Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Macbook stänger av sig

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Norrköping
  • 2009-11-11 11:58

Hej,

Min Macbook stänger av sig för det mesta när den ska byta till batteridrift, dvs när man drar ur sladden eller strömmen går. Men ibland dör den inte utan går fint tills det att batteriet är slut. Däremot går det alldeles utmärkt att köra på batteri i viloläge, då stänger den aldrig av sig.

Jag har haft problemet sedan i våras och har kört bara med sladd sedan dess. Men när jag installerade Snow Leopard började det plötsligt funka igen och den dog aldrig när jag drog ur sladden, sedan kom problemet tillbaka efter ett par veckor.

Batteriet och datorn är 2,5 år gamla, batteriet har 198 cykler och 86% health. Jag känner mig tveksam till att köpa ett nytt batteri om det inte är det som är felet.

Jag har också kollat lite i system.log men det verkar inte som den skriver nåt där innan den dör, den bara dör..

Någon som känner igen dessa problem? Jag lyckas inte formulera en google-sökning som hittar något likadant. Kan det rent av vara laddaren som är problemet, jag köpte en ny sån ett tag innan problemet uppstod.

Tack!

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2009-11-11 12:41

Hmm... Jag kanske har lyckats... Installerade om "SMC" enligt apples instruktioner (Apple Portables: Resetting the System Management Controller (SMC)) och nu verkar det funka. Det kanske kan förklara att det började funka när jag installerade Snow Leopard, att SMC ominstallerades då. Enl denna teori kanske jag får installera om SMC lite då och då. Undrar varför det strular. Jag återkopplar här ifall problemet återuppstår.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2009-11-11 19:48

Nej, nu funkar det inte igen. Det var vara ett förvirrande sammanträffande att datorn inte dog just när jag installerade om SMC, antar jag.

1
Bevaka tråden