inte för mig

Jag har en Imac 24. När jag surfar så blir websidorna och därmed texten för liten tycker jag.
Så vad jag gör är att jag går upp till "Innehåll" och klickar på "zooma in", på så vis blir hela websidan större och lättare att läsa.
Det jobbiga är att jag måste göra samma prossedur på varje websida jag besöker.
Nu till sist till min fråga - Om jag väl zoomat in till lämplig storlek, kan jag då behålla den storleken som "standard" på alla websidor jag besöker? Alltså "låsa" inställningen?
(och alltså slippa göra det varje gång på varje websida).

tackar tackar
Nicke

Ähh tusan,
Ser nu att jag borde lagt denna frågan i tråden "Safari". Sorry.
Kanske mod vill flytta den?

Nicke

Jag tror bestämt att CMD "+" gör jobbet. Alltså håll inne Command och tryck plus eller minus för att göra större resp. mindre.

Ursprungligen av Executive:

Jag tror bestämt att CMD "+" gör jobbet. Alltså håll inne Command och tryck plus eller minus för att göra större resp. mindre.

Jag gör så ibland. Men det blir samma resultat, alltså att jag måste göra så på varje ny websida jag besöker.

Ursprungligen av NickeNano:

Ser nu att jag borde lagt denna frågan i tråden "Safari". Sorry.
Kanske mod vill flytta den?

Flyttat och klart.

Men nästa gång - klicka på Rapportera i stället, så får vi snabbare reda på att något behöver göras. Om du bara skriver ett inlägg om det i tråden, så kan det dröja väldigt länge innan någon av oss upptäcker det. Det är t.o.m mycket möjligt att vi aldrig får syn på det.

Jag har också förtydligat trådens rubrik. Försök alltid sätta en rubrik som tydligt visar vad tråden handlar om.

/Mod

Senast redigerat 2009-11-10 17:33

Vad händer om du väljer att öka typsnittet?

Du har dels en meny där du kan välja större typsnitt. Sedan kan du gå in i inställningar och höja storleken på grundtypsnittet. En och annan sida kommer se ut som skit...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-11-10 14:48

Prova med Inställningar. Avancerat. Kryssa i "Använd aldrig mindre typsnittsstorlekar än..:" och ange ett lämpligt värde i rutan.

Ursprungligen av pesc:

Prova med Inställningar. Avancerat. Kryssa i "Använd aldrig mindre typsnittsstorlekar än..:" och ange ett lämpligt värde i rutan.

Tack för tipset. Funkar ändå bara sådär. Typsnitten på vissa sidor blir större, på andra inte.
Skulle vilja få HELA sidan större. Bilder och rubbet.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-11-10 17:30

Ändra i så fall upplösningen på skärmen?

Ursprungligen av Tangen:

Ändra i så fall upplösningen på skärmen?

Har en kompis med en 24" iMac, tror han kör den i 800x600 eller ngt sånt.
Stämmer inte med pixlarna, blir suddigt, men ikoner är stora som kaffekoppar....

Du kanske borde prata med en optiker och kolla din syn?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-11-10 20:38

Kan man inte i hjälpmedel eller vad det heter bara justera lite då?

  • Medlem
  • 2009-11-10 22:59

Testa att scrolla med ctrl nedtryckt? Om du tillfälligt vill zooma lite snabbt.

Ursprungligen av Baron:

Testa att scrolla med ctrl nedtryckt? Om du tillfälligt vill zooma lite snabbt.

Tack den var bra och användbar.

Men mitt problem kvarstår. Märkligt, man har en stor skärm, men kan inte låsa en bestämd zoomning på websidor och därmed använda mer av skärmen för att visa EN websida.

Ursprungligen av NickeNano:

Men mitt problem kvarstår. Märkligt, man har en stor skärm, men kan inte låsa en bestämd zoomning på websidor och därmed använda mer av skärmen för att visa EN websida.

Men har du provat tipset om att ändra upplösning på skärmen? Då får du en "permanent zoomning".

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Men har du provat tipset om att ändra upplösning på skärmen? Då får du en "permanent zoomning".

Då stämmer inte skärmens upplösning med vad som är vald upplösning, det går inte jämnt upp. Att lägga sig i 1024 på en skärm som klarar 1680 eller 1200 ser ut som .... skit.

Men prova kan man ju alltid.

1
Bevaka tråden