Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Var hittar jag en uppgradering från Tiger till Leopard?

Tråden skapades och har fått 28 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Kållered
  • 2009-11-09 15:50

Hej, är det någon som har tips om var jag kan hitta en skiva med OSX Leopard 10.5 någonstans? Har någon ev. en installationsdisk till salu? Den är slut överallt och Apple tar 1300 spänn för den. Har idag OS X Tiger uppdaterad till max OS X 10.4.11

Hur f-n kan man lansera en PPC "Leopard" 10.5 i Oktober 2007 för att sen lansera en "Snow Leopard" i Augusti 2009 som inte går till PPC. De som köper en beg. Mac i mitt fall bytte jag upp mig från en G4 till en G5 PPC och jag blir rätt förbannad att man då hamnar i kläm.

Trifoliuim i Göteborg som sålde den begagnade datorn kan bränna en skiva om jag köper en "Snow Leopard", men jag har ju för f-n ingen Intel dator än!

Snälla hjälp mig jag vill kunna ha en fullt kompatibel dator ett tag till och den som köper mig begagnad kan då få med en "Leopard" och kan utnyttja uppgraderingen till och med OS X 10.5.8 i varje fall.

Maths

För det första:
Det finns inga uppgraderingar att köpa. Det är fullversioner som gäller. Åtminstone ute i butik.

Det har funnits uppgraderings-skivor av vissa OSX-versioner, men dessa har medföljt vissa datorer, eller köpts genom Apples "Up-To-Date"-program, och har aldrig funnits ute till försäljning i butik.

Ursprungligen av Maths:

...Den är slut överallt...

Var är "överallt"? Var har du kollat?

Mitt tips är MediaMarkt, om du inte redan kollat där.

Ursprungligen av Maths:

...Apple tar 1300 spänn för den...

Om du hittar någon butik som har den, så tar de också 1300 kr. Den kostar så mycket.

OSX har alltid kostat så mycket, ända fram till Snow Leopard där man sänkte priset rejält, till 319 kr.

Ursprungligen av Maths:

Trifoliuim i Göteborg som sålde den begagnade datorn kan bränna en skiva om jag köper en "Snow Leopard", men jag har ju för f-n ingen Intel dator än!

Att köpa en Snow Leopard för 319 kr, och på köpet få en Leopard som är värd 1300.

Det låter som en lysande affär, även om den kanske inte är helt solklar licensmässigt.

Annars - sätt in en annons under "Köpes" här på forumet. Det finns säkert någon som har en Leopard-skiva att sälja.

Först och främst vet jag inte om detta borde ligga under "Köpes", men hur som helst borde du kunna finna det under radannonserna här på 99.se. Är rätt säker på att jag sett flera sälja sina Leopard-retailskivor de senaste veckorna.

I övrigt tyckte jag det var helt rätt att de slopade PPC-stödet och förstår inte riktigt dina argument. PPC är ju en gammal arkitektur vid det här laget.

På Tradera köpte jag en för 450 kr i helgen
Just nu ligger där en dyrare men det kommer nya hela tiden
Priserna hoppar upp och ner!

Är det inte så att man måste ha Leopard för att kunna använda 319 kr skivan för10.6?
Dvs det blir mer av en uppgradering, eller?

Ursprungligen av macwitty:

Är det inte så att man måste ha Leopard för att kunna använda 319 kr skivan för 10.6?

Nej, det måste man inte. Detta är avhandlat flera gånger om i olika Snow Leopard-trådar. Den går att använda för att installera "från scratch", även om Apple antyder något annat i sin marknadsföring.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2009-11-09 19:53
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Nej, det måste man inte. Detta är avhandlat flera gånger om i olika Snow Leopard-trådar. Den går att använda för att installera "från scratch", även om Apple antyder något annat i sin marknadsföring.

Skilj på teknik och juridik... Tekniskt sett räcker det med Snow Leopard-skivan, men juridiskt sett så kan du bara köpa för 319:- om du redan har Leopard. Annars får du betala 1300:- om du har Tiger eller tidigare version.

Ursprungligen av frazze:

Skilj på teknik och juridik... Tekniskt sett räcker det med Snow Leopard-skivan, men juridiskt sett så kan du bara köpa för 319:- om du redan har Leopard. Annars får du betala 1300:- om du har Tiger eller tidigare version.

Vad pratar du om? Det finns ingen Snow Leopard-version för 1300 kr.

Snow Leopard kostar 319 kr.
Mac Box Set (som innehåller Snow Leopard, iLife och iWork) kostar 1795 kr.

Någon annan version finns inte.

Och med det så lämnar vi det här sidospåret. Priser på Snow Leopard har inget med den här trådens frågeställning att göra.

/Mod

Sorry, har inte läst trådarna eftersom jag är på väg från Tiger till Leopard och bara varit på Apples sidor och tolkat deras antydan (samt sett ändringar på Tradera till att Tiger krävs i botten)

  • Medlem
  • Kållered
  • 2009-11-11 14:00

Hej, stort tack för alla värdefulla tips, jag skall gå igenom alla dessa och se vad som kommer ur dessa. Vill bara i dagsläget med PPC försöka maximera gränssnittet, sen är det en Snökatt som gäller.

MVH

Maths

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-11-11 17:09
Ursprungligen av Maths:

Hur f-n kan man lansera en PPC "Leopard" 10.5 i Oktober 2007 för att sen lansera en "Snow Leopard" i Augusti 2009 som inte går till PPC. De som köper en beg. Mac i mitt fall bytte jag upp mig från en G4 till en G5 PPC och jag blir rätt förbannad att man då hamnar i kläm.

Förstår inte din logik, hur hamnar du i kläm? Mac OS X 10.5 finns att köpa billigt och din dator slutar inte att fungera i och med att Mac OS X 10.6 har släppts. Vad är du så upprörd över?

Om datorn lanserats i oktober 2007 och nytt operativsystem som lanseras augusti 2009 inte fungerar då skulle jag förstått upprördheten. Men det var med SnowLeopard som PPC eran tog slut. Ja, om man vill uppdatera men annars är vi nog många som lever kvar med i vart fall en PPC dator länge till så du behöver inte känna dig ensam.
(själv slänger jag inte ut min glob innan det kommer en lika snygg dator!)

  • Medlem
  • Staffanstorp
  • 2009-11-23 23:32

Har själv subblat på detta och det känns lite märkligt. (notera att jag skrev lite)

Det går varken tekniskt eller juridiskt att installera Leopard med en 10.6 skiva på en PPC.

Det går ej heller att köpa Leopard.

Vilket betyder att om man står med tiger så får man vara kvar med Tiger om man inte lyckas komma över en begagnad licens.

Nåja det kan vara en utmaning och inte som att gå ner i affären och handle men låter sig väl göras. Förstår bara inte varför inte apple säljer en ISO via sin hemsida istället.

Jag sticker ut hakan lite, och säger:
Om man vill uppdatera från Tiger till Leopard först nu, drygt två år efter Leopard släpptes, så får man stå sitt kast. Har man missat tåget, så har man missat tåget.

Om man har en Intel-Mac, så hoppar man över Leopard, och köper Snow Leopard i stället.

Om man har en PowerPC-Mac, så köper man antingen en begagnad Leopard (borde inte vara så svårt att hitta på Ebay eller liknande ställen), eller så sitter man kvar med Tiger tills man köper ny dator.

Att svära och gå på, som om det vore en världskatastrof att Apple slutat sälja Leopard, känns väl en aning överdrivet...

Senast redigerat 2009-11-24 10:15
  • Medlem
  • Staffanstorp
  • 2009-11-24 15:59
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Att svära och gå på, som om det vore en världskatastrof att Apple slutat sälja Leopard, känns väl en aning överdrivet...

Jag sa "lite"

Ursprungligen av magric:

Jag sa "lite"

Meningen om "att svära och gå på som om det vore en världskatastrof" avsåg inte dig, utan syftade på trådskaparen.

  • Medlem
  • Kållered
  • 2009-11-26 17:05

Det var trevligt med alla inlägg, jag har nu lagt om helt till Safari, Mail & ICal + adressboken och kommer nog att köpa en Leopard för datorn skall ha det nya gränssnittet. Sen kan man bara hålla på och utröna detta i en all oändlighet, men det är en kommentar som jag inte riktigt gillar som har ett samband med vårt konsumtionssamhälle och inställningen till slit & släng och köp nytt:

Missat tåget! Vaddå, Jesper menar du på fullaste allvar att om man som jag haft Mac sen 1994 och inte alltid hänger med i senaste processorerna, först för ett år sen bytte min G4 till en Duo G5 PPC att jag missat tåget, då är du absolut på fel vagn och borde hoppat av vid förra stationen. det håller inte att försöka vara fräck med att ha det senaste.

Ta det inte personligt, mendu som är huvudmoderator borde kanske tänka dig för flera gånger att det inte riktigt är på den nivån som jag är med i detta forum. Kanske det är fel forum?

Det får bli en uppgradering till Leopard från min Tiger och då är datorn iallafall intressant att sälja på beg. marknaden när jag köper min Intel G5:a

// Maths

Ursprungligen av Maths:

Missat tåget! Vaddå, Jesper menar du på fullaste allvar att om man som jag haft Mac sen 1994 och inte alltid hänger med i senaste processorerna, först för ett år sen bytte min G4 till en Duo G5 PPC att jag missat tåget, då är du absolut på fel vagn och borde hoppat av vid förra stationen. det håller inte att försöka vara fräck med att ha det senaste.

Jo, jag menar det. Om man, två år efter att Leopard släppts, när t.o.m nästa generation (dvs Snow Leopard) också har hunnit släppas, börjar klaga på att Leopard inte säljs längre - då tycker jag att man har missat tåget. Då får man nöja sig med Tiger, eller med att hitta en begagnad Leopard.

Jag förstår inte varför du blandar in andra saker nu - som byte från G4 till G5. Det har jag överhuvudtaget inte pratat om. Jag har ingen aning om hur din Mac-historia ser ut. Mitt uttalande om att missa tåget syftade enbart på ditt eventuella och sena byte från Tiger till Leopard - inget annat.

Ursprungligen av Maths:

Ta det inte personligt, mendu som är huvudmoderator borde kanske tänka dig för flera gånger att det inte riktigt är på den nivån som jag är med i detta forum. Kanske det är fel forum?

Ovanstående citat förstår jag inte alls. Jag förstår varken syftningen på min moderatorroll, eller vad du egentligen vill säga med det stycket.

Jag är en av många seniormoderatorer här. Någon "huvudmoderator" finns inte - vet inte var du har hittat det ordet.

När jag uttalar mig som moderator så skriver jag alltid inläggen med kursiv stil, och avslutar med signaturen "/Mod".

Jag förstår inte vad mina åsikter i den här tråden har med mitt (ideella) jobb som moderator att göra. Det är många som har svårt att skilja på rollerna - men vi moderatorer är faktiskt också vanliga forummedlemmar, som får ha egna åsikter. Allt vi skriver här är inte i egenskap av moderator.

/Mod

Ursprungligen av Maths:

...när jag köper min Intel G5:a

Intel är en processortillverkare, som är Apples nuvarande huvudsakliga processorleverantör.
G5 är en processormodell som tillverkas (eller tillverkades) av IBM.
Och aldrig mötas de två.

Senast redigerat 2009-11-26 20:43
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-11-26 23:56
Ursprungligen av Maths:

...har ett samband med vårt konsumtionssamhälle och inställningen till slit & släng och köp nytt:
// Maths

Slit & släng är standard idag. Bra att du går mot strömmen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-11-27 10:37
Ursprungligen av Pajje:

Slit & släng är standard idag. Bra att du går mot strömmen.

Jag gillar det med. Jag försöker alltid köpa kvalité. Kostar lite mer men håller ofta mycket längre. Dessutom känns det ofta när man tar i sakerna och det är ju trevligt.

Nu tycker jag att vi har glidit ganska långt från ämnet.

Trådskaparen vill uppgradera från Tiger till Leopard, och är förbannad på Apple för att de inte längre säljer Leopard. Till detta finns det två lösningar:
- Att nöja sig med Tiger
- Eller att köpa en begagnad Leopard.

Även om det kan vara intressant att diskutera "slit & släng", och huruvida man ska ha "det senaste" - så hör det inte riktigt hemma i den här tråden.

Så... on topic, please - annars får vi stänga tråden.

/Mod

  • Medlem
  • International user
  • 2009-11-26 17:10

Intel G5:a finns inte och har aldrig funnits.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-11-26 20:03

Det är ju också så att Apple kan inte hålla på att stödja gammal teknik hur länge som helst.
PPC-processorerna tillhör en svunnen tid. Uppgradering till Snökatten var ett steg i framåtanda, att skippa det gamla och röja väg för det nya. Jag tycker att det är bra att Apple haft stöd för två arkitekturer i ett operativ så pass länge som dom haft, syftar då på Leopard.
Och när många höll på med övergång från Mac OS 9 till OSX fanns det till och med stöd för att köra det gamla i det nya, s k Classic Mode. Och då var det nya något helt annat än det gamla.
Men det är inga problem för den som vill fortsätta att köra med Leopard, det går hur bra som helst. Jag har en gammal reserv-PowerBook som jag kör Leopard på, det kom till och med en uppdatering häromsistens.
Man MÅSTE inte ha det allra nyaste hela tiden. Och Leopard är inte omodern bara för att Apple inte levererar den längre.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-11-26 20:53

Jag tänker såhär. Om man tycker att det är viktigt att kunna installera det senaste Mac OS X. Då borde man lägga 5 min på och kolla upp oddsen för sitt köp ska kunna köra det man vill ha.

Verkar som någon blev bländad av mycket dator till lågt pris och slog till utan att tänka. Inget fel med det men ibland så går inte allt som man tänkt sig och då känns det konstigt att ta ut på Apple.

Långvariga macanvändare har vant sig vid att maskinerna håller ett tag och alla behöver/kan inte byta särskilt ofta (fast på sistone vete katten, inne på fjärde moderkortet nu på drygt tre år).
Finns väl någon ekonomisk kalkyl bakom beslutet att inte längre sälja Leopard. Men jag tycker att Apple ändå kunde göra det. De har ju visat god serviceanda förut. System upp till och med 7.5.3 har Apple släppt på och kan laddas ner från deras hemsida. Inte illa va? ;). Ta väl hand om era G4:or så kommer ni att kunna ladda ner Leopard gratis runt 2020.

För den som inte vill vänta tills dess har Macdata några askar kvar verkar det som.

  • Medlem
  • Kållered
  • 2009-11-26 22:56

Jag förstår er, det kan vara tufft att vara update i alla framtida förespeglingar om användarvänlighet, om man bara är lycklig att lämna G4 med fläktbrum och 733 till en Duo 2Ghz G5, bara det steget med "rätt" köp var en höjdare för mig. När jag sen efter ett år börjar inse att det finns nåt nytt att blicka framåt om, då är det så fucking komplicerat för marknaden och användardrivet springer så förbannat fort i ett hysteriskt tekniksamhälle.

Inte lätt, men ändå bra för det ger ju hopp om förändring ;o)

  • Medlem
  • International user
  • 2009-11-27 12:07

Jag har erbjudit trådstartaren att köpa en Leopard av mig, original i originalförpackning. För 500 kr. Det är väl inte ohemult?

Jag gav just min Leopard (retail) till en stackare med Panther (och jag har två licenser till så ingen behöver bli upprörd över att jag kör Snow Leopard).

1
Bevaka tråden