Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hjälp: ATI 9600 --> Ingen bild

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2006-02-03 19:26

Har precis givit upp på att få ett nyss införskaffat ATI Radeon 9600 Pro att fungera som avsett. Problemet består i att skärmen vid datorns - G4/933, 768 MB, 10.4.4 - uppstart inte går från standby (gul lampa) till körläge (grön lampa). Datorn förefaller boota normalt, åtminstone låter den precis som när den brukar starta; men när uppstarten väl verkar vara över är skärmen fortfarande inaktiv. Byte tillbaka till det gamla 7500-kortet gör att allting funkar igen, så jag kan (väl?) inte ha bränt AGP-sloten. Har provat att koppla skärmen (en CRT via den medföljande adaptern) till båda DVI-portarna, utan framgång. Har zappat PRAM. Har tryckt ner CUDA-knappen (åtskilliga gånger, vid det här laget). Har installerat ATI Displays 4.5.7. Har gått igenom en ansenlig del av mitt kraftordsvokabulär.

Med en irritationens slöja framför ögonen har jag (självfallet) inspekterat kortet efter fel. Det enda som jag är lite misstänksam mot är en liten epoxyblobb nära (på?) några av AGP-kontaktsstiften, samt några oklädsamma gropar/repor på några stift. Liknande finns inte på 7500-kortet, men dylika (enbart estetiska?) defekter kanske är vanligt förekommande och ingenting som skulle kunna orsaka fel? Kruxet är ju att jag inte får någon som helst indikation på att kortet ens "lever", så det är svårt att veta om jag klantar mig vid installation eller om kortet faktiskt är defekt. (Eller skulle datorn vägra starta då?) Ja, vad vet jag.

Har någon här några sluga idéer på vad jag ska prova för att få signal till skärmen? Vill helst att nästa insats slutar lyckligt...

  • Medlem
  • Vimmerby
  • 2006-02-04 10:00

Det har du kanske redan gjort men kolla om fläkten går på kortet, om inte så är det helt klart någonting fel på det. Är du säker på att det är en mac-kompatibel version av 9600? Så det inte är ett "vanligt"?

  • Oregistrerad
  • 2006-02-04 10:16

Tack för svar

Kortet är fläktlöst, så tyvärr kan jag inte avgöra på fläkt(icke)ljud om det fungerar eller ej. Och kortet är nyinköpt, med kartong och allt, och är ett ATI Radeon 9600 Pro PC & Mac Edition, så det borde vara mac-kompatibelt Det är väl i och för sig tänkbart (men lite långsökt) att det låg ett annat kort i förpackningen än vad som var avsett; mitt kort har två DVI-utgångar samt en klisterlapp med texten "Mac 9600 PRO 256M" (men klisterlappen kan ju vara felaktigt ditsatt).

Efter en natts förhållandevis god sömn har jag förträngt de värsta frustrationskänslorna och ska nu göra några nya försök att få liv i kortet. Men kom gärna med fler tankar och tips!

  • Medlem
  • Vimmerby
  • 2006-02-04 10:21

Vet inte hur det är med 9600 men på en del grafikkort sitter det någon form av indikatorlampa som lyser när grafikkortet är igång. Kolla efter en sån och om den lyser. Annars kan du ju alltid testa kortet i en annan dator. Efter som det var PC och Mac-kompatibelt borde det ju inte vara några problem att hitta en annan dator att pröva i. Då märker du ju om det är kortet eller datorn som jävlas.

  • Oregistrerad
  • 2006-02-04 12:40

Ja, då mina nya försök inte heller rönte någon framgång får jag väl göra som du säger och leta upp en annan dator att stoppa in kortet i; bökigt och bittert, men vad ska man göra?

Jag hittade för övrigt inte någon lampa, men de kan ju vara j*kligt små så det är möjligt att det faktiskt sitter en gömd någonstans - svårt att upptäcka om den inte lyser...

Tack igen för råd!

  • Oregistrerad
  • 2006-02-14 07:01

OK, kortet provat i två PC:s. Den ena vägrade boota, den andra gav ifrån sig en "beep code" som indikerade att grafikkortet inte fungerar som det ska. (<-- Det låter lite mumbo-jumbo i mina öron, men grabben som testade kortet jobbar på IT-supporten på jobbet så jag antar att han vet vad han pratar om; eller så passade han bara på att driva med en Mac-användare...)

Efter en kort men seg brevväxling med ATI (där jag, trots att jag angav att jag hade Mac, vid två av tre tillfällen fick Windows-specifika instruktioner...) fick jag till slut besked om att "There is an ongoing investigation of an issue with certain G4 Mac models where this card just will not work at all." När jag förklarade att jag ju skulle bli tvungen att returnera kortet och få mig ett nytt tillsänt och därför gärna skulle vilja veta vilka modeller detta gällde svarade de "In the G4 models that I have seen with the 9600 problems, they were all 'Quicksilver' models." Eftersom det är en sådan jag har vore det bra att höra ifall någon Quicksilver-ägare med framgång lyckats installera det här grafikkortet; ATI säger ju listigt nog inte att dessa Mac:ar är inkompatibla, bara att de enda G4:or som de sett haft problem med detta kort var just Quicksilver-Mac:ar... Ja, jag har mejlat ATI för att försöka få ur dem ett mer definitivt besked, men dels är de inte helt raska med att svara, dels gissar jag att de ogärna avrekommenderar folk med vissa Mac:ar att köpa detta kort så länge som de inte vet helt säkert att det faktiskt är inkompatibelt.

Så: Finns det någon som /känner någon som/ kör ett ATI Radeon 9600 Pro PC & Mac Edition i en Quicksilver?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-02-14 08:36

Det här svaret kanske inte hjälper dig direkt, men jag körde Powermac G5s orginal Radeon 9600 i en quicksilver & det gick utmärkt efter ett trick där man isolerade 2 av kontakterna så det körde i 4x AGP läge.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-11-10 11:06

Trick??

Hej!
Låter intressant, hur ser det "tricket" ut?
Försöker själv hitta ett lämpligt andra grafikkort att stoppa i min Quicksilver för att kunna köra två ADC-skärmar med olika applikationer.
/Jerker

1
Bevaka tråden